Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 28 aug 2025 17:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

minimumloon fout
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
haldhald

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 16:36    Onderwerp: minimumloon fout Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik werk in de horeca en mijn baas heeft mij 22 maanden minumumloon voor 23 jaar en ouder betaald. ik werk 25 maanden voor hem.

Ik ben nu 20 jaar.

Mijn werkgever ontdekte zijn fout toen er een nieuwe werknemer (20jr) kwam werken en ze lonen gingen vergelijken.

Vanaf nu wil mijn baas me 'gewoon betalen waar ik recht op heb', dwz volgens hem: minimumloon voor 20jr.

hij meent het teveel betaalde loon zelfs terug te kunnen vorderen. maar 'schappelijk te zijn' door dat niet te doen. hij zegt dat het mijn verantwoordelijkheid is om mijn loonstrookje te controleren.

ik heb geen contract, wel een mondelinge overeenkomst.
en een mondelinge afspraak dat ik minmumloon betaald zou krijgen.
waarbij geen concrete bedragen genoemd zijn.

mijn baas beroept zich op mijn contract. maar als ik zeg dat ik dat niet met hem heb, beroept hij zich op deze mondelinge overeenkomst.

ik heb geen vaste uren, aan het begin van de maand hebben we een mederwerkersvergadering waarin alle uren 'verdeeld' worden (wie het hardst roept werkt de meeste uren).

het enige wat op papier staat zijn mijn loonstrookjes waarop staat dat ik 9 euro per uur verdien (wat dus hoger is dan het minimumloon voor mijn leeftijd).

ik heb het hogere loon altijd begrepen als een blijk van dat ik hard werk. ik beschouw het als het loon dat ik verdien. naar mijn weten hoeft mijn baas mij niet perse minimumloon te betalen, maar minimaal minimumloon.

mijn baas heeft dit half juli kenbaar gemaakt tijdens een medewerkersvergadering waarbij ik zelf niet aanwezig was. ik vernam het dus in de notulen. hij heeft mij niet persoonlijk ingelicht. hij heeft het pas toegelicht nadat ik hem hierover een mail had gestuurd, waarbij ik hem vertelde dat ik niet begreep wat er precies aan de hand is en dat ik ervanuit ga dat ik nog steeds hetzelfde verdien.

hij wil het lagere loon in laten gaan per juli, hoewel ik mijn uren voor juni al gemaakt had voordat de vergadering waarin hij dit voor het eerst kenbaar maakte plaatsvond. de eerste keer dat hij mij persoonlijk de situatie heeft uitgelegd is gisteravond, in september dus.

kan mijn baas de verantwoordelijkheid van zijn fout bij mij neerleggen en mij minder gaan betalen van de ene op de andere dag (deels met terugwerkende kracht dus)?

(ik heb de maand juli nog niet uitbetaald gekregen omdat mijn baas achterloopt in zijn administratie).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de mondelinge overeenkomst inderdaad was dat je tegen het voor jou geldende minimumloon zou werken, dan heeft je werkgever m.i. wel gelijk. In principe is het teveel betaalde onverschuldigd betaald en zou dat kunnen worden teruggevorderd.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als dit een paar maanden aan de gang is geweest kan ik me er iets bij voorstellen. Maar heeft de werkgever in dit verband ook niet een zekere plicht om te controleren wat ie (structureel) betaalt?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is net zo goed de plicht van de werknemer om te controleren dat hij niet te veel ontvangt.

Het is anders als niet was overeengekomen dat volgens het minimumloon zou worden betaald.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is m.i. de vraag of je het wettelijk minimumloon, het wettelijk minimumjeugdloon of het minimum schaalloon volgens een cao bent overeengekomen, om te kunnen bepalen of sprake is van onverschuldigde betaling.

Staat in je arbeidsovereenkomst of een cao van toepassing is, en wat is je functie? Het zou namelijk kunnen dat het minimum schaalloon op grond van een cao precies op 9 euro ligt (is dat trouwens bruto of netto?) Dan kan je werkgever niet zomaar je loon eenzijdig aanpassen of terugvorderen.

Als er geen cao van toepassing is, dan kan het wellicht als onverschuldigd betaald beschouwd worden. Het wettelijk minimum(jeugd)loon ligt namelijk boven de 9 euro bruto per uur.
haldhald

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 10:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toen ik begon met werken hebben we het erover gehad dat ik volgens de Horeca CAO normen minimumloon zou krijgen.

we hebben toen de tabellen erbij gepakt en kwamen er op dat moment niet precies uit wat het uurloon dan zou worden omdat hij op dat moment niet wist in welke schaal ik val en we dus niet wisten welk bedrag we moesten omrekenen naar een minimumloon voor mijn leeftijd.

we hebben toen afgesproken dat hij dat zou uitzoeken. dat is in goed vertrouwen gebeurd en daardoor heb ik zelf ook nooit getwijfeld aan mijn loon.

het uurloon dat op mijn loonstrookje vermeld staat is 9,01 euro bruto.
watnu?

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

haldhald schreef:
Toen ik begon met werken hebben we het erover gehad dat ik volgens de Horeca CAO normen minimumloon zou krijgen.

we hebben toen de tabellen erbij gepakt en kwamen er op dat moment niet precies uit wat het uurloon dan zou worden omdat hij op dat moment niet wist in welke schaal ik val en we dus niet wisten welk bedrag we moesten omrekenen naar een minimumloon voor mijn leeftijd.

we hebben toen afgesproken dat hij dat zou uitzoeken. dat is in goed vertrouwen gebeurd en daardoor heb ik zelf ook nooit getwijfeld aan mijn loon.

het uurloon dat op mijn loonstrookje vermeld staat is 9,01 euro bruto.

Als mondeling is afgesproken dat je het minimumloon uitbetaald zou krijgen en je werkgever er nu (pas na 25 maanden) achter komt dat al die tijd een hoger bedrag is betaald, lijkt het me fair dat je m.i.v. heden dat minimumloon ontvangt. Terugbetalen van hetgeen teveel betaald is, lijkt me niet redelijk, ook al zou de werkgever in zijn recht staan. Wellicht heb je het geld al geconsumeerd. Is er niet in alle redelijkheid met je werkgever te praten?
MarijnP

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OP geeft al aan dat zijn werkgever het teveel betaalde loon niet terug zal vorderen, dus dat is het probleem niet.
Dvanes

Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is je functie precies? Als ik naar je loon kijk, zou ik zeggen dat je volgens functiegroep 3 van de Horeca-cao wordt betaald.

De Horeca-cao werkt echter met zgn. wachtperiodieken voor de eerste drie functiegroepen; dat betekent dat je vier jaar lang wettelijk minimum(jeugd)loon ontvangt en daarna pas recht hebt op het basisloon van de functiegroep waarin je valt. Alleen als je een erkend vakdiploma hebt of hebt behaald, word je ingeschaald volgens het basisloon van de betreffende functiegroep.
Het basisloon van functiegroep 3 ligt op € 9,01 bruto per uur voor de vakvolwassen werknemer van 22 jaar en ouder. Heb je een vakdiploma?

Als je met je werkgever het minimumloon hebt afgesproken, kun je je er wellicht nog op beroepen dat het basisloon van schaal 3 hiermee bedoeld wordt. Dat ligt namelijk precies op € 9,01 bruto per uur voor de vakvolwassen werknemer van 22 jaar en ouder. Dus in dat opzicht klopt hetgeen over het minimumloon wel (namelijk het basisloon van de schaal) maar ontvang jij (wellicht ten onrechte) het minimumloon voor de vakvolwassen werknemer.

Wat voor loon wil je werkgever nu eigenlijk gaan betalen? Heb je hier wellicht al iets concreets over gehoord? Het wettelijk minimumjeugdloon ligt namelijk nog wat lager dan het minimum jeugd-schaalloon... dus ik raad je aan het niet over die wachtperiodieken te hebben.
joostknowsit

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 17:12    Onderwerp: Horeca cao Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou ook eens wat meer informatie over je horeca cao moeten vinden dit kan bijvoorbeeld op www.horecawerkgevers.nl/horeca-cao handig en eenvoudig uitgelegd alsmede horeca salaris informatie!
ilonka

Leeftijd: 71
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij ligt het in de risicosfeer van de werkgever. Als zij je al 25 maanden een bepaald salaris heeft uitbetaald dan zou je ook kunnen spreken van verworven rechten. Ik zou er werk vn maken en niet accepteren dat je opeens een lager salaris krijgt uitbetaald.
mandy87

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem anders contact op met FNV Horeca 0900 – 239 10 00. Zij zullen het antwoord wel weten. M.i. kan je wg je salaris niet terugzetten. Tegenwoordig is het gebruikelijk om te onderhandelen over je salaris. Dus kan het zo zijn dat de ene werknemer van dezelfde leeftijd meer verdiend dan een ander. Als wg dit had willen voorkomen, had hij het een en ander op papier moeten zetten.
mandy87

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem anders contact op met FNV Horeca 0900 – 239 10 00. Zij zullen het antwoord wel weten. M.i. kan je wg je salaris niet terugzetten. Tegenwoordig is het gebruikelijk om te onderhandelen over je salaris. Dus kan het zo zijn dat de ene werknemer van dezelfde leeftijd meer verdiend dan een ander. Als wg dit had willen voorkomen, had hij het een en ander op papier moeten zetten.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mandy87 schreef:
M.i. kan je wg je salaris niet terugzetten.

Dat ben ik met je eens, maar het is de vraag wat het overeengekomen salaris is. Gelet op wat haldhald schrijft en het bericht van Dvanes lijkt het te gaan tussen het CAO-minimumloon voor werknemers van 22 jaar en ouder (het bedrag dat is betaald) en het CAO-minimumloon voor werknemers van de leeftijd van haldhald (het bedrag dat de werkgever als correct lijkt te zien).

Haldhald kan aanvoeren dat het loon voor 22 jaar en ouder steeds is betaald. De werkgever kan (vermoedelijk) aanvoeren dat alle andere werknemers het voor hun leeftijd geldende CAO-minimumloon ontvangen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds