Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gronden van bezwaar; overnemen uit beroep
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RJC82

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 14:21    Onderwerp: Gronden van bezwaar; overnemen uit beroep Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit met het volgende probleem en ik hoop dat iemand kan helpen.

Kan je in een bezwaarschrift verwijzen naar een (eigen) beroepszaak en de gronden daarvan overnemen? Het gaat om 2 verschillende beschikkingen waar bezwaar tegen is gemaakt. De ene bezwaarschrift procedure loopt nu nog, de andere is al beroep tegen ingesteld.

De beschikkingen staan los van elkaar en wat er word aangevochten in de beroepsprocedure geld niet in het nog lopende bezwaar.

Wat moet je in zo'n geval dan doen in de bezwaarschrift procedure? Nieuwe gronden opvragen? Of de aangegeven gronden beoordelen en in je beslissing op bezwaar aangeven dat ze geen hout snijden?

Ik hoop dat ik het wat duidelijk heb gesteld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 19:31    Onderwerp: Re: Gronden van bezwaar; overnemen uit beroep Reageer met quote Naar onder Naar boven

RJC82 schreef:

Kan je in een bezwaarschrift verwijzen naar een (eigen) beroepszaak en de gronden daarvan overnemen? Het gaat om 2 verschillende beschikkingen waar bezwaar tegen is gemaakt. De ene bezwaarschrift procedure loopt nu nog, de andere is al beroep tegen ingesteld.

als de gronden van beroep eveneens van toepassing zijn in de bezwaarprocedure kun je ze natuurlijk overnemen

Quote:
De beschikkingen staan los van elkaar en wat er word aangevochten in de beroepsprocedure geld niet in het nog lopende bezwaar.

hiermee geef je echter juist aan dat de gronden van beroep niet van toepassing zijn in bezwaar

Quote:
Wat moet je in zo'n geval dan doen in de bezwaarschrift procedure? Nieuwe gronden opvragen? Of de aangegeven gronden beoordelen en in je beslissing op bezwaar aangeven dat ze geen hout snijden?

ik ga er vanuit dat je met gronden bedoeld de gronden van het bestuursorgaan om het verzoek af te wijzen in plaats van bezwaargronden. Mocht je van mening zijn dat de genoemde gronden voor afwijzing geen hout snijden beroep je je op het motiveringsbeginsel en geeft per grond aan waarom ze niet deugen. Je hoeft geen nieuwe gronden aan te vragen

Quote:
Ik hoop dat ik het wat duidelijk heb gesteld.

als mijn antwoorden zijn gegeven zoals jij het hebt bedoeld het je het duidelijk gesteld
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 21:02    Onderwerp: Re: Gronden van bezwaar; overnemen uit beroep Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik je vraag goed begrijp (en dat is anders dan hoe klokkenluider hem begrijpt), dan wil je eigenlijk weten wat het bestuursorgaan moet doen.

Als ik de casus goed begrijp, dan heeft een persoon X bezwaar gemaakt tegen twee verschillende besluiten van bestuursorgaan Y. In de ene zaak (besluit a) loopt inmiddels een beroepsprocedure, de andere zaak (besluit b) zit nog in de bezwaarfase. Persoon X verwijst in zijn bezwaarschrift tegen besluit b naar de (beroeps)gronden die hij in zaak a heeft aangevoerd.

RJC82 schreef:

Ja, in principe kan dat, lijkt mij. Als maar voldoende duidelijk is wat de bezwaren van de bezwaarmaker zijn tegen het bestreden besluit. Als het daartoe volstaat om te zeggen: ik heb tegen dit besluit b dezelfde bezwaren als die ik had tegen besluit a, dan is daar in beginsel niets op tegen.
Quote:

