Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

NHG volledige kwijtschelding > Rabo wilt alsnog geld !!
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
defid2009

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 22:19    Onderwerp: NHG volledige kwijtschelding > Rabo wilt alsnog geld !! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op dit forum heb ik geen items gevonden waar dit probleem omschreven staat. Of ik heb het gemist. In dat geval mijn excuus.

Om een lang verhaal zo kort mogelijk te houden:
mijn ex-partner en ik hebben huis gedwongen moeten verkopen. Uit onderzoek is gebleken dat we er alles aan hebben gedaan om alles zo goed mogelijk te laten verlopen, en alles altijd netjes betaald hebben.
Dit wordt bevestigd door brief van de NHG met de letterlijke woorden.

"Op basis van de door de geldgever (Rabobank) overlegde gegevens kan worden opgemaakt dat de gedwongen verkoop is veroorzaakt door een echtscheiding en u wel heeft meegewerkt aan het zo veel mogelijk beperken van het verlies. Derhalve concludeert de stichting dat u wel in aanmerkingen komt voor het buiten invordering stellen van de vordering.

Op grond van vorengestelde verleen ik u hierbij finale kwijtschelding van de vordering."

Aldus de brief.
Toch krijg ik van de RaboBank nog elk jaar een brief met daarin aangegeven dat ik de restschuld van € 7.351,81 nog moet voldoen. Daarbij moet ik ook reeds 3 jaar rente betalen over dit bedrag !! (dit is zo'n € 200 per jaar).

De Hamvraag in deze. Ondanks dat de NHG volledige kwijtschelding benoemd in de brief, moet ik dan toch nog dit bedrag aan de Rabobank terug betalen?
In andere recenties die ik op internet lees is dit NIET het geval.

vraag 2 zou zijn bij wie ik de mogelijk onterrecht betaalde rente mag/kan verhalen.

Wie kan mij helpen wat mijn rechten zijn?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de antwoorden en hulp in deze.

vr.gr.

Defid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het begrijp kan de Rabobank de restschuld verhalen op de NHG. De NHG kan dat bedrag vervolgen verhalen op jou en je ex, tenzij er wordt kwijtgescholden. Met de Rabobank zou je wat de restschuld betreft m.i. niets meer te maken moeten hebben.

Quote:
vraag 2 zou zijn bij wie ik de mogelijk onterrecht betaalde rente mag/kan verhalen.

Als je bij de Rabobank inderdaad geen schuld meer hebt, kun je de ten onrechte betaalde rente als onverschuldigd betaald van de Rabobank terugvorderen, vermeerderd met de wettelijke rente.

edit: zie ook www.nhg.nl:
Quote:
Als alle inspanningen niet hebben geholpen de betalingsachterstanden op te lossen, moet de woning worden verkocht. Het kan dan zijn dat de opbrengst lager is dan de nog uitstaande lening. Dan ontstaat er een restschuld.

Als u een lening hebt met NHG, wordt die restschuld door NHG aan de geldverstrekker betaald. U hebt op dat moment een schuld bij NHG. Deze schuld kan u door NHG worden kwijtgescholden, maar dan moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

1. De oorzaak van de betalingsachterstanden die heeft geleid tot de gedwongen verkoop is echtscheiding, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid of het overlijden van uw partner.
2. U heeft de restschuld zoveel mogelijk beperkt door het niet te laten aankomen op een executoriale verkoop via de veiling.

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo te zien wordt ik dus ten onrechte door de Rabobank belast met die restschuld. Wie kan ik nu het beste aanschrijven. Eerst de NHG?.. of eerst de Rabobank.
dan nog enkele vragen:

1- kan iemand mij aanrijken waar ik kan vinden dat ik inderdaad ten onrechte belast wordt met de restschuld van de woning?
BW- art. ?... als dat er is.

2- Hoe groot is de kans dat ik dit zonder advocaat krijg opgelost, of moet ik nog een hoop uitgeven aan een advocaat?

In elk geval oprecht bedankt voor alle hulp die ik hier krijg.

vr.gr.

Defid
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou eerst eens aan de Rabobank om uitleg vragen.

Ik weet niet of de Rabobank verplicht is om de NHG en niet jou voor de restschuld aan te spreken, maar het is een rare situatie als de Rabobank de NHG bewust niet aanspreekt. Verder lijkt de brief van de NHG erop te duiden dat de restschuld aan de Rabobank is voldaan.

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2009 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik vraag me af of ik wel kans maak tegen de 'grote Rabobank'. Als 'kleine burger' wordt je vaak overtroeft door grote bedrijven.
Maar ik ga in elk geval proberen.

als iemand me nog meer advies kan geven, heel graag uiteraard.

Ik zal ijn eerste brief aan de NHG richten. Als ik van hen prositief antwoord krijg, heb een grotere 'stok achter de deur' richting de Rabobank.

Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes

Defid
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2009 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik zou eerst eens aan de Rabobank om uitleg vragen.

Ik weet niet of de Rabobank verplicht is om de NHG en niet jou voor de restschuld aan te spreken, maar het is een rare situatie als de Rabobank de NHG bewust niet aanspreekt. Verder lijkt de brief van de NHG erop te duiden dat de restschuld aan de Rabobank is voldaan.

Indergelijke zaken is het gebruikelijk dat zowel het NHG als de hypotheeknemer wordt aangesproken omtrent de restschuld.

Als NHG namelijk niet tot uitkeren overgaat is de hypotheeknemer in ieder geval aan aangesproken over het verschuldigd bedrag zodat RABObank tot invorderen kan overgaan.
defid2009

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2009 20:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste...

voor iedereen die ik er iets ana heeft. Ik heb contact gehad met de NHG. en zie hier het antwoord wat ik van hen krijg. Rabobank mag mij dus de restschuld NIET in rekening brengen. Daarbij krijg ik de te veel betaalde rente retour.
Uit privacy reden heb ik de naam weggehaald en telefoonnummer veranderd.

Geachte heer Morlog.

De Rabobank is inderdaad niet gerechtigd om de restantvordering bij u en uw ex- partner te verhalen, noch de rentes hierover. Ik heb contact gehad met mevrouw Anita ******** van Rabo Kerkrade. Zij zou het allemaal in orde maken. Mocht u vragen hebben, of er problemen zijn hierover, dan kunt u mij telefonisch bereiken op tel nr **********.

Met vriendelijk groeten,

Tom van der Kooi

Medewerker Afdeling Regres

Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen
Postbus 309
2700 AH Zoetermeer

wel wil ik jullie toch bedanken voor de oprechte hulp in deze.

vriendelijke groet

defid
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds