Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 0:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kwalitatief recht: he?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bientje

bientje

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 18:53    Onderwerp: Kwalitatief recht: he? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb morgen een tentamen privaatrecht maar er is nog 1 ding waar ik nog steeds niets van snap: een kwalitatief recht.

Wanneer is er sprake van een kwalitatief recht? Hoe blijkt een kwalitatief recht uit een overdracht van een niet-registergoed? Wanneer mag je ergens een kwalitatief recht op vestigen?

Ik weet dat art. 6:251 het kwalitatieve recht regelt, maar hoe zit het met de voorwaarden enz? Kan iemand me helpen door dit wat duidelijker te schetsen?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 19:15    Onderwerp: Re: Kwalitatief recht: he? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bientje schreef:
Ik weet dat art. 6:251 het kwalitatieve recht regelt, maar hoe zit het met de voorwaarden enz? Kan iemand me helpen door dit wat duidelijker te schetsen?

art. 6:251 lid 1 BW schreef:
Staat een uit een overeenkomst voortvloeiende, voor overgang vatbaar recht in een zodanig verband met een aan de schuldeiser toebehorend goed, dat hij bij dat recht slechts belang heeft, zolang hij het goed behoudt, dan gaat dat recht over op degene die dat goed onder bijzondere titel verkrijgt.

bientje

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus er kan aan elke overeenkomst een kwalitatief recht vastzitten? Hoe weet je dat dan bij een niet-registergoed? Of moet je dat schriftelijk vastleggen? (en waar in de wet is dat dan verplicht gesteld?)

En wat gebeurt er als je van iemand iets koopt, die niets zegt over het kwalitatieve recht, jij hierachter komt en de kwalitatief gerechtigde zijn recht opeist? Wie is er aansprakelijk?

Wie bepaalt of het belang echt zodanig verbonden met dat goed waardoor het een kwalitatief recht is? Of kan dat alleen door een rechter achteraf vastgesteld worden als de verkrijger protesteert tegen het kwalitatieve recht?

Sorry misschien zijn dit hele stomme vragen maar dat ene artikel is voor mij totaal niet duidelijk...
bona fides

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lees gewoon de bepaling, daar staat wat een kwalitatieve verbintenis is. De rest volgt uit de normale toepassing van het recht.

bientje schreef:
En wat gebeurt er als je van iemand iets koopt, die niets zegt over het kwalitatieve recht, jij hierachter komt en de kwalitatief gerechtigde zijn recht opeist?

Je vraag geeft aan dat je de bepaling nog niet goed hebt gelezen. Als jij een goed verkrijgt waarop een kwalitatief recht rust, gaat dat recht over op jou.

En kwalitatieve rechten zitten dus niet aan overeenkomsten vast, maar aan goederen.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je even goed onderscheid moet maken tussen kwalitatief recht en een plicht. Het gaat om het eerste dus dat is toch niet zo erg als je dat overkomt zonder dat je ervan af wist.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Ik denk dat je even goed onderscheid moet maken tussen kwalitatief recht en een plicht. Het gaat om het eerste dus dat is toch niet zo erg als je dat overkomt zonder dat je ervan af wist.

Offtopic: dat is niet altijd waar. Denk aan een recht op een rookvrije werkplek op een plek waar geen werknemers zijn Drinking beer

Ontopic: misschien begrijp je het beter met een voorbeeld. Stel iemand koopt in de winkel een wasmachine. Daar zit een x aantal jaar garantie op. Als hij deze wasmachine vervolgens aan jou verkoopt, gaat het recht op garantie mee. Deze garantie hoort nu eenmaal bij het goed. (please correct me if I'm wrong)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MaxForce

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen correctie nodig. Garantie is een mooi voorbeeld Wink
bientje

bientje

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hai Chantalle,

ja dat voorbeeld heb ik inderdaad in mijn leerboek ook staan. Maar ik zou geen enkel ander voorbeeld kunnen noemen, jij wel?

Kunnen particulieren bijvoorbeeld ook een kwalitatief recht vestigen, en hoe dan?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor het garantievoorbeeld hoeven partijen alleen maar af te spreken dat de ene partij een bepaalde garantie geeft op een bepaalde zaak die hij aan de andere partij verkoopt. Dat is alles.

Een onderhoudscontract heeft voor de eigenaar van de zaak waarop het contract betrekking heeft ook geen enkele zin meer wanneer hij de zaak verkoopt. Dat zal typisch ook een kwalitatief recht (op onderhoud) opleveren. Vaak zal er dan ook een tegenprestatie zijn overeengekomen (betaling van abonnementsgeld). Zie daarvoor lid 2.

Of een bepaald recht zodanig samenhangt met een specifieke zaak dat het een kwalitatief recht op die zaak is, wordt louter en alleen bepaald door de omschrijving in art. 6:251 lid 1 BW. Natuurlijk kunnen partijen in een concreet geval van mening verschillen over de vraag of een bepaald recht een kwalitatief recht is. Net zoals je met iemand van mening kunt verschillen over de vraag of een bepaalde gedraging een onrechtmatige daad oplevert. Kom je er niet uit en zijn er voldoende grote belangen mee gemoeid, dan stap je naar de rechter.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het kan ook een vorderingsrecht zijn. Aannemer verprutst mijn badkamer. Ik kom daar na een tijd achter, dus dan zou ik schadevergoeding kunnen vorderen, ware het niet dat ik net verhuisd ben. Dat recht hangt als het ware aan die badkamer. Door levering van de woning is het recht mee overgegaan (er staat altijd een bepaling daarover in de leveringsakte). Dat kan dus een probleem opleveren, Want ik heb wel de schade en niet meer mijn recht. In Asser staat er wel een mooi stuk over.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 0:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Het kan ook een vorderingsrecht zijn. Aannemer verprutst mijn badkamer. Ik kom daar na een tijd achter, dus dan zou ik schadevergoeding kunnen vorderen, ware het niet dat ik net verhuisd ben. Dat recht hangt als het ware aan die badkamer. Door levering van de woning is het recht mee overgegaan (er staat altijd een bepaling daarover in de leveringsakte). Dat kan dus een probleem opleveren, Want ik heb wel de schade en niet meer mijn recht. In Asser staat er wel een mooi stuk over.

Dat is een mooi voorbeeld. Maar is het niet vreemd als de vordering uit wanprestatie (die uit de overeenkomst met de aannemer voorvloeit) bij de nieuwe eigenaar terecht komt en de vordering uit onrechtmatige daad (die niet uit enige overeenkomst voortvloeit) bij jou blijft? Vaak zal langs beide wegen vergoeding van dezelfde schade kunnen worden gevorderd.

Ik zou daarom zelf eerder denken dat zo'n vordering uit wanprestatie geen kwalitatief recht is, maar misschien heeft Asser hier een mooie oplossing voor?

bientje

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 0:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit dat voorbeeld zou ik ook niet halen dat het een kwalitatief recht is. De overeenkomst tussen aannemer en jou blijft toch persoonlijk (en dus niet overdraagbaar aan de nieuwe huiseigenaar zonder jouw toestemming) en schadevergoeding kan alleen jij dan verhalen op de aannemer, toch? De nieuwe eigenaar van het huis zal de schade op jouw verhalen wegens verborgen gebrek.

Het is wel een omweg maar ik dacht dat dit altijd zo ging, misschien heb ik het fout though...
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit geval was het een tweetrapsraket (het is een ware situatie helaas). Een deel van de schade was al geleden en een deel moest nog hersteld worden (en dat was na overdracht) Asser zegt dat je het geleden deel (schade die valt in de periode toen jij nog eigenaar was) wel zou kunnen claimen en het deel daarna als kwalitatief recht (behorend bij de dan eigenaar) moet zien. Asser was al positiever dan de ingeschakelde advocaat... haha...

Ik stel: die vordering kan overgedragen worden, voor zover al rechtens meegegaan (want bij de notaris hebben wij meermalen geroepen dat die vordering niet mee moest gaan en de nieuwe eigenaren hebben dat beaamd, maar het moest toch, aldus notaris). Vordering is overigens ook met kennisgeving aan de aannemer aan ons overgedragen.

Maar het is een raar probleem, dat ontstaat door die overdracht.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, dus het is vooral de vordering tot herstel van de zaak die in zo'n geval een kwalitatief recht kan vormen. Dat kwam ik ook ergens tegen. Het schijnt ook van belang te zijn dat de vervreemder in zo'n situatie zich bij de overdracht heeft geëxonereerd, zodat de verkrijger van hem geen reparatie meer kan vorderen. Anders zou de vervreemder na de overdracht belang blijven houden bij de vordering tot herstel en zou die vordering geen kwalitatief recht zijn.

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, de stelling van die advocaat was juist iets in de trant van: vanwege de overgang hebt u als verkoper geen belang meer (en kunt u dus niets vorderen) want de schade ligt niet meer bij u. De nieuwe eigenaar heeft wel een belang en schade, maar die kan hij eenvoudiger op u dan op de aannemer verhalen, mede omdat hij geen contractspartij met de aannemer was.

6:162 was te ingewikkeld en zou niks worden.

Dat mensen zich fatsoenlijk gedragen en bij verkoop al meedelen dat het probleem er ligt en dat zij zorg zullen dragen voor een oplossing kwam schijnbaar niet echt op ..........
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds