|
|
| Auteur |
Bericht |
lindatje
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 0:25 Onderwerp: opzegtermijn voor aflopend contract |
|
|
Hallo,
Ik heb even een vraag. Mijn contract loopt tm 1 april en ik wil hem ook niet meer verlengen. Ben ik alsnog verplicht om een maand uit te werken?
(staat wel in mijn contract dat ik een maand opzegtermijn heb) Maar ik weet dus niet of dit nog steeds geld als ik mijn contract niet meer verlengd wil hebben.
Groetjes Linda
* bericht even gewijzigd*
Dat opzeggen voor 1 maart is nou juist het probleem. Pas op 5 maart hoor ik of ik ben aangenomen bij mijn 'droombaan' dus ik kan niet voor 1 maart opzeggen. (bij die nieuwe baan kan ik beginnen in april of pas in september, dan ga ik natuurlijk voor april als dat dus eventueel mogelijk is)
Daarom wilde ik vragen of die opzegtermijn ook geld als ik pas bijv op 6 maart zeg dat ik niet wil dat mijn contract nog verlengd word zodat ik 2 april gelijk bij mijn nieuwe baan terecht kan, zonder dat ik de maand april nog moet uitwerken bij mijn oude baas.
Dit staat in mijn contract letterlijk:
Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd tot en met 01-04-09 met de mogelijkheid van tussentijdse opzegging.
Voor de werknemer en de werkgever gelden de wettelijke opzegtermijnen zoals genoemd in artikel 54, tweede lid, onder 2.2 en 2.3 van de in artikel 13 genoemde regeling.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen?
Laatst aangepast door lindatje op di 27 jan 2009 20:08, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
 |
Loetje
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF Studieomgeving (MA): UM Berichten: 74
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 0:55 Onderwerp: |
|
|
Om verkeerde verwachtingen te voorkomen kun je het beste aangeven dat je akkoord gaat met de beeindiging van je contract op 1 maart.
Wil de werkgever je toch nog langer laten werken, dan ga je eenzelfde overeenkomst aan als je ovrige contract. Dat wil je blijkbaar niet dus je kunt hier het beste duidelijk in zijn, misschien dat je werkgever je nog vraag hoe je zelf tegen een verlenging van het contract kijkt.
De opzegtermijn of "uitwerken" is meestal het geval als je een contract voor onbepaalde tijd hebt of als je een contract vervroegd beeindigd wordt. |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 1:10 Onderwerp: |
|
|
Het contract loopt van rechtswege af. Formeel hoef je helemaal niets te zeggen. Netjes is dat niet. Overigens zal je werkgever wellicht ook initiatief ontplooien om een eventuele verlenging met je te bespreken. Maar voor een werkgever geldt hetzelfde. Die kan ook bij wijze van spreken op de laatste werkdag om 17.00 uur zeggen: "Tot niet meer ziens". _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 1:44 Onderwerp: |
|
|
Het is me niet helemaal duidelijk waar lindatje aan denkt. Voor de duidelijkheid: in principe ben je verplicht om tot en met 31 maart te blijven werken.
Alleen als je contract het toelaat om het dienstverband tussentijds op te zeggen, kun je tegen het einde van deze maand (januari) het dienstverband per 1 maart opzeggen. In dat geval hoef je slechts tot en met 28 februari te werken.
Verder is het mogelijk dat je werkgever in onderling overleg akkoord gaat met voortijdse beëindiging. Dat zul je moeten vragen als tot en met maart niet naar je zin is en tussentijdse opzegging niet mogelijk is. Stemt hij niet in, dan heb je pech en kun je het beste maar je contract uitdienen.
Een tijdelijk contract loopt van rechtswege af, dus als je op 1 april maar niet meer komt opdagen is het goed. (Ga je op de eerste werkdag van april wél werken en stuurt de werkgever je niet weg, dan wordt het contract stilzwijgend verlengd. Dat moet je dus voorkomen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 9:25 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: | | Een tijdelijk contract loopt van rechtswege af, dus als je op 1 april maar niet meer komt opdagen is het goed. |
Er kan toch ook nog in de arbeidsovereenkomst zijn overeengekomen dat opzegging noodzakelijk is? Zelfs bij het einde van het contract. |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 10:14 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat kan. Je zou de overeenkomst moeten zien. Als Lindatje het helemaal zeker wil hebben moet ze de werkgever vóór 1 maart meedelen dat zij het contract na 1 april niet wil voortzetten.
Ik vermoed echter dat in casu slechts sprake is van de mogelijkheid tot tussentijdse opzegging. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 11:43 Onderwerp: |
|
|
| Chantalle schreef: | | bona fides schreef: | | Een tijdelijk contract loopt van rechtswege af, dus als je op 1 april maar niet meer komt opdagen is het goed. |
Er kan toch ook nog in de arbeidsovereenkomst zijn overeengekomen dat opzegging noodzakelijk is? Zelfs bij het einde van het contract. |
Dat kan, maar het is buitengewoon onwaarschijnlijk dat dat is gebeurd, want dan zou de werkgever een ontslagvergunning moeten aanvragen wil hij het tijdelijke contract opzeggen. Dus zonder het contract te zien durf ik wel te stellen dat opzegging niet noodzakelijk is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
lindatje
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 20:00 Onderwerp: |
|
|
Dat opzeggen voor 1 maart is nou juist het probleem. Pas op 5 maart hoor ik of ik ben aangenomen bij mijn 'droombaan' dus ik kan niet voor 1 maart opzeggen. (bij die nieuwe baan kan ik beginnen in april of pas in september, dan ga ik natuurlijk voor april als dat dus eventueel mogelijk is)
Daarom wilde ik vragen of die opzegtermijn ook geld als ik pas bijv op 6 maart opzeg. dat ik dan dus niet de maand april nog moet uitwerken, maar dat mn contract gewoon afloopt en ik gelijk kan beginnen bij mijn nieuwe baan.
Dit staat in mijn contract letterlijk:
Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd tot en met 01-04-09 met de mogelijkheid van tussentijdse opzegging.
Voor de werknemer en de werkgever gelden de wettelijke opzegtermijnen zoals genoemd in artikel 54, tweede lid, onder 2.2 en 2.3 van de in artikel 13 genoemde regeling.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen? |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 20:21 Onderwerp: |
|
|
Een tijdelijk contract loopt van rechtswege af, dus als je op de eerste werkdag na 1 april maar niet meer komt opdagen is het goed (zo te lezen is 1 april de laatste dag waarop je nog wel moet werken). Opzeggen is niet nodig.
Het is natuurlijk wel zo vriendelijk om je werkgever te informeren van je voornemen om niet te verlengen, maar dat kan wel tot na 6 maart wachten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
|
|