Wat bedoel je precies? Bedoel je dat de bezwaren die mijnheer X nu aanvoert tegen besluit b evident niet van toepassing zijn op besluit b, maar op besluit a? Bijvoorbeeld: besluit b is een milieuvergunning en besluit a een WAO-uitkering en dat mijnheer X nu in zijn bezwaar tegen besluit b aanvoert dat de uitkering te laag is vastgesteld?
Quote:

ls iemand bezwaar maakt op gronden die geen hout snijden, dan kun je als bestuursorgaan natuurlijk het bezwaar ongegrond verklaren.
Aparte situatie is misschien als mijnheer X zich vergist heeft en per ongeluk de verkeerde bezwaargronden heeft vermeld (twee procedures door elkaar heeft gehaald) en als dit het bestuursorgaan zonneklaar is. De Awb kent hiervoor volgens mij geen regeling maar het is natuurlijk wel netjes om mijnheer X dan inderdaad in de gelegenheid te stellen zijn bezwaarschrift te corrigeren.
RJC82

BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2009 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties.

arizona schreef:
Als ik je vraag goed begrijp (en dat is anders dan hoe klokkenluider hem begrijpt), dan wil je eigenlijk weten wat het bestuursorgaan moet doen.

Dit is inderdaad wat ik bedoel. Ik zit namelijk bij dat bestuursorgaan en bedenk hard hoe ik hier mee om moet gaan. Ik zal proberen het wat duidelijker te maken.

Om door te gaan op het voorgaande van jou, arizona. Besluit a is inderdaad al in de beroepsprocedure, na een ongegrondverklaring van bezwaar tegen besluit a. Besluit b is genomen voor een ander jaar. Het enige verband tussen besluit a en b is dat ze bestaan uit vorderingen op de bezwaarmaker. Eerst kreeg de bezwaarmaker uitkeringen, maar die blijken achteraf onterecht. De uitkeringen van jaar 1 werden teruggevorderd (besluit a), vervolgens werd deze vordering deels verrekend met de uitkering(en) van jaar 2. Nu blijken ook de uitkeringen van jaar 2 onterecht en word ook dat teruggevorderd (besluit b).

Het geval is nu dus dat bij bezwaarschrift tegen besluit b, de gronden van de beroepsprocedure tegen besluit a worden aangevoerd. Dat zijn alle gronden, verder is er niets aangevoerd.
Nou is het lastige dat het terugvorderen uit jaar 2 niet volgt uit jaar 1. Dit staat op zichzelf en kon wel terecht zijn geweest. Bezwaarmaker voldeed niet aan zijn verplichtingen in jaar 1, vervolgens weer niet in jaar 2. Had hij dit in jaar 2 wel gedaan, dan was er voor jaar 2 niets aan de hand geweest. De regeling in geding in jaar 1, gold al niet meer in jaar 2. De reden van terugvorderen van jaar 1 staat op zichzelf en voor mij kunnen dan de gronden van bezwaar tegen dat besluit a (en de gronden van beroep) niet ingeroepen worden tegen besluit b.

Wat vinden jullie?

1. Never tell everything you know.
arizona

BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2009 20:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het blijft lastig om een oordeel te geven zonder de details van de besluiten en de gronden te kennen. Je stelt bijvoorbeeld:

Quote:
(...) Dat zijn alle gronden, verder is er niets aangevoerd.

Je zegt dat alsof dat heel raar is, maar op basis van de beschrijving van de casus die jij geeft, kunnen wij dat niet beoordelen. Stel dat ik twee kapvergunningen aanvraag, één voor een eik en één voor een den. Dan is het heel goed voorstelbaar dat ik in mijn bezwaar tegen de weigering van de ene kapvergunning kan stellen: ik heb hiertegen dezelfde bezwaren als tegen de weigering van de andere kapvergunning. Dat kan inhoudelijk wel ergens op slaan. Het is anders in dat voorbeeld dat ik eerder gaf over een milieuvergunning en een WAO-uitkering.

Ik vind het dus nog steeds lastig om je vragen te beantwoorden. Misschien dat dit een goede benadering zou zijn: als de gronden zo weinig hout snijden dat het zou leiden tot een niet-ontvankelijkverklaring, dan zou je de bezwaarmaker in de gelegenheid moeten stellen ze te corrigeren. Als het mogelijk is om op basis van de gronden een inhoudelijke beoordeling te maken van het bezwaar dan hoeft dat niet, je mag het bezwaar dan - na een inhoudelijke beoordeling - ongegrond verklaren.

Aanvulling: wordt de bezwaarmaker ook nog gehoord? Dan zou de hoorzitting ook gebruikt kunnen worden om te achterhalen of de bezwaarmaker nog meer gronden heeft en/of zijn gronden wil/kan toelichten.
klokluider

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 11:02    Onderwerp: Re: Gronden van bezwaar; overnemen uit beroep Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:

Als ik de casus goed begrijp, dan heeft een persoon X bezwaar gemaakt tegen twee verschillende besluiten van bestuursorgaan Y. In de ene zaak (besluit a) loopt inmiddels een beroepsprocedure, de andere zaak (besluit b) zit nog in de bezwaarfase. Persoon X verwijst in zijn bezwaarschrift tegen besluit b naar de (beroeps)gronden die hij in zaak a heeft aangevoerd.

RJC82 schreef:

Ja, in principe kan dat, lijkt mij. Als maar voldoende duidelijk is wat de bezwaren van de bezwaarmaker zijn tegen het bestreden besluit. Als het daartoe volstaat om te zeggen: ik heb tegen dit besluit b dezelfde bezwaren als die ik had tegen besluit a, dan is daar in beginsel niets op tegen.

Beste Arizona, volgens mij zeg je hier exact hetzelfde wat ik ook al zei.

Quote:
Wat bedoel je precies?

@Arizona; hiermee geef je ook aan dat de steller niet geheel duidelijk is in zijn bewoordingen.

Quote:
Quote:

Het enige verschil in het begrip is dat ik hier ben uitgegaan van de bezwaarmaker terwijl ik nu zie, dat er staat je beslissing op bezwaar had kunnen weten dat ik van het bestuursorgaan uit had moeten gaan.

Bezwaarmaker heeft gronden ingediend voor het bezwaar die naar de mening van het bestuursorgaan niet van toepassing zijn omdat het naar de mening van het bestuursorgaan een op zich zelf staand besluit is die los staat van het vorige besluit waarover beroep is ingediend.

In dat geval dient belanghebbende te worden gehoord en ligt het in de rede van het bestuursorgaan om na te gaan of belanghebbende van mening is dat het hier gaat om een gecombineerde procedure of een zelfstandige en zal het bestuursorgaan belanghebbende dat tijdens de hoorzitting moeten voorhouden zodat hij in de gelegenheid wordt gesteld zich daarover uit te laten. Blijft betrokkene dan bij zijn standpunt kan na die inhoudelijke beoordeling een ongegrondverklaring volgen.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 12:23    Onderwerp: Re: Gronden van bezwaar; overnemen uit beroep Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
Het enige verschil in het begrip is dat ik hier ben uitgegaan van de bezwaarmaker (...)

Het is voor de juiste insteek van belang om te weten wat de positie van de vragensteller is, dus het lijkt me niet meer dan terecht dat arizona dit verschil benadrukte. Ook om zo de vragensteller ertoe te brengen duidelijkheid te scheppen.

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bonafides: dank Smile .

Verder lijkt het mij inderdaad van belang (zoals ik eerder zei en klokkenluider ook) dat de bezwaarmaker hoe dan ook gehoord moet worden en dat die hoorzitting wordt benut om te voorkomen dat de beslissing wordt bezwaar wordt genomen op basis van een misverstand/miscommunicatie tussen bestuursorgaan en bezwaarmaker.
RJC82

BerichtGeplaatst: ma 02 mrt 2009 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een wat late reactie, maar goed. Bedankt voor alle adviezen, het was goed om wat andere inzichten te lezen.

We hebben hier nu inderdaad besloten om een hoorzitting aan te bieden en die komt binnenkort. Dan zullen we daar wel zien of het om een misverstand gaat of niet.

Voor nu lijkt het voor ons in ieder geval heel raar, wat de ingebrachte gronden betreft. We zullen het wel merken wat voor koers we daarna moeten varen.

Nogmaals bedankt!

1. Never tell everything you know.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds