Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 10:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bekijken telefoongegevens door werkgever toelaatbaar?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
UsualSuspects

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2009 15:56    Onderwerp: Bekijken telefoongegevens door werkgever toelaatbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vroeg mij het volgende af.
Indien je werkgever een mobiele telefoon ter beschikking stelt voor alle medewerkers en deze vervolgens ook privé mag worden gebruikt (kosten worden deels zelf gedragen), is het dan toelaatbaar als de leidinggevende bij zijn medewerkers nagaat met wie er de hele dag wordt gebeld, tot in de late avonduren aan toe?
Is hier een goede reden voor nodig voordat de leidinggevende hiertoe overgaat? En zo ja, wat zou zo'n goede reden kunnen zijn?

Weet iemand toevallig de laatste stand van de jurisprudentie op dit terrein?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2009 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op wat voor manier worden de kosten "deels zelf gedragen"? En houdt dit niet verband met het controleren door de werkgever?

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2009 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Herstel: na navraag blijkt dat de kosten wel gewoon door de werkgever worden gedragen. De telefoon mag ook gewoon privé worden gebruikt. Is het dan toelaatbaar om tot in detail na te gaan met wie er wordt gebeld?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2009 1:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de werknemer ervan op de hoogte dat de werkgever in de gaten houdt hoeveel een werknemer privé belt?

En waar kijkt de werkgever precies na? Zoekt hij uit wie er wordt gebeld, of kijkt hij vooral na het aantal privégesprekken en de kosten daarvan? Je kunt bijvoorbeeld niet verwachten dat een werkgever voor honderden euro's per maand privégesprekken gaat sponsoren. Bovendien behoort de werkgever daarover loonheffing in te houden en aan de fiscus af te dragen.

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2009 18:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, de werknemer is er niet van op de hoogte dat de werkgever dit nagaat.

Verder wordt er niet alleen gekeken naar de verhouding werk/privé, maar ook naar hoe vaak bepaalde personen worden gebeld en op welke (vreemde) tijdstippen etc. In dit voorbeeld is de secretaresse van het bedrijf bijvoorbeeld enkele keren gebeld terwijl het al rond middernacht was... Smile Ik vind een dergelijke manier van 'Big Brother is watching you' persoonlijk erg ver gaan, temeer het hier om mensen gaat die heel erg vrij worden gelaten in hun werk (geen kantoorbaan, maar veel op pad de hele dag op zoek naar klanten etc.).
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2009 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe kan de werkgever dan zien wanneer de secretaresse is gebeld?

Gaat het om een denkbeeldige situatie? Het is allemaal nogal vaag en ik heb niet zoveel zin om door door te blijven vragen een goed beeld te krijgen van waar het je nu eigenlijk om gaat.

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2009 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, gaat om een echte situatie die op dit moment speelt. Wat wil je nog meer weten? De leidinggevende heeft inderdaad een lijst van meerdere pagina's waarin hij precies kan zien wie is gebeld en op welk tijdstip. Betreft dus een overzicht over een lange periode. En nummers die al bekend zijn bij de leidinggevende, zoals die van de secretaresse, zijn in het overzicht aangegeven met de naam van diegene. Daardoor ontstaat een heel helder beeld. Mijn vraag is of je hier zomaar toe over kunt gaan of dat hier wel een hele goede aanleiding voor moet zijn, temeer nu het hier nogal zware gevolgen kan hebben voor de werknemer in kwestie.

Weet je zo voldoende? In ieder geval bij voorbaat dank voor je hulp.
Lesleytje.

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2009 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Persoonlijk denk ik dat dit ook deels met het Privacyrecht te maken heeft en dat de werkgever op deze manier nogal een behoorlijke inbreuk maakt op de persoonlijke levenssfeer van de werknemers. Hierdoor kom je in aanraking met de Wet op de Bescherming Persoonsgegevens.
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 14 feb 2009 0:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Dat is toch niet zo moeilijk? Je kunt toch gewoon bij je provider een lijst met gesprekken opvragen incl tijdstip en telefoonummer? En omdat werkgever betaalt, kan hij de lijst opvragen.

Het lijkt me dat deze praktijk absoluut niet door de beugel kan! Het zou anders zijn als het niet was toegestaan de telefoon voor privédoeleinden te gebruiken maar als dat uitdrukkelijk wel is toegestaan dan gaat dit m.i. verder over de grens van het toelaatbare.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 14 feb 2009 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
bona fides schreef:

Dat is toch niet zo moeilijk? Je kunt toch gewoon bij je provider een lijst met gesprekken opvragen incl tijdstip en telefoonummer? En omdat werkgever betaalt, kan hij de lijst opvragen.

