|
Auteur |
Bericht |
Just4Fun
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: wo 04 feb 2009 12:27 Onderwerp: Nachttoeslag |
|
|
Ik heb een bijbaan bij een groothandel. Hier werk ik van 22.00 uur tot 2.00 uur in de vulploeg.
Bij deze groothandel heb ik een contract voor onbepaalde tijd voor 12 uur per week.
Door de creditcrisis moet er bezuinigd worden en wordt daardoor de nachtploeg afgeschaft.
De nieuwe werktijden worden nu van 21.00 tot 00.00 uur. Dit is dus een uur minder per dag. Tevens hoeven ze nu geen nachttoeslag (22%) meer te betalen.
Qua salaris ga ik er dus behoorlijk op achteruit. Ik ben benieuwd of iemand weet of dit zomaar mag?
Ze hebben we iedereen de optie geboden om meer uur te gaan draaien zodat het salarisverlies beperkt blijft.
Dit is wat mij betreft best redelijk maar zoals het er nu uitziet moet er dan 5 dagen gewerkt worden inplaats van 3 voor het zelfde salaris.
Graag jullie mening hierover |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 feb 2009 13:34 Onderwerp: |
|
|
Arbeidsovereenkomst kan tussentijds niet eenzijdig worden gewijzigd als dat niet expliciet in de arbeidsovereenkomst staat. De vermindering van de uren ligt in de risicosfeer van de ondernemer en kan niet verhaald worden op de werknemer. Theoretisch zou de werkgever een werktijdverkorting moeten aanvragen en voor deze uren heeft u dan recht op WW |
|
|
|
 |
Just4Fun
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: wo 04 feb 2009 14:02 Onderwerp: |
|
|
Ok dus als ik het goed begrijp is dit niet juridisch verantwoord wat zij van mij eisen.
Is het verder van belang dat dit voor heel de afdeling geld? Aangezien ze het dan misschien op reorganisatie kunnen gooien?
Over het WW gedeelte is mij nog iets niet duidelijk aangezien ik slechts parttime werk en hun mij de mogelijkheid bieden om meer te komen werken lijkt me niet dat ik voor deze uren die ik minder ga werken een ww uitkering krijg.
Tevens gaat dit slechts om 3 uur per week. Speelt nog eens mee dat ik denk ik niet langer dan 6 maanden over deze 3 uur WW krijg?
En hoe zit het precies met die toeslag mogen ze deze zomaar aftrekken omdat hun vinden dat wij maar tot 00.00 uur moeten gaan werken zodat ze deze niet uit hoeven te betalen?
En telt deze toeslag mee in mijn WW uitkering over deze uren? |
|
|
|
 |
ilonka
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: do 05 feb 2009 0:56 Onderwerp: |
|
|
Zie hierbij de brief van minister Donner. In principe kan/mag het niet wat de werkgever doet, maar dit is een uitzonderlijke situatie:
24 november 2008 Nr. 08/129
Tijdelijke regeling werktijdverkorting vanwege kredietcrisis
Bedrijven die vanwege de kredietcrisis een acuut omzetverlies lijden, kunnen een verzoek indienen voor tijdelijke werktijdverkorting voor hun werknemers. Dit schrijft minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een brief aan de Tweede Kamer. Daarnaast komen zogenoemde mobiliteitscentra om mensen die met ontslag bedreigd worden tijdig aan een andere baan te helpen.
Minister Donner zet de werktijdverkorting in om bedrijven te ondersteunen bij het opvangen van de eerste schokgolf van de kredietcrisis, en om te voorkomen dat bedrijven overhaast werknemers ontslaan. Het doel is nadrukkelijk niet om gewone bedrijfsrisico’s op te vangen. De regeling zal openstaan tot 1 januari 2009 of zoveel eerder als het aantal van 20.000 werknemers (in voltijd) waarvoor werktijdverkorting is toegestaan, is bereikt. De beleidsregel voor de werktijdverkorting wordt deze week in de Staatscourant gepubliceerd.
Er gelden voor aanvragen van bedrijven aanvullende voorwaarden. Zo moet het omzetverlies van een bedrijf in de twee maanden voor de aanvraag minimaal 30 procent zijn. Ook wordt de daling vergeleken met de situatie van het jaar ervoor. Het bedrijf moet verder bereid zijn werknemers in de tussentijd te scholen of bij een ander bedrijf te detacheren. Voor de regeling is maximaal 200 miljoen euro beschikbaar.
De werktijdverkorting geldt in beginsel voor zes weken en kan tot maximaal 24 weken verlengd worden. Bedrijven kunnen voor de omvang van het omzetverlies werknemers naar huis sturen; bij bijvoorbeeld 35 procent omzetverlies kan voor 35 procent van de werknemers werktijdverkorting worden aangevraagd. De werknemers blijven in dienst van het bedrijf en ontvangen gewoon loon; de overheid betaalt de werkgever dan de WW-uitkering. Omdat werkgevers er naar streven de werknemers voor wie ze werktijdverkorting aanvragen in dienst te houden, zal de verlening van werktijdverkorting in het algemeen geen gevolgen hebben voor de WW-uitkering als de werknemer later alsnog ontslagen wordt.
De eerste mobiliteitscentra worden binnenkort ingericht. Dit gebeurt in regio’s waar het aantal ontslagen als gevolg van de kredietcrisis snel stijgt of bij bedrijven waar de economische terugval niet tijdelijk is. Ze zijn vooral bedoeld om ontslagen te voorkomen en werknemers die overbodig zijn met behulp van publieke en private partijen een plek in een ander bedrijf te bezorgen. Daarnaast gaan de mobiliteitscentra werknemers detacheren en scholen die in de wtv-regeling zitten. Het UWV zet de centra op, in nauw overleg met sociale partners en lokale en regionale overheden. Het UWV krijgt hiervoor een startbudget van € 5 miljoen. Voor vragen over wtv-regeling kunnen werkgevers bellen met het klantencontactcentrum van het UWV, 088 8982008.
Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
|
|
|
 |
|