|
Auteur |
Bericht |
maartje32
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 20 jan 2009 23:20 Onderwerp: Geldlening, maar niet de eigenaar van woning |
|
|
Hallo,
Ik woon samen met mijn vriend. Hij heeft een eigen woning, waarvoor ook een lening is afgesloten. Op naam van mijn vriend.
Wij zijn nu van plan om de hypothecaire lening naar een andere bank over te zetten [mijn werkgever]. Ondanks het feit dat ik geen [mede]eigenaar ben van de woning, is het wel mogelijk om een lening te krijgen op personeelsvoorwaarden. Echter, ik ben dan wel [mede]debiteur in de geldlening en dus hoofdelijk aansprakelijk. En de bank kan mij dus aanspreken voor de volledige schuld. Ik kan echter geen aanspraak maken op de woning om deze schuld mee af te lossen....
Hoe kunnen we dit jurisch het beste inkleden?
Groet,
Maartje |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 1:11 Onderwerp: |
|
|
Weet je zeker dat je dit wilt doen? Als het met de relatie misgaat blijf je met wat pech de komende 30 jaar last houden van die lening.
Dat je geen aanspraak kunt maken op de woning is volgens mij niet zo'n probleem. De bank kan bij niet-betaling wél aanspraak maken op de woning en zal dat in zo'n geval ook doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
maartje32
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 23:47 Onderwerp: |
|
|
Dat is dus ook juist het probleem. Ik wil dit graag juridisch dicht getimmerd hebben. Maar heb geen idee hoe. De enige oplossing die ik kan bedenken is toch een aandeel in de woning, maar dat ligt allemaal nogal gevoelig. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 23:53 Onderwerp: |
|
|
Dan toch ook maar geen aandeel in de lening, lijkt me. Zonder personeelskorting zal het vast ook wel te betalen zijn.  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|