Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 5:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verjaringstermijn ivm te nemen nieuw besluit ogv 7:12 AWB
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
business1

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 20:05    Onderwerp: verjaringstermijn ivm te nemen nieuw besluit ogv 7:12 AWB Reageer met quote Naar onder Naar boven

De centrale raad van beroep heeft de minister geboden een nieuw besluit te nemen ogv 7:12 lid 1 Awb.
Dit is uitgesproken begin 2007. Tot op heden is dit niet gebeurd. Kent het bestuursrecht hiervoor regels, dat er door te dralen met het nemen van het besluit een dergelijke mogelijkheid en eventueel daarmee gepaard gaande bevoegdheid tot het instellen van een vordering verjaart?
Ik ben zelf een bestuursrechtelijk leek, ik kom er hooguit op dat dit schending van rechtszekerheid kan betekenen.

Hieronder de betreffende passage in het rechtsgeding.
Het hiervoor overwogene leidt tot de conclusie dat het bestreden besluit een deugdelijke grondslag ontbeert en derhalve wegens strijd met artikel 7:12, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) voor vernietiging in aanmerking komt. Gelet hierop dient de aangevallen uitspraak, waarbij dit besluit in stand is gelaten, te worden vernietigd. De minister dient een nieuw besluit te nemen met inachtneming van hetgeen de Raad hiervoor heeft overwogen.

Dank voor het lezen en meedenken!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRS) van 13 augustus 1998 (reg.nr.: EO3980585/P90) op grond waarvan de in artikel 7:10 van de Awb genoemde beslistermijn van overeenkomstige toepassing wordt geacht in geval verweerder na gegrondverklaring van het beroep opnieuw op het bezwaarschrift moet beslissen.

Het is dan afhankelijk wat voor soort procedure het geschil betrof en of in die procedure afwijkende beslistermijnen staan. (asielaanvraag 6 maanden, ww uitkering 12 weken) deze termijn zoudan wederom mogen gelden voor een nieuw besluit tenzij dit onredelijk is. Je kan je natuurlijk voorstellen als de volledige 6 maanden al zijn opgebruikt, een neuwe termijn van 6 maanden onredelijk is. Er dient dan aangesloten te worden bij de in artikel 4:13, tweede lid, van de Awb genoemde beslistermijn van 8 weken.

voor het indienen van een vordering en een eventuele verjaringstermijn is van belang dat deze verjaringstermijn wordt gestuit.

M.i. dien je beroep in te stellen wegens het niet nemen van een besluit nu de redelijke termijn is verstreken.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe kun je in beroep tegen het niet-tijdig nemen van een nieuwe beslissing op bezwaar. Maar in dit geval heb je blijkbaar liever helemaal geen besluit meer.

Het zou denk ik helpen als je wat nauwkeuriger aangeeft om wat voor besluit het gaat.

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het gaat over het al dan niet terugbetalen van een over een bepaalde periode uitgekeerde vergoeding in verband met werkloosheid. (geen WW)
Inderdaad is de onzekerheid of je nog aan de bel moet trekken.
Nadeel nu is de onzekerheid, nadeel dan is mogelijk toch een terugbetaling, al is de terugbetaling hoe die in het oorspronkelijke besluit is gevraagd door de uitkerende instantie door betreffende uitspraak wel van de baan.

Maar gezien het zo lang duurt, is er geen bestuursrechtelijke termijn die verloopt, waardoor mogelijk er uberhaupt geen bedrag meer te vorderen valt? Alleen wat algemene beginselen die mogelijkerwijs geschonden worden?
Dank voor het meedenken.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ziet er naar uit dat als u voor zekerheid kiest, u een risico loopt op een ongewenst besluit dat anders wellicht "vergeten" zou worden genomen te worden. Maar die keuze is wel aan u. Als u vraagt hoe lang men in het algemeen nog in onzekerheid moet zitten om veilig te kunnen zeggen "nu zal er geen negatief besluit meer kunnen vallen gezien de lengte van de verstreken termijn" dan is het antwoord dat die vraag niet eenduidig te beantwoorden is. Stel het besluit wordt in 2011 alsnog genomen dan zou u weer in beroep moeten om dit besluit aan te vechten. U zult dan een beroep doen op schending van algemene beginselen van behoorlijk bestuur waarbij het op voorhand moeilijk in te schatten is wat de uitkomst zal zijn. Dit is namelijk afhankelijk van alle concrete omstandigheden van het geval.

MAAR, het zou kunnen zijn dat in het geval van "terugvorderen onterecht uitbetaalde uitkering" een verjaringstermijn van toepassing is, thans te rekenen vanaf de laatste uitspraak. Als dit het geval zou zijn kun je een datum prikken waarop je meer zekerheid hebt. Ik moet zeggen dat ik niet weet of er voor dit soort vorderingen een verjaringstermijn geldt en welke. Ik weet dat verjaringstermijnen die betrekking hebben op geldvorderingen vaak 5 jaren bedraagt. Dat zou dus betekenen dat de vordering in 2012 niet meer zou kunnen worden opgelegd middels een bestuursrechtelijk besluit. Maar al hetgeen onder "MAAR" staat, weet ik niet zeker en zou nader moeten worden uitgezocht.
klokluider

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Op grond van art. 57 is UWV verplicht onverschuldigd betaalde WAO uitkeringen terug te vorderen. Dit art. is in zijn huidige vorm ingevoerd bij de Wet van 25 april 1996, Stb. 248 (Wet boeten en maatregelen en terug- en invordering sociale zekerheid, hierna: Wet boeten en maatregelen). Deze wet is inmiddels vervallen per 10 mei 2006.red KL Bij deze wet zijn onder meer de tot dat moment bestaande terugvorderingsbepalingen in de sociale zekerheidswetten aanzienlijk aangescherpt. Voorts zijn de tot dat moment in die wetten opgenomen termijnen met betrekking tot de periode waarover kon worden teruggevorderd vervallen. Hiermee is beoogd de mogelijkheden tot terugvordering van onverschuldigd betaalde uitkering te verruimen.

In de Memorie van Toelichting (MvT) bij de Wet boeten en maatregelen (kamerstukken 1994-1995, nr. 23 909, nr. 3, pagina 29) is aangegeven dat met deze wetswijziging is beoogd verandering te brengen in de verjaringstermijnen voor terugvordering van onverschuldigd betaalde uitkering, in die zin dat hiervoor wordt aangesloten bij de in het Burgerlijk Wetboek (BW) neergelegde verjaringstermijnen voor vorderingen uit onverschuldigde betaling.

Op pagina 30 van de MvT is aangegeven dat aansluiting bij de regeling in het BW een verruiming ten opzichte van de tot dan bestaande regeling geeft.

Voorts vermeldt de Nadere Memorie van Antwoord, uitgebracht in het kader van de behandeling van het wetsvoorstel door de Eerste Kamer (EK 1995-1996, 23909, nr. 114d, p. 2-3) dat “de dag waarop het uitvoeringsorgaan bekend is geworden met het bestaan van zijn vordering beslissend is voor de termijn van terugvordering. Dit is de regeling die voortvloeit uit artikel 3:309 BW.”

Bij uitspraak van 28 maart 2007 (LJN: BA2284) heeft de Raad overwogen dat in aansluiting op artikel 3:309 van het BW de verjaringstermijn voor het nemen van een terugvorderingsbesluit met betrekking tot een onverschuldigde betaling van WAO-uitkering dient te worden gesteld op vijf jaar, te rekenen vanaf het moment dat het Uwv bekend is geworden met feiten of omstandigheden op basis waarvan voldoende duidelijk is dat een besluit tot terugvordering in de rede ligt.

bron http://www.corv.nl/Forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=7055

ik vermoed dan ook dat hier mogelijk ook sprake van is een termijn van 5 jaren.
business1

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank allemaal, alleen is nu dus de vraag, nu de minister na het rechsgeding in 2007 is opgelegd een nieuw besluit te nemen, of dat de termijn van 5 jaar weer geheel opnieuw doet gelden, of dat gezien een goed procesverloop en de waarborgen die hierbij in acht genomen (zouden) moeten worden en het feit dat het natuurlijk allemaal al een kleine 5 jaar duurde tot 2007, dit met zich brengt dat er sneller duidelijkheid verschaft dient te worden of had moeten worden.
Fijn dat jullie allemaal zo meedenken!
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kun je meer precies aangeven om welk besluit het precies gaat? Ik voel er in ieder geval weinig voor om me hierin te verdiepen zonder het startpunt te kennen.

Op grond van welke wettelijke bepaling was het besluit van de minister genomen? Of misschien valt de uitspraak van de CRvB op www.rechtspraak.nl terug te vinden?

edit: gevonden
In het oorspronkelijke besluit uit 2003 werd de uitkering met terugwerkende kracht beëindigd én werd besloten tot terugvordering van het onverschuldigd betaalde. Dat is eigenlijk waar ik naar zocht.

Zo op het eerste gezicht lijk je volledig in het gelijk te zijn gesteld. Weliswaar moet de minister een nieuw besluit nemen, maar de grondslag voor het eerdere besluit lijkt door de CRvB te zijn weggeslagen. Maar ik kan natuurlijk zonder het hele dossier te kennen niet beoordelen of de minister niet toch nog mogelijkheden heeft.

Iets anders is dat met de vernietiging van de beslissing op bezwaar in principe het oorspronkelijke besluit herleeft. Ik begrijp echter dat er nog niets daadwerkelijk is teruggevorderd? Het zou nu natuurlijk ook raar zijn als de minister gaat terugvorderen, maar ik zie zelf niet direct een reden waarom het niet zou kunnen. Misschien zie ik spoken, maar in theorie krijgt dat oorspronkelijke (en nu dus geldende) besluit formele rechtskracht als de bezwaarprocedure maar lang genoeg stil blijft liggen. Wellicht is het dus aan te raden om te informeren of er al schot is in de besluitvorming, en eventueel zelfs beroep in te stellen tegen het uitblijven van het nieuwe besluit...

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 1:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hmm interessant zo ja, maar als het oorspronkelijke besluit herleeft, dan ligt daar toch nog steeds de beslissing waar de minister geboden is om een nieuw besluit te nemen? Temeer het oorspronkelijke besluit gefundeerd is op een standpunt waar de CRvB expliciet afstand van neemt.
In dat licht gezien, zou het toch op zijn minst vreemd zijn als de minister door na te laten een besluit te nemen, van het oorspronkelijke besluit formele rechtskracht binnenhaalt, terwijl hij verzaakt een beslissing te nemen?
Maar uitgaande van een terugvorderingstermijn van 5 jaar?
Loopt die termijn dan vanaf 2003(besluit tot terugvordering)? vanaf 2005 beslissing rechtbank)? Of 2007 (Uitspraak CrvB)?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 2:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

business1 schreef:
In dat licht gezien, zou het toch op zijn minst vreemd zijn als de minister door na te laten een besluit te nemen, van het oorspronkelijke besluit formele rechtskracht binnenhaalt, terwijl hij verzaakt een beslissing te nemen?

Toch gaat dat soms zo. De voorbeelden die ik ken gaan meestal over een wat andere situatie, zie bijv:
A-G in conclusie bij LJN AT4070 schreef:
1.9 Bij vonnis van 18 juni 2002 heeft de rechtbank de vorderingen van [eiser] afgewezen. Daartoe heeft de rechtbank overwogen dat, nu het college van burgemeester en wethouders, na de vernietiging van de beslissing op bezwaar door de Afdeling, niet opnieuw op het bezwaar tegen het primaire besluit van 19 april 1995 heeft beslist en [eiser] geen rechtsmiddelen tegen het uitblijven van een nieuwe beslissing op bezwaar heeft aangewend, de burgerlijke rechter ervan dient uit te gaan dat het primaire besluit, zowel wat betreft zijn wijze van totstandkoming als wat betreft zijn inhoud, met de wettelijke voorschriften en met algemene rechtsbeginselen in overeenstemming is en derhalve jegens [eiser] rechtmatig is (rov. 3.3). De rechtbank heeft voorts overwogen dat bijzondere omstandigheden die een uitzondering op de formele rechtskracht van het primaire besluit zouden kunnen rechtvaardigen, gesteld noch gebleken zijn (rov. 3.4).

De Hoge Raad was het hier uiteindelijk mee eens. Natuurlijk is jouw situatie heel anders en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de minister met opzet geen nieuw besluit neemt om dan over een tijdje toe te slaan. Maar het lijkt mij in theorie niet onmogelijk...

Quote:
Maar uitgaande van een terugvorderingstermijn van 5 jaar?
Loopt die termijn dan vanaf 2003(besluit tot terugvordering)? vanaf 2005 beslissing rechtbank)? Of 2007 (Uitspraak CrvB)?

Goede vraag, waar ik op dit moment helaas geen antwoord op heb.

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 2:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover je kijkt naar de verjaringstermijn waar het in CRvB 28 maart 2007, LJN BA2284 over ging (de termijn waarbinnen een terugvorderingsbesluit moet worden genomen), lijkt het mij dat die pas in 2007 is gaan lopen voor het nieuw te nemen terugvorderingsbesluit.

Het tijdsverloop tot het daadwerkelijk overgaan van terugvordering na een eenmaal genomen terugvorderingsbesluit lijkt me ook onderhevig aan een verjaringstermijn. Hoe het daar op dit moment precies mee zit vind ik echter een wat lastige vraag.

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 8:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit geval is de verjaring echter (in principe) in de wet geregeld. Zie artikel 21 BWOO.

Quote:
Het uitvoeringsorgaan kan hetgeen op grond van dit besluit onverschuldigd is betaald (...) terugvorderen of in mindering brengen op een later te betalen uitkering op grond van dit besluit, dan wel verrekenen met uitkeringen op grond van het Kaderbesluit rechtspositie PO:
a. gedurende vijf jaren na de dag van de betaalbaarstelling indien het uitvoeringsorgaan door toedoen van betrokkene onverschuldigd heeft betaald

Wat ik me afvroeg, is hoe je "terugvorderen gedurende vijf jaar na de dag van betaalbaarstelling moet lezen". Allereerst: wat is "betaalbaarstelling". Ik denk - afgaande op de manier waarop de term elders in die wet is gebruikt - dat dit zo'n beetje de dag is waarop de uitkering is verstrekt. In deze casus kon men dus terugvorderen gedurende vijf jaar na 1998-2003 (dus 2003-2008).
Ten tweede: wat is "terugvorderen gedurende..."? Het besluit tot terugvordering is op tijd genomen (2003) (en is niet vernietigd). Is dat voldoende? Of moet de terugvordering in die vijf jaar ten uitvoer worden gelegd? Dan is men te laat.
In de wetstekst kan ik zelf in elk geval geen aanknopingspunt vinden dat de terugvorderingstermijn op de een of andere manier met de vernietiging opnieuw is gaan lopen omdat - zo denk ik tenminste - dag "dag van betaalbaarstelling" niet is gewijzigd.

*T.i.: ik heb hierover ook al met de vragensteller in een pb-conversatie van gedachten gewisseld.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds