|
Auteur |
Bericht |
mutley
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI Studieomgeving (MA): NTI Berichten: 32
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 15:49 Onderwerp: academische titel te achterhalen? |
|
|
Beste mede forumgebruikers,
Bestaat er een mogelijkheid om na te gaan of iemand rechtmatig een (academische) titel voert?
met vriendelijke groet,
Gerben |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 17:05 Onderwerp: |
|
|
Nee, zo ik (nog) goed ben geïnformeerd.
Je zou een universiteit kunnen bellen en vragen of er (inmiddels) een openbaar register bestaat. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
mutley
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI Studieomgeving (MA): NTI Berichten: 32
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 17:29 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je snelle reactie.
Daar was ik al bang voor. Op internet kon ik hier ook al niks over vinden.
Helaas. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 22:38 Onderwerp: |
|
|
Wellicht via de Informatie Beheer Groep?
Als degene de opleiding waar hij die titel zou hebben behaald op het c.v. heeft zou je die universiteit kunnen benaderen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
mutley
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 22:43 Onderwerp: |
|
|
En als je niet over iemands cv beschikt?
maar het is thansniet mogelijk om iemands via iemands naam te checken of hij rechtmatig een titel voert? |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 10:26 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Als degene de opleiding waar hij die titel zou hebben behaald op het c.v. heeft zou je die universiteit kunnen benaderen. |
Nijmegen verschaft deze informatie niet. En terecht, vind ik. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 10:27 Onderwerp: |
|
|
Voor academische titels niet maar je zou het eventueel af kunnen leiden uit het beroep.
Bij een arts, kun je in het BIG register kijken, voor een advocaat kun je misschien meer info halen bij de NOVA. Indien hij/zij is aangesloten zou je er van uit kunnen gaan dat.... (alhoewel er treden ook nepadvocaten op)
Je haalt het dan niet uit de academische titel maar leidt het af uit de professie die de persoon uitvoert. Misschien heb je er wat aan. |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 10:54 Onderwerp: |
|
|
Bij de Erasmus universiteit kan men checken of iemand terecht de doctors titel voert, mits diegene dus bij de Erasmus is gepromoveerd. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 12:26 Onderwerp: |
|
|
komodo schreef: | Bij de Erasmus universiteit kan men checken of iemand terecht de doctors titel voert, mits diegene dus bij de Erasmus is gepromoveerd. |
Als iemand is gepromoveerd draagt hij terecht de doctorstitel.  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 13:26 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | komodo schreef: | Bij de Erasmus universiteit kan men checken of iemand terecht de doctors titel voert, mits diegene dus bij de Erasmus is gepromoveerd. |
Als iemand is gepromoveerd draagt hij terecht de doctorstitel.  |
<<zucht>> ik had al bijna een heel verhaal opgehangen...<<zucht>>
Maar goed...promoveren is een wat gevoelig onderwerp aan het worden, eigenlijk... |
|
|
|
 |
Loetje
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF Studieomgeving (MA): UM Berichten: 74
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 13:54 Onderwerp: |
|
|
Ik zou haast zeggen; bij een screening van personeel worden diploma's geverifieerd. Dutch Securities Institute heeft voor een pre employment screening voor mijn scriptieplek een aantal documenten geverifieerd inclusief diploma's, ik weet niet of dit steekproefgewijs gaat of dat ze me op mijn blauwe ogen geloven dat de kopie die ik gefaxt heb een echt diploma is  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 20:20 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Nijmegen verschaft deze informatie niet. En terecht, vind ik. | Ik zie niet in wat dat voor kwaad kan. Wat zou er tegen zijn? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 20:38 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed dat de enige algemeen toepasbare manier om een academische titel te verifiëren is het controleren van het papieren diploma op echtheidskenmerken. Het vervalsen van diploma's is niet voor niets een probleem.
Ik kan me herinneren dat er werd gesproken over een landelijk register, maar of dat er ooit van is gekomen weet ik niet. Het zou op zich heel eenvoudig zijn om aan ieder diploma een veelcijferige code toe te voegen die samen met de naam en geboortedatum van een sollicitant op een website kan worden ingevoerd om te controleren of die persoon het diploma bezit dat hij beweert te bezitten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 21:56 Onderwerp: |
|
|
TikSimone schreef:
Quote: | Ik zie niet in wat dat voor kwaad kan. Wat zou er tegen zijn? |
Het gaat mij om privacy. Om het verstrekken van persoonsgegevens.
bona fides schreef:
Quote: | Het zou op zich heel eenvoudig zijn om aan ieder diploma een veelcijferige code toe te voegen die samen met de naam en geboortedatum van een sollicitant op een website kan worden ingevoerd om te controleren of die persoon het diploma bezit dat hij beweert te bezitten. |
Streep sollicitant maar door.  _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
mutley
|
Geplaatst: wo 11 feb 2009 13:38 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | TikSimone schreef:
Quote: | Ik zie niet in wat dat voor kwaad kan. Wat zou er tegen zijn? |
Het gaat mij om privacy. Om het verstrekken van persoonsgegevens.
|
Dit vind ik onzin. Als jij over een academische titel beschikt mag ik aannemen dat je daar trots op bent en deze dan ook voert.
Jouw naam staat toch ook wel in het telefoonboek en jouw adres is ook te achter halen, waarom iemand zijn (rechtmatige) titel dan niet? |
|
|
|
 |
|