Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 23:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

OD wonignbouwvereniging of gerechtsdeurwaarder?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ilonka

Leeftijd: 70
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 0:11    Onderwerp: OD wonignbouwvereniging of gerechtsdeurwaarder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit met de volgende casus waarover ik jullie advies zou willen hebben. Ik help iemand die gigantisch in de schulden zit. Bij bestudering van alle stukken ben ik (in januari 2009) er achter gekomen dat in juli 2007 de gerechtsdeurwaarder ten onrechte een rechtszaak heeft aangespannen vanwege een vermeende huurachterstand.
Betrokkene behoorde voor de 1e van de maand haar huur betaald te hebben. In mei 2007 was zij hiermee te laat en kreeg na 3 weken weken een aanmaning van de woningbouwvereniging dat zij binnen 5 dagen het huurbedrag voor de maand mei 2007 moest betalen anders zou de deurwaarder worden ingeschakeld. Zij heeft per direct (bewijs) een kasbetaling gedaan bij fde woningbouwvereniging. Deze deelde haar ook mee dat zij verder niet bang hoefde te zijn dat de deurwaarder ingeschakeld zou worden. Echter, tot haar grote verbazing ontving zij begin juli 2007 een brief van de deurwaarder dat zij een huurachterstand zou hebben van 2 maanden en moest binnen 5 dagen die dubbele huur betaald hebben plus de incassokosten a 250 euro, total ruim 1000 euro. Aangezien zij er vanuit ging dat zij geen huurachterstand en dus niet naar de rechtbank hoefde te gaan, is zij bij verstek toch veroordeeld tot het betalen van 2 maanden huurachterstand, plus rente, plus incassokosten en de kosten van de rechtzaak. Ik heb bewijs dat zij op dat moment inderdaad geen huurachterstand had. Dus deze zaak is ten onrechte aangespannen. Zij heeft dus verder daarop niet gereageerd.
Vervolgens betaald zij door omstandigheden inderdaad geen huur over de maanden september, oktober en november 2007 en een tweede rechtzaak volgt waarbij de bvordering van de eerste rechtzaak wordt meegenomen. Zij is wel naar deze rechtzaak geweest en heeft aangetoond aan de rechter dat zij bij de eerste zaak geen huurachterstand had. Dit feit is niet meegenomen en is weer veroordeeld in allerlei kosten plus rente vanaf de maand mei 2007 en de huurovereenkomst is ontvonden per april 2008. Na de tweede rechtzaak staat er een vordering van 2000,-. Er is een betalingregeling afgesproken met de gerechtsdeurwaarder en zij betaalt maandelijks een x-bedrag. En opeens ligt er in de maand juli 2008 een brief van de deurwaarder dat de schuld is opgelopen tot ruim 6500,- euro. Op diverse brieven aan de gerechtsdeurwaarder met het verzoek om inzage te geven in het opgebouwde bedrag, komt totaal geen reactie. Nu heb ik de zaak in handen gekregen en ik vraag mij het volgende af:
Dat er fouten zijn gemaakt in deze zaak is duidelijk.
1. Ten eerste had de woningbouwvereniging moeten weten dat de woning die zij aan betrokkene heeft verhuurd vanaf februari 2007 niet als passend beschouwd kon worden. Namelijk de de huur was 440,- euro per maand en betrokkene ontvangt een bijstandsuitkering voor een 21-jarige, norm toentertijd 800,- netto per maand. Aangezien de huur boven de huuraftoppingsgrens is voor < 23 jarige kan zij niet in aanmerking komen voor huurtoeslag. Deze woning had naar mijn mening niet eens toegewezen kunnen worden.
2. betrokkene was in mei 2007 pas 3 weken te laat met het betalen van de huur en dan al gelijk dreigen met gerechtsdeurwaarders.
3. aangezien de huur voor de maand mei 2007 gelijk na ontvangst van de aanmaning is betaald, is de gerechtsdeurwaarder ten onrechte ingeschakeld door de woningbouw vereniging of heeft de gerechtsdeurwaarder hiermee niets gedaan???
4. de deurwaarder reageert gewoon niet op de verzoeken om een specificatie van de vermeende kosten te geven.

Mijn vraag aan jullie is hoe jullie deze zaak zouden aanpakken. Kan ik een van twee aanpakken op OD of wanprestatie inclusief schadevergoeding eisen of wellicht nog iets anders? Kan ik nog iets met die eerste (ten onrechte gestarte) rechtzaak? Kan ik nog ergens een klacht indienen tegen de handelwijze van de gerechtsdeurwaarder?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ilonka

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er dan niemand die mij kan adviseren hierin? Ik ben nog maar een groentje op het gebied van privaatrecht. Of moet ik mijn casus voorleggen op het Privaatrechtforum?
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 18:37    Onderwerp: Re: OD wonignbouwvereniging of gerechtsdeurwaarder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Ilonka,
Allereerst: hele lange teksten nodigen vaak niet uit tot lezen dus misschien dat daarom nog niemand heeft gereageerd. Ik heb ook niet veel verstand van privaatrecht, laat staan huurrecht, maar hierbij toch een poging van mijn kant.

ilonka schreef:
Aangezien zij er vanuit ging dat zij geen huurachterstand en dus niet naar de rechtbank hoefde te gaan, is zij bij verstek toch veroordeeld

Deze veroordeling kun je niemand verwijten. Ze had wél naar de rechtbank moeten gaan, dit is haar eigen fout. Ze had neem ik aan ook een rechtsmiddel kunnen instellen tegen de veroordeling bij verstek.
Quote:
Zij is wel naar deze rechtzaak geweest en heeft aangetoond aan de rechter dat zij bij de eerste zaak geen huurachterstand had. Dit feit is niet meegenomen

Dit is in principe logisch. De eerdere veroordeling heeft een juridische werkelijkheid gecreëerd waar de volgende rechter volgens mij niets meer aan kan en mag veranderen.
Quote:
Deze woning had naar mijn mening niet eens toegewezen kunnen worden.

Zijn er regels t.a.v. het minimum vereiste inkomen overtreden bij het toewijzen? Of vind je het "niet netjes" van de woningbouwvereniging? Een zaak uit OD lijkt me in het eerste geval misschien enige kans maken.
Quote:
2. betrokkene was in mei 2007 pas 3 weken te laat met het betalen van de huur en dan al gelijk dreigen met gerechtsdeurwaarders.

Misschien staat hier iets over in de huurovereenkomst. Overigens is dit misschien vervelend maar "dreigen" leidt niet tot schade.
Quote:
3. aangezien de huur voor de maand mei 2007 gelijk na ontvangst van de aanmaning is betaald, is de gerechtsdeurwaarder ten onrechte ingeschakeld door de woningbouw vereniging of heeft de gerechtsdeurwaarder hiermee niets gedaan???

Ja dat was een rare zaak, maar hiervoor heeft zij haar kans een beetje laten schieten door niet naar die rechtszaak te gaan.
Quote:
4. de deurwaarder reageert gewoon niet op de verzoeken om een specificatie van de vermeende kosten te geven.

Dat zou hij volgens mij wel moeten doen. Misschien moet je gewoon proberen te bellen? Stuur anders een aangetekende brief met handtekening voor ontvangst.
Quote:
Mijn vraag aan jullie is hoe jullie deze zaak zouden aanpakken. Kan ik een van twee aanpakken op OD of wanprestatie inclusief schadevergoeding eisen of wellicht nog iets anders?

Ik zie niet zo goed hoe. T.a.v. die oude zaak denk ik dat de kans verkeken is. T.a.v. de lopende zaak is er m.i. (of lees ik niet goed?) nog geen schade geleden, maar het is wel zaak om die claim van 6500 zsm van tafel te krijgen.
ilonka

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel voor je reactie en tip Arizona. Ik zal in het vervolg mijn verhaal wat korter maken. Ik heb de neiging te compleet te zijn in een case.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds