|
Auteur |
Bericht |
margotje
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: vr 11 apr 2008 16:54 Onderwerp: Kan ik schade vergoeding eisen? |
|
|
Enige tijd geleden heb ik aan een (nu ex) vriend tijdelijk gebruik laten
maken van een deel van mijn huurwoning. Toen verbleef ik zelf in een ander hoek van het land (ivm met mijn werk) terwijl mijn vriend geen onderdak had. Dit heb ik uit vriendschap gedaan, zonder onderveerhuur oid. Wel hadden wij een mondeling afspraak dat op het moment van mijn terugkeer zal ik de woning weer volledig voor mijzelf terug claimen. Ik had altijd permanente toegang tot de woning. Daar bevonden zich al mijn persoonlijke spullen en meubilair. Op een gegeven
moment is het gebleken dat ik genoodzaakt was om terug te keren naar mijn woning in kwestie. Dit heb ik aan hem verschillende keren half jaar van tevoren aangekondigd. Omdat hij daar niet op reageerde, heb ik hem schriftelijk gevraagd om de woning binnen drie maanden te verlaten. In plaats van zijn reaktie kreeg ik het schrijven van zijn advocaat dat hij helemaal niet van plan is de woning te verlaten. Ook is het gebleken dat al mijn spullen uit de woning zijn verdwenen en de sloten vervangen. Ik moest zelf een advocaat inhuren. Bovendien - om ergens te
kunnen wonen - heb ik een dure woning (particulier) moeten huren.
Twee maanden nadat ik een 1-jaar huurcontract ben ingegaan, werd mijn eigen woning vrijgemaakt maar mijn "vriend" heeft ervoor gezorgd dat mijn huurcontract met de wooncorporatie werd ontbonden. Zodoende was ik mijn goedkope woning (huur 180 Euro per maand) kwijt geraakt.
Ik heb daardoor enorm hoge schade geleden: advocaatkosten, huur van 530 € p/mnd gedurende een jaar en bovendien - verlies van goedkope woning.
Mijn vraag is: kan ik deze schade van deze man verhalen?
Bij voorbaat dank voor alle reacties |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: za 12 apr 2008 19:34 Onderwerp: |
|
|
Op zich is iemand die jouw spullen vernielt oid aanspreekbaar wegens onrechtmatige daad. Maar het punt is dat als je je huis onderverhuurt, zelfs al doe je dat middels een contract, je zelf aansprakelijk blijft voor de gevolgen daarvan... Stel dat hij een wietplantage had gesticht, dan had jij een probleem gehad. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 12 apr 2008 20:05 Onderwerp: |
|
|
Hoe heeft die persoon ervoor gezorgd dat jouw huurcontract werd ontbonden? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 12 apr 2008 21:06 Onderwerp: |
|
|
Door te kennen te geven dat er sprake was van onderhuur wat niet was toegestaan waarop een grond tot ontbinding ontstond wegens slechts huurderschap. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 12 apr 2008 21:22 Onderwerp: |
|
|
Dat kan ik ook als mogelijkheid bedenken, maar er staat niets over dus alleen margotje kan het ons vertellen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 15 apr 2008 20:47 Onderwerp: |
|
|
Het ziet er naar uit dat margotje van de aardbodem is verdwenen. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 16 apr 2008 2:57 Onderwerp: |
|
|
abraxes schreef: | Het ziet er naar uit |
Inderdaad  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
margotje
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: di 20 jan 2009 15:29 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Dat kan ik ook als mogelijkheid bedenken, maar er staat niets over dus alleen margotje kan het ons vertellen. |
Het duurde een poosje (ik was nm verweg van huis vandaan) voordat ik hier aanvulling op kon geven.
Op basis van een mondeling afspraak had de "vriend" in kwestie mijn toestemming om een deel van mijn huurwoning (tijdens mijn afwezigheid) samen met zijn vriendin te bewonen. Het was duidelijk afgesproken dat deze toestand maar een tijdelijk karakter kan hebben. Wel heb ik mij recht voorbehouden om een slaapkamer (van twee) altijd tot mijn beschikking te hebben als ik in Amsterdam oeoa reden moest overnachten.
Toen het bleek dat hij de woning moest verlaten heeft hij de wooncorporatie ingelicht dat ik hem de woning heb onderverhuurd. Als gevolg daarvan was ik door de woningbouwcrporatie gesommeerd om de woning af te leveren  |
|
|
|
 |
Frokkel
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 20 jan 2009 20:16 Onderwerp: |
|
|
Ik snap het even niet. In de eerste mail stond dat er geen sprake was van verhuur of onderhuur...dus hoe kan dat?
Je mag toch een gast in je eigen appartement laten verblijven, of mag dat ook niet volgens het reglement?
De woningbouw vereniging moet bewijzen dat er sprake was van onderverhuur (schijnt mij), dat de een of andere vriend van jou dat stelt lijkt mij niet voldoende. Je kan toch niet zomaar op basis van horen zeggen uit je huis worden geplaatst?
Als je kunt aantonen dat jij naar aanleiding van het gedrag van die ´vriend´ schade hebt geleden, dan schijnt mij dat je die schade moet kunnen verhalen op deze ´vriend´.
Als ik dit hoor zou ik zeggen, ga naar een rechtswinkel en maak er een zaak van want dit is niet mis.
Uit dit verhaal blijkt maar dat je echt altijd alles op papier moet afspreken.
Tip, koop een opname apparaat en neem ook gesprekken op die als bewijs kunnen dienen. |
|
|
|
 |
rickstick
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 25 jan 2009 0:40 Onderwerp: |
|
|
Een huurovereenkomst was er in ieder geval niet aangezien er geen tegenprestatie was. Dat maak ik in ieder geval op uit het verhaal van Margotje |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 25 jan 2009 9:44 Onderwerp: |
|
|
rickstick schreef: | Een huurovereenkomst was er in ieder geval niet aangezien er geen tegenprestatie was. Dat maak ik in ieder geval op uit het verhaal van Margotje |
Daar kun je blijkbaar van mening over verschillen en de woningbouwvereniging en Margotje hebben tenminste niet dezelfde toepasselijke kennis en idem mogelijkheden om aan een betrouwbare advokaat te komen. |
|
|
|
 |
|