|
Auteur |
Bericht |
tcp
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 feb 2009 20:10 Onderwerp: echtscheiding en huurtoeslag |
|
|
heb even een vraagje over de huurtoeslag: wij zijn sinds 2 januari gescheiden alleen woont me exman nog wel tijdelijk bij me in omdat hij nog geen woning heeft,maar zou ik nu dan alvast huurtoeslag aan kunnen vragen? |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: zo 01 feb 2009 21:01 Onderwerp: |
|
|
Je moet even wat meer info geven, zie cursief gedrukte punten.
www.toeslagen.nl
Bij toeslagen spreken we niet van een partner, maar van een 'toeslagpartner'. Uw toeslagpartner is degene met wie u een toeslag aanvraagt. U kunt maar 1 toeslagpartner hebben. Wie dat is, kunt u bepalen met het hulpmiddel Wie is mijn toeslagpartner?
Wie is mijn toeslagpartner?
Als u een echtgenoot hebt of een geregistreerde partner, is dat uw toeslagpartner. Hebt u die niet, dan kan iemand anders die ook op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. U moet dan wel aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen:
U hebt elkaar voor de inkomstenbelasting aangewezen als fiscale partner.
U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
1 van u heeft een kind van de ander erkend.
U leeft samen met iemand die vorig jaar ook al uw toeslagpartner was.
U bent pensioenpartners..
U hebt samen een koopwoning en bent samen aansprakelijk voor de hypotheek.
Let op!
De voorwaarden in deze lijst staan op volgorde van belangrijkheid. Dus woont u bijvoorbeeld met 2 mensen in 1 huis en hebt u met de 1 een kind en met de ander een koopwoning? Dan is degene met wie u een kind hebt, uw toeslagpartner.
Ik voldoe niet aan deze voorwaarden
Soms voldoet u niet aan 1 van deze voorwaarden, maar hebt u toch een toeslagpartner. Dit is het geval als u samenwoont met bijvoorbeeld een broer, zus, vriend of vriendin. Die persoon is dan uw toeslagpartner als u in het jaar waarvoor u toeslag aanvraagt voldoet aan de volgende voorwaarden:
U staat langer dan 6 maanden onafgebroken met die persoon op het zelfde adres ingeschreven. (verwacht je dit voor komend jaar?)
U voert in die periode een gezamenlijke huishouding.
U bent allebei 18 jaar of ouder.
Laatst aangepast door sietske1980 op zo 01 feb 2009 21:05, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 01 feb 2009 21:02 Onderwerp: |
|
|
Voor de berekening van de huurtoeslag woon je nu samen, lijkt me. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tcp
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 feb 2009 21:57 Onderwerp: |
|
|
we hebben samen twee kinderen inderdaad en was vorig jaar dus wel mijn toeslagpartner ,maar voor 2009 niet meer,maar zoals ik begrijp zien ze hem nog wel als mijn toeslagpartner omdat we samen een kind hebben.
vaak duurt het zolang voordat je huurtoeslag krijgt dus dacht dat ik het vast wel kon aanvragen,maar dit blijkt dus hellaas niet het geval. jammer |
|
|
|
 |
|