Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 13:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Uitzondering op artikel 7:9 Awb
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BartL

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2008 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, ik ben er in mijn antwoord van uit gegaan dat de schending van 7:9 gelegen is in het niet horen van de belanghebbenden. Verder begreep ik dat de twijfelachtige argumenten betekenden dat het bestuursorgaan niet zeker is of het nieuwe rapport echt alleen maar een verheldering van bestaande feiten en omstandigheden is. Dat soort discussies over grijze geboeden horen bij het recht. Dit, en dat hou ik vol, is normale praktijk en daar schuilt geen kwaad in.

Indien zoals jij (denk ik) stelt het rapport niet bekend is gemaakt dan heb je 100% gelijk. Dat is misleiding en handelen ter kwader trouw.

Mijn mening is dat je als bestuursorgaan best juridische argumenten mag inbrengen waar je niet zeker over bent. Indien dat betekent dat je in je argumentatie het een en ander uitprobeert dan mag dat best en de rechter prikt er vaak genoeg doorheen ook Very Happy

Prof Tak. is met zijn achterdocht ten opzichte van het openbaar bestuur zover doorgeschoten dat hij bij mij alle geloofwaardigheid heeft verloren. Zie het persbericht n.a.v. zijn nieuwe boek: http://www.sdnl.nl/tak-persberichten.htm

Dat is toch niet meer serieus te nemen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2008 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
Indien zoals jij (denk ik) stelt het rapport niet bekend is gemaakt dan heb je 100% gelijk. Dat is misleiding en handelen ter kwader trouw.

Ik ga voornamelijk af op de zinsneden die ik in mijn vorige bericht heb aangehaald. Als die zinsneden te stellig waren wordt het een andere zaak.

Quote:
Prof Tak. is met zijn achterdocht ten opzichte van het openbaar bestuur zover doorgeschoten dat hij bij mij alle geloofwaardigheid heeft verloren. Zie het persbericht n.a.v. zijn nieuwe boek: http://www.sdnl.nl/tak-persberichten.htm

Dat is toch niet meer serieus te nemen?

Ik heb zijn (niet meer zo) nieuwe boek niet gelezen, maar mijn indruk is dat Prof. Tak geen uitspraken doet die hij niet kan onderbouwen.

Ik heb maar weinig op met een site als www.sdnl.nl, maar ik vind wel dat aan de integriteit van de overheid hoge eisen moeten worden gesteld. Het houden van lulverhalen hoort daar niet bij.

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2008 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides
Ik heb zijn (niet meer zo) nieuwe boek niet gelezen, maar mijn indruk is dat Prof. Tak geen uitspraken doet die hij niet kan onderbouwen.

Ik heb anders sterk de indruk dat veel van zijn uitspraken nogal populistisch zijn en niet getuigen van veel respect voor -en kennis van- de dagelijkse praktijk van rechters en bestuur. Maar dat is een discussie voor een andere thread.

Ik kan het verder alleen maar eens zijn met het feit dat overheidshandelen moet worden getoetst aan hogere -maar wel redelijke- standaarden.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 25 dec 2008 3:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
Ik heb anders sterk de indruk dat veel van zijn uitspraken nogal populistisch zijn en niet getuigen van veel respect voor -en kennis van- de dagelijkse praktijk van rechters en bestuur.

Hij is blijkens jouw link zelf jarenlang rechter geweest. Om echt iets zinnigs over hem te zeggen moet ik eerst zijn standpunten beter bestuderen, en deze draad is daar inderdaad niet zo geschikt voor.

Quote:
Ik kan het verder alleen maar eens zijn met het feit dat overheidshandelen moet worden getoetst aan hogere -maar wel redelijke- standaarden.

Inderdaad, ik verwacht ook niet dat het bestuur nooit iets fout zal doen.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2008 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In deze discussie zie ik geen verscchil van mening over de principes van een integere overheid, hooguit nuanceverschillen.

De vraag gaat eigenlijk over de concrete feiten en omstandigheden van het in deze draad beschreven geval.
De vraag is of in werkelijkheid nu zaken onder tafel worden geschoven zoals Bonafides suggereert in zijn eerdere bericht (onacceptabel) of dat een procedurefout, die expliciet zal worden erkend, geprobeerd wordt goed te praten vanwege het niet schenden van belangen (acceptabel als dit door de rechter als acceptabel wordt geoordeeld al dan niet met een proceskostenveroordeling).
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2008 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
De vraag is of in werkelijkheid nu zaken onder tafel worden geschoven zoals Bonafides suggereert in zijn eerdere bericht (onacceptabel) of dat een procedurefout, die expliciet zal worden erkend, geprobeerd wordt goed te praten vanwege het niet schenden van belangen (acceptabel als dit door de rechter als acceptabel wordt geoordeeld al dan niet met een proceskostenveroordeling).
Maar vervolgens moet je alsnog het achtegehouden rapport bij de zaak betrekken en krijg je die discussie over de 'nieuwe' feiten alsnog bij de rechtbank cq bij RvS.
Dan had ik deze discussie liever bij de bezwarencie gehad, zodat je nog iets kon repareren/verklaren...
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
cia76 schreef:
Maar vervolgens moet je alsnog het achtegehouden rapport bij de zaak betrekken en krijg je die discussie over de 'nieuwe' feiten alsnog bij de rechtbank cq bij RvS.
Dan had ik deze discussie liever bij de bezwarencie gehad, zodat je nog iets kon repareren/verklaren...

Maar je kunt nu eenmaal niet terug in de tijd. En als het rapport aanleiding geeft voor een inhoudelijke discussie, dan zal de rechter oordelen dat de belangen van de andere partij zijn geschaad en het besluit vernietigen.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar als je dat zelf al hebt ingezien kun je beter het oordeel van de rechter niet afwachten, en moet je m.i. vooral niet proberen met een "lulverhaal" de rechter aan je kant te krijgen.

Ik blijf termen als "lulverhaal" herhalen, omdat het mij nu juist om die termen en wat daar achter zit gaat. Als het bestuursorgaan naar eer en geweten handelt is er natuurlijk niets mis mee om bij de rechter te verdedigen dat het besluit in stand kan blijven en dergelijke. Maar in dat geval spreek je niet van "lulverhaal". Althans, dat zou ik niet doen.

cia76

BerichtGeplaatst: di 30 dec 2008 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Maar in dat geval spreek je niet van "lulverhaal". Althans, dat zou ik niet doen.

TS heeft de term "lulverhaal" niet gebruikt. Hier kwam jij zelf mee. Verder ben ik het met je eens, maar ik blijf juist hameren op het optimistische uitgangspunt waarbij het zo is dat TS van mening is dat het besluit in rechte stand kan houden omdat de belangen van de andere partij daardoor niet worden geschaad. Dit, omdat ik weinig aanleiding heb om anders te vermoeden. Deze aanleiding kan ik alleen vinden in een negatievere benadering.

Laatst aangepast door cia76 op di 30 dec 2008 22:44, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

BerichtGeplaatst: di 30 dec 2008 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
TS heeft de term "lulverhaal" niet gebruikt. Hier kwam jij zelf mee.

Zucht...
Leon78 schreef:
Omdat het in dit geval niet gewenst