Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 23:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aansprakelijkheid kinderen schulden ouders? Gokverslaving pa
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Zidane

Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 17:08    Onderwerp: Aansprakelijkheid kinderen schulden ouders? Gokverslaving pa Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet iemand of de kinderen aansparakelijk zijn voor de schulden dat ouders maken?

Mijn schoonvader is gokverslaafd en heeft schulden. Moeten zijn kinderen daarvoor opdraaien?

In afwachting,
Met vriendelijke groet
F.v.w.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat hoeven de kinderen niet.

Alleen als de schuldenaar zou overlijden en de erfgenamen de erfenis aanvaarden, zijn de erfgenamen vanaf dat moment aansprakelijk voor de schulden.

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is al een hele geruststelling dank u en was nog vergeten vragen: hoe is het met de echtgenote?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Getrouwd in gemeenschap van goederen? Dan kunnen de schuldeisers verhaal halen op de gemeenschap.

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Getrouwd in gemeenschap van goederen? Dan kunnen de schuldeisers verhaal halen op de gemeenschap.

Dat denk ik wel, hij is 87 jaar en zij 78jaar. Als dat caféschulden zijn, kunnen die cafébazen dat bewijzen?

Wat kunnen we het beste doen om dit te voorkomen? Curatele?
Is gokverslaving een reden hiervoor genoeg? Want hij is wel verslaafd maar nog heel goed bij de tijd. Krijgt alles voor mekaar om geld te lenen bij iedereen.
Alvast al weer bedankt.
MaxForce

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onder curatelestelling lijkt mij op het eerste oog voor jouw schoonvader een te verstrekkende maatregel. U geeft aan dat uw schoonvader nog heel goed bij zinnen is. Enkel op financieel gebied lijkt hij zijn zaken niet meer te kunnen behartigen. Onder curatelestelling zou hem in zijn geheel handelingsonbekwaam maken, wat betekent dat hij niet meer zelfstandig overeenkomsten mag aangaan. Hij heeft hiervoor toestemming nodig van de curator.

Een betere optie lijkt mij onderbewindstelling. Het betreft hier personen die door hun fysieke of mentale toestand niet in staat zijn om hun financiële belangen te behartigen. Bovendien is het mogelijk om slechts enkele goederen onder bewind te stellen. Het behoeft dus niet altijd om alle goederen te gaan. In ieder geval mag de persoon in kwestie niet meer zelfstandig beslissen over de goederen die onder bewind zijn gesteld. Hij heeft daarvoor toestemming nodig van de bewindvoerder.
Bij onderbewindstelling kan uw schoonvader bijv. wel nog een testament laten opmaken.

Mocht de situatie echter toch zo verstrekkend zijn, dat uw schoonvader zijn handelen in het geheel niet meer kan overzien, dan ligt onder curatelestelling meer voor de hand.
Zidane

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MaxForce schreef:
Onder curatelestelling lijkt mij op het eerste oog voor jouw schoonvader een te verstrekkende maatregel. U geeft aan dat uw schoonvader nog heel goed bij zinnen is. Enkel op financieel gebied lijkt hij zijn zaken niet meer te kunnen behartigen. Onder curatelestelling zou hem in zijn geheel handelingsonbekwaam maken, wat betekent dat hij niet meer zelfstandig overeenkomsten mag aangaan. Hij heeft hiervoor toestemming nodig van de curator.

Een betere optie lijkt mij onderbewindstelling. Het betreft hier personen die door hun fysieke of mentale toestand niet in staat zijn om hun financiële belangen te behartigen. Bovendien is het mogelijk om slechts enkele goederen onder bewind te stellen. Het behoeft dus niet altijd om alle goederen te gaan. In ieder geval mag de persoon in kwestie niet meer zelfstandig beslissen over de goederen die onder bewind zijn gesteld. Hij heeft daarvoor toestemming nodig van de bewindvoerder.
Bij onderbewindstelling kan uw schoonvader bijv. wel nog een testament laten opmaken.

Mocht de situatie echter toch zo verstrekkend zijn, dat uw schoonvader zijn handelen in het geheel niet meer kan overzien, dan ligt onder curatelestelling meer voor de hand.

Hoe zet ik deze procedure in gang om hem bijv.financiëel in onderbewindstelling te stellen?
En wie kan dan evt. bewindvoerder worden?Een van de kinderen?
Of evt. meerdere kinderen?
MaxForce

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onderbewindstelling kan door de persoon in kwestie zelf aangevraagd worden, maar ook door u of een ander familielid tot in de vierde graad. U dient dit verzoek te richting tot de kantonrechter.

Het formulier daartoe kunt u op de volgende website vinden. http://www.rechtspraak.nl/NR/rdonlyres/E7ACC46F-47CA-40D7-8B3D-01DC8A3CAE4E/0/1onderbewindstellingenofmentorschap.pdf

Voor evt. onder curatelestelling dient u het volgende formulier te gebruiken. http://www.rechtspraak.nl/NR/rdonlyres/AE89F209-E975-4228-B99D-72403687697C/0/2verzoekondercuratelestelling.pdf

Voor een overzicht van de formulieren kunt u eens kijken op de website van rechtspraak.nl zelf. http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/Formulieren/Curatele+bewind+en+mentorschap/Curatele+bewind+en+mentorschap.htm

U dient het verzoek in te dienen bij het kantongerecht van de woonplaats van de rechthebbende. Voor de procedure is geen advocaat nodig. Wel dient u griffierecht te betalen (of uw schoonvader). Tenslotte: ja u kunt zichzelf voordragen als bewindvoerder. Dat mag u ook tesamen met iemand anders doen. De beslissing blijft uiteraard aan de kantonrechter. Hij zal beslissen wie de bewindvoering tot zich mag nemen (of: mogen nemen).
bona fides

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien de situatie (gokverslaafd, maakt veel schulden) lijkt onderbewindstelling mij geen oplossing. Vergis ik mij?

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Ik heb hierboven de twee mogelijkheden geschetst. Onderbewindstelling ligt meer voor de hand als de persoon in kwestie enkel zijn financiële belangen niet meer kan behartigen. Onder curatelestelling ligt meer voor de hand als deze ook zijn persoonlijke belangen niet meer kan behartigen. Persoonlijk hangt dat ook erg af van de omstandigheden. Ik heb daardoor gekozen om beide opties toe te lichten en ook voor beide opties de formulieren gegeven. Welke passend is, kan de poster waarschijnlijk zelf beter beoordelen dan ik.

Gokverslaving en schulden maken gaan hand in hand met elkaar i.c. Zover ik begrepen heb, worden deze schulden gemaakt door het gokken. Het onder bewind stellen van de financiën van de schoonvader ligt dan meer voor de hand dan hem geheel handelingsonbekwaam maken. De poster geeft aan dat de schoonvader in feite nog heel goed bij de tijd is. Ik maak daaruit op dat hij verder geen problemen heeft. M.a.w. voor de rest beseft hij heel goed wat de strekking van zijn handelen is. Alleen wat betreft het financiële plaatje niet.

Het onder bewind stellen van de financiën lijkt mij dan ook afdoende. Ik gaf echter ook aan dat indien de situatie toch zodanig is dat de schoonvader ook in de persoonlijke sfeer niet meer goed kan overzien wat de strekking van zijn handelen is, onder curatelestelling meer voor de hand zal liggen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is goed mogelijk dat mijn begrip van onderbewindstelling niet goed genoeg is. Ik zou denken dat het maken van gokschulden nog steeds mogelijk zou zijn (hij is immers nog handelingsbekwaam), maar wellicht vergis ik me daarin.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De curatele is volgens de wet mogelijk (wegens verkwisting en daar lijkt hier wel sprake van) en het lijkt me ook de veiligste oplossing. In de Kluwer wordt bij het artikel verwezen naar 1:109 BW: een echtgenoot kan om opheffing van de gemeenschap verzoeken. Dat lijkt me in dit geval niet zo'n slecht plan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds