|
Auteur |
Bericht |
voyager4
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 12:01 Onderwerp: Poging tot oplichting |
|
|
Via marktplaats bied iemand iets aan. Ik reageer via mail om wat af te spreken. Na twee dagen krijg ik een mail met het verzoek om geld via spoed overboeking over te maken. Er staat een naam bij en kvk nummer. Omdat mijn vrouw toevallig op de zelfde advertentie heeft gereageerd en precies het zelfde mailtje krijgt word ik wantrouwig. Na enig speurwerk op internet kom ik er achter dat het om een oplichter gaat die de naam gebruikt van een bedrijf welke hier niets mee te maken heeft. Nu lees ik ook dat de politie hier niets mee wil of kan doen. Dit is toch poging tot oplichting? Is de politie dan niet verplicht tot het opnemen van een aangifte en onderzoek hiernaar te doen?
Ik ben er gelukkig niet in getrapt maar wie weet hoeveel mensen wel. D.m.v. aangifte kan deze oplichter wellicht worden aangepakt en vele mensen financieel leed worden bespaard. Ik zou graag willen weten of ik dus aangifte van poging tot oplichting kan doen, en de politie mij niet zomaar weg kan sturen. |
|
|
|
 |
mikeyxz
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
|
|
|
 |
voyager4
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 18:33 Onderwerp: |
|
|
Dank je, ik heb de site's inmiddels bezocht en een waarschuwing achter gelaten voor betreffende persoon (oplichter) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 09 jan 2009 21:50 Onderwerp: Re: Poging tot oplichting |
|
|
voyager4 schreef: | Nu lees ik ook dat de politie hier niets mee wil of kan doen. | Waarom niet?
Wellicht kun je je even bij het bedrijf dat genoemd wordt en dat er niets mee te maken heeft melden. Mogelijk wil dat bedrijf wel actie ondernemen.
Over de politie: desgewenst kun je een klacht indienen bij de korpsbeheerder. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
voyager4
|
Geplaatst: vr 09 jan 2009 22:15 Onderwerp: |
|
|
Ben er achter dat de politie inderdaad in geval van aangifte deze moet opnemen. art. 163 SV. Bedrijf weet van het misbruik van gegevens en heeft waarschuwing op site gezet. Helaas doet het bedrijf er schijnbaar niets mee, zonde want ik had zoiets toch echt niet gepikt.
Iedereen hartelijk dank voor de info, ik ben er verder mee gekomen |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 09 jan 2009 22:21 Onderwerp: |
|
|
Die verplichting geldt alleen voor de misdrijven waarnaar in lid 5 verwezen wordt.
Oplichting valt daar niet onder. Wat dat betreft geldt 161 Sv: je bent bevoegd aangifte of klachte (!) te doen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Frokkel
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 15 jan 2009 18:55 Onderwerp: |
|
|
Oplichting valt daar niet onder?
Waar heb je dat vandaan als ik mag vragen.
Ik meen dat je het onjuist hebt.
Art 163 lid 5 Sv vermeldt namelijk dat opsporingsambtenaren verplicht zijn tot het ontvangen van aangiften als bedoeld in art 161 Sv.
Dit maakt de circel dus rond.
Dit betekend dat opsporingsambtenaren verplicht zijn de aangifte te ontvangen in geval de aangever bevoegd is aangifte te doen.
Art 161 Sv zou trouwens ook geen betekenis hebben als de ambtenaar niet verplicht was de aangifte te ontvangen. Immers wat is een bevoegdheid als deze niet kan worden uitgeoefend?
Kortom, de ambtenaar was verplicht de aangifte te ontvangen.
Groetjes,
Frokkel |
|
|
|
 |
MaxForce
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 96
|
Geplaatst: do 15 jan 2009 19:03 Onderwerp: |
|
|
Die lezing van het artikel is m.i. de juiste.
De bevoegdheid om aangifte te doen van enig strafbaar feit (dus niet enkel misdrijven) is geregeld in artikel 161 Sv. De verplichting om aangifte te doen van bepaalde strafbare feiten staat vermeld in artikel 160 Sv. De verplichting de aangifte te ontvangen door de opsporingsambtenaar is geregeld in artikel 163 lid 5 Sv waarbij nadrukkelijk naar de artikelen 160 en 161 Sv verwezen wordt.
Met Frokkel ben ik het eens dat de aangifte ontvangen had dienen te worden. _________________ "Auch der Beschränkte, Unwissende, Unbesonnene faßt leicht und lebhaft eine subjektive Überzeugung. Aber je leichter er sie fäßt, desto mehr hat man Ursache, ihr zu mißtrauen." |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 15 jan 2009 19:58 Onderwerp: |
|
|
Frokkel schreef: | Art 161 Sv zou trouwens ook geen betekenis hebben als de ambtenaar niet verplicht was de aangifte te ontvangen. Immers wat is een bevoegdheid als deze niet kan worden uitgeoefend? |
Eens, en zo denkt de nationale ombudsman er ook over. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: do 15 jan 2009 21:42 Onderwerp: |
|
|
Je hebt gelijk. Ik heb over 163 lid 5 heengekeken  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 15 jan 2009 23:19 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Je hebt gelijk. Ik heb over 163 lid 5 heengekeken  |
Toen je "lid 5" schreef?  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 16 jan 2009 1:13 Onderwerp: |
|
|
Ach ik ben gewoon helemaal in de bonen, denk ik. Moet ook niet in tentamentijd op RF rossen  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 16 jan 2009 1:22 Onderwerp: |
|
|
Ah, waarschijnlijk las je in lid 5 "160 Sr", "161 Sr" en "162 Sr". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|