Wel van de uitgaande gesprekken, maar niet van de binnenkomende gesprekken, dacht ik. Maar het gaat hier kennelijk om de gesprekken tussen de secretaresse en andere werknemers.

Hoe dan ook, dat de werkgever in het algemeen zijn neus niet diep in privéaangelegenheden van werknemers mag steken is duidelijk, maar voor mij blijft het verhaal een vraagteken.
UsualSuspects schreef:
temeer nu het hier nogal zware gevolgen kan hebben voor de werknemer in kwestie.

Wat voor "zware gevolgen"? Wat speelt er allemaal? Hoe is het bekend geworden dat de leidinggevende die lijsten doorspit?

Verder lijkt het me stug dat werknemers ongelimiteerd op kosten van de baas de telefoon voor privégesprekken mogen gebruiken. Zelfs als de baas dat zelf niet erg zou vinden zou dat belastingtechnisch nogal gecompliceerd zijn.

BerichtGeplaatst: za 14 feb 2009 8:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides, volgens mij ontstaat de verwarring omdat UsualSuspects steeds spreekt over "is gebeld". Maar in zijn voorbeeld gaat het - althans als ik het goed begrijp - om een werknemer die de secretaresse heeft gebeld, waarbij "een werknemer" het onderwerp in de zin is. Wink
Zo is er ook een lijst met nummers die de werknemer heeft gebeld, en aan die nummers kon de werkgever namen kon koppelen voor zover hij de nummers herkende, zoals bijvoorbeeld het nummer van de secretaresse.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 14 feb 2009 8:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
@bona fides, volgens mij ontstaat de verwarring omdat UsualSuspects steeds spreekt over "is gebeld". Maar in zijn voorbeeld gaat het - althans als ik het goed begrijp - om een werknemer die de secretaresse heeft gebeld, waarbij "een werknemer" het onderwerp in de zin is. Wink

Ja, zo begrijp ik het nu ook.

In mijn vorige bericht schreef ik "tussen de secretaresse en andere werknemers", maar waarschijnlijk gaat het om één specifieke werknemer. En die specifieke werknemer komt blijkbaar in zware problemen doordat nu bekend is geworden dat hij midden in de nacht de secretaresse belt. Het lijkt me om een heel specifieke situatie te gaan die aanleiding heeft gegeven tot het speurwerk van de leidinggevende. Of dat speurwerk door de beugel kan hangt m.i. af van die situatie.

Misschien lees ik te veel in het secretaressevoorbeeld en gaat het daar niet om, maar wél is er sprake van "zware gevolgen" voor de werknemer. Het privégebruik was op zich gewoon toegestaan, dus kan geen "zware gevolgen" hebben, dus er speelt iets anders. Wat er precies aan de hand is gaat ons natuurlijk niets aan, maar een erg bruikbaar antwoord kan nu volgens mij niet worden gegeven.

BerichtGeplaatst: za 14 feb 2009 9:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgezien van het fiscale verhaal (zoals door bona fides aangegeven) kan ik me eigenlijk geen enkele rechtvaardigingsgrond voorstellen die de werkgever dit recht zou geven. Je impliceert dat die rechtvaardigingsgrond gelegen zou kunnen zijn in het gerechtvaardigde vermoeden dat de werknemer er een relatie met de secretaresse op na zou houden. Ik zie dat eigenlijk niet zo. Het verandert overigens natuurlijk als de werknemer voor dergelijk onderzoek ooit (in algemene zin) toestemming heeft gegeven.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 14 feb 2009 9:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Je impliceert dat die rechtvaardigingsgrond gelegen zou kunnen zijn in het gerechtvaardigde vermoeden dat de werknemer er een relatie met de secretaresse op na zou houden.

Zo bedoelde ik het niet. Ik wilde juist niet raden wat er precies aan de hand was.

Als de werknemer inderdaad een relatie heeft met de secretaresse (waar bijv. zijn vrouw geen weet van heeft, zodat ik me iets kan voorstellen bij "zware problemen"), dan lijkt me dat in ieder geval geen rechtvaardigingsgrond.

BerichtGeplaatst: za 14 feb 2009 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds