Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 23 aug 2025 6:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Garantie vraagstuk
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
appelsaps



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 20:42    Onderwerp: Garantie vraagstuk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen,

Kleine situatieschets. Mijn telefoon is voor de derde keer kapot gegaan. Hij is al 2 keer eerder ter reparatie teruggestuurd naar Orange. Ik heb alle benodigde papieren bij elkaar gehouden, todat ik erachter kwam dat mn aankoopbon verdwenen was na de laatste reparatie. Ik heb wel papieren waar de aankoopsdatum opstaat, deze zijn van orange zelf. Is dit genoeg om aanspraak te maken op de garantie? Zelf heb ik een blauwe maandag rechten gestudeerd en ik kan me vaag iets herinneren dat je ook 2 jaar fabrieksgarantie hebt, of althans recht hebt op 2 jaar garantie via de europese regelgeving. Kan iemand mij helpen met deze 2 vragen?

Alvast bedankt,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BoeZ



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bewijs leveren dat je ergens een zaak hebt gekocht kan ook op andere manieren dan met een aankoopbon; te denken valt aan bankafschrijvingen, e-mails met bevestiging etc.

De 2 jaar garantie via Europese regelgeving is een vaak gehoorde misvatting. Inderdaad geeft een Europese Richtlijn aan dat lidstaten de periode waarbinnen je de leverancier mag aanspreken op maximaal 2 jaar mogen stellen, echter, deze richtlijn is niet gericht op totale harmonisatie en Nederland heeft ervoor gekozen om extra bescherming te bieden door deze 2 jaar grens niet op te nemen in nationale wetgeving. Garantie is gebaseerd op de economische levensduur (de conformiteit) van een product.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 791


BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me dat je kunt bewijzen dat je het product daar gekocht hebt, dus ja dat lijkt me voldoende. Je zou ook eens kunnen kijken op de site van de consumentenautoriteit. Zij hebben goede informatie onder het kopje bedrijven en dan kies je de special garantie.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
equity



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 14


BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoe lang heb je je telefoon al en hoe lang had je hem toen hij de eerste keer kapot ging?

Had de telefoon hetzelfde gebrek als de eerste keer toen je hem de tweede keer ter reparatie hebt aangeboden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
appelsaps



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allen bedankt voor de reactie.

Om te beginnen met het antwoord op de vraag van equity.
- De telefoon heb ik nu net een jaar
- Kapot: Na 2 maanden, 6 maanden en 9 maanden. Hij is in totaal ongeveer anderhalve maand weggeweest voor reparatie. Met eenjarig abbonnement.

Nu hoorde ik hier over de economische levensduur. Orange geeft 12 maanden, met uitstel naar 15 maanden in een aantal gevallen. Nu zeggen ze tegen mij dat de 15 maanden zijn vanaf productie datum. Hiermee zou ik boven de 15 maanden komen en heb ik geen garantie meer. Ik heb hierop htc naar de economische levensduur gevraagd. Ze vertellen dat er 2 jaar garantie op zit dat ingaat op datum van aankoop.

Ik heb met deze informatie orange gebeld, ze vertelle mij nu dat dat niet opgaat voor htc's die via orange zijn aangekocht. Hierop zou de 12 maanden garantie van toepassing zijn. Ze willen me dan ook niet verder helpen dan het adres voor een klachtenbrief. Ik heb hier al een brief naar gestuurd en heb hier een negatief antwoord op gehad. Nu verlangen ze weer een brief, waar dezelfde informatie in zal staan.

Om maar tot een eind te komen. Heb ik nu gewoon pech en kan ik de telefoon na een jaar weggooien? Of moet ik het er niet bij laten zitten en sta ik in mijn recht?

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BoeZ



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt 3 soorten garantie onderscheiden:

- de wettelijke garantie: Die is op grond van art. 7:18 lid 2 6 maanden en die geldt altijd.. De bewijslast is gedurende deze 6 maanden omgedraaid. Als zich een gebrek voordoet aan de zaak wordt vermoed dit gebrek er vanaf het begin af aan al te zijn geweest behoudens tegenbewijs van de leverancier.

- De commerciële garantie: De garantie die door de leverancier of producent wordt verleend.

- Non-conformiteit: De zaak moet voldoen aan de gerechtvaardigde verwachting. Hier geldt als basis de economische levensduur..

Orange mag claimen dat hun garantie 'slechts' een jaar is maar als de producent aangeeft dat de zaak 2 jaar moet kunnen meegaan dan is de economische levensduur toch echt tenminste 2 jaar. Overigens vind ik zelf dat een telefoon (veel) langer moet kunnen meegaan maar Orange neemt gemakshalve maar een kortere periode omdat telefoons al ver voor het einde van de economische levensduur worden omgewisseld (bijv. na einde abonnement)

Lijkt mij dat je je nog steeds op reparatie mag beroepen waarbij orange toch echt tenminste een gedeelte van die kosten zal moeten betalen.

Overigens ... als de producent 2 jaar (echte) garantie biedt dan moet Orange niet zeuren en deze 2 jaar overnemen.. Eventueel zou je dan van Orange kunnen eisen dat zij contact opnemen met de producent voor kosteloze reperatie of vervangen van de zaak. Het feit dat de telefoon al een keer kapot is geweest zou al reden voor Orange moeten zijn om wat soepeler met de regels om te gaan...

Je zou nog even kunnen nagaan of je bij een geschillencommissie terecht kan.. Als telco-provider zou Orange bij de geschillencommissie telecom aangesloten moeten zijn maar ik weet niet of deze specifieke commissie ook klachten over technische apparaten behandelt. Aangezien de behandelingskosten bij een geschillencommissie voor een telco hoog zijn kiezen deze bedrijven vaak voor schikken i.p.v. laten voorkomen bij de commissie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 791


BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

appelsaps schreef:
Kapot: Na 2 maanden, 6 maanden en 9 maanden.


De omgekeerde bewijslast uit artikel 7:18 lid 2 BW gaat in na aflevering. Ik zou zeggen dat er na ieder herstel / vervanging en nieuwe aflevering plaats vind. Dab heb je dus in alle drie de gevallen recht op de omgekeerde bewijslast.

appelsaps schreef:
Hij is in totaal ongeveer anderhalve maand weggeweest voor reparatie.


Dat heeft geen invloed. Het gaat om de hoelang hij de laatste keer weg was.


appelsaps schreef:
Nu hoorde ik hier over de economische levensduur. Orange geeft 12 maanden, met uitstel naar 15 maanden in een aantal gevallen. Nu zeggen ze tegen mij dat de 15 maanden zijn vanaf productie datum.


Met andere woorden als een klant een mobieltje koop en de verkoper verkoopt 'toevallig' een telefoon die 14 maanden geleden geproduceerd is dan heeft de koper slechts een maand wettelijke garantie. Mooi niet. Deze termijn begint te lopen vanaf het moment dat je het product heb gekocht. Anders zouden

De gemiddelde levensduur (aka economische levensduur) is niet iets dat verkopers kunnen geven. Het toestel kan niet tegelijkertijd een gemiddelde levensduur van 12 en 15 maanden hebben.

Het product moet beantwoorden aan de zelfde kwaliteit als producten van het zelfde soort. En de gemiddelde levensduur sterk afhankelijk is van kwaliteit. De gemiddelde levensduur van mobieltjes it toch al gauw minimaal 2 jaar.

Quote:
Om maar tot een eind te komen. Heb ik nu gewoon pech en kan ik de telefoon na een jaar weggooien? Of moet ik het er niet bij laten zitten en sta ik in mijn recht?


Volgens mij sta je in je recht, maar recht hebben is niet het zelfde als recht krijgen. Naar de rechter gaan kost je geld. Als Orange aangesloten is bij een geschillencommissie zou ik daar zeker naar toestappen.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds