Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 13:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tweedehands probleemauto.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
YeYe

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2009 21:47    Onderwerp: Tweedehands probleemauto. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na heel veel kosten te hebben gemaakt aan onze vorige auto, kochten we in maart 2008 een ander exemplaar bij een lokale autohandelaar. Daar we zoveel problemen hadden met de vorige auto hebben heel duidelijk aan de verkoper gevraagd of er technische mankementen of gebreken aan de auto waren,dit was absoluut niet het geval en mocht er iets niet goed zijn dan mochten we altijd terug komen want hij had het liefst tevreden klanten.
Auto zag er goed uit en reed ook erg goed. Na een paar weken hebben we preventief de distributieriem laten vervangen. De auto was 4 maanden voor aanschaf nog apk gekeurd dus dat hoefde nog niet aldus de verkoper.
Na het vervangen van de distributieriem begon de motor erg onregelmatig te lopen en soms ook onder het rijden te tikken. Daar zijn we tot 4 keer mee terug geweest, maar oorzaak was niet te vinden, volgens de handelaar moest het eerst erger worden.
December 2008 begint de auto een raar knarsend geluid te produceren en we brengen hem naar de handelaar die het homokineet-euvel verhelpt, hij rekent 41 euro voor een kwartier werk, geen materialen gebruikt.
Daar we zijn tarieven erg hoog vinden besluiten we de apk incluis beurt door een bevriende monteur te laten uitvoeren.
Deze constateert: Enorme olie lekkage, lekke koppakking en remmen die volledig gereviseerd dienen te worden. Bij het lichten van de kop van het motorblok blijkt dat er een scheur in de 3e cylinderbus zit. De cylinderbus blijkt proffesorisch gelast aan de buitenkant. Ook staan de afdrukken van de kleppen in de zuiger wat duidt op een eerder gebroken distributieriem.
Met dit alles hebben we de handelaar geconfronteerd, tevens had de monteur bij de reparatie moeten en kunnen zien dat de hele onderkant onder de remolie en motorolie zat maar heeft dit nooit gemeld.
Even later blijkt ook de uitlaat proffesorisch aan elkaar gebakken te zijn.
De handelaar geeft niet thuis en vind dat we na 9 maanden niet moeten zeuren.
Mijn vraag is dan ook kunnen we de handelaar in gebreke stellen?Dit omdat we een auto met een defecte motor hebben gekocht.
De motor is overduidelijk letterlijk aan elkaar geknutseld en bij repareren van de homokineethoes kon de monteur overduidelijk de rem en motorolie lekkage zien, maar heeft ons daar niets van verteld.
Wat zijn de mogelijkheden of kan dit soort malafide handel gewoon plaatsvinden.
De auto kostte 3000 euro en viel onder de Bovag garantie grens. De aankoop waarde is marktconform voor een auto uit 1998

Groetjes,

Dennis
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Roro25

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 16:48    Onderwerp: Re: Tweedehands probleemauto. Reageer met quote Naar onder Naar boven

YeYe schreef:
Daar we zoveel problemen hadden met de vorige auto hebben heel duidelijk aan de verkoper gevraagd of er technische mankementen of gebreken aan de auto waren,dit was absoluut niet het geval en mocht er iets niet goed zijn dan mochten we altijd terug komen want hij had het liefst tevreden klanten.

De onderzoeksplicht van de koper weegt zwaarder als de spreekplicht van de verkoper. Dus de vraag roept zich op heb je hem op de brug gehad bij bv de ANWB.
Je kan niet zondermeer uitgaan van de woorden van de verkoper, maar deze beter checken. Wordt dan ook lastig om de verkoper aan te spreken. Je zou het kunnen proberen in een brief, maar ik geef je weinig kans.
Wat voor auto heb je dan wel niet gekocht voor 3/m? ik heb onlangs een Volvo 440 uit halverwege 1997 voor 500 euries overgenomen. Zelf bewust niet laten checken, omdat wij garantie tot aan de voordeur hebben afgesproken.
YeYe

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wat voor auto heb je dan wel niet gekocht voor 3/m? ik heb onlangs een Volvo 440 uit halverwege 1997 voor 500 euries overgenomen. Zelf bewust niet laten checken, omdat wij garantie tot aan de voordeur hebben afgesproken.

Het betreft hier een Citroen de prijs was op dat moment een standaard markt prijs voor dit type auto.
Wat betreft de ANWB, die had me niet verder kunnen helpen omdat het grootste euvel in het motorblok zelf zit deze is namelijk met de nodige laswerk weer aan elkaar gezet. Naar mijn weten licht de ANWB niet de kop van een motor.
We konden het pas merken toen de distributieriem vervangen was.
Binnen een half jaar 4x terug naar de verkoper. Volgens hem moest het euvel erger worden wilden ze dit kunnen lokaliseren.
Naar mijn weten ligt de bewijslast bij de verkopende partij als het euvel binnen een half jaar gemeld wordt.
robbedoes22

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): HZe

BerichtGeplaatst: di 20 jan 2009 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je geen rechtsbijstand? Ik heb hetzelfde gehad met een auto en heb uiteindelijk wel alles terug gekregen. Ik had echter wel de auto op een brug laten zetten.

Volgens mij is het zo dat je bij aankoop van een auto altijd 6 maanden consumentenkoop garantie hebt. Oftewel je hebt recht op een deugdelijk product. Je hebt binnen 2 maanden al aangegeven dat er iets mis was met de auto.

Ik weet dat tot bij 6 maanden de bewijslast bij de verkoper ligt alleen weet ik niet hoe dat gaat bij 9 maanden. Echter lijkt het mij niet zo moeilijk om te bewijzen dat de auto bij aankoop al kapot was.

Misschien even bellen naar de consuwijzer;
Bel ConsuWijzer via 088 - 070 70 70 (5 dagen per week van 8.30-17.30u, nationaal tarief).
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 20 jan 2009 14:20    Onderwerp: Re: Tweedehands probleemauto. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Roro25 schreef:
YeYe schreef:
Daar we zoveel problemen hadden met de vorige auto hebben heel duidelijk aan de verkoper gevraagd of er technische mankementen of gebreken aan de auto waren,dit was absoluut niet het geval en mocht er iets niet goed zijn dan mochten we altijd terug komen want hij had het liefst tevreden klanten.

De onderzoeksplicht van de koper weegt zwaarder als de spreekplicht van de verkoper.

Dat was in het arrest Booy/Wisman niet het geval. Daar is bepaald dat de onderzoeksplicht niet zover gaat dat men niet zou mogen afgaan op hetgeen de verkoper mededeelt. De vraag is veeleer wat de koper had mogen verwachten ook op grond van hetgeen door de verkoper is gesteld, en in hoeverre had de koper zelf moeten onderzoeken of dit klopt. Er van uitgaande dat de koper geen deskundige is, is de onderzoeksplicht slechts beperkt. De verkoper daarentegen is een autohandelaar, van hem had een zekere deskundigheid verwacht mogen worden en dus ligt een belangrijk deel van de verantwoordelijkheid ook bij hem.

De verkoper meldt in dit geval dat er geen technische mankementen zijn aan deze auto, na een gerichte vraag van de kopende partij. De prijs van het object komt overeen met wat je voor een dergelijke auto in goede technische staat mag verwachten te betalen. Ik vermoed dat de koper in dit geval een redelijke kans maakt op een succesvol beroep op dwaling.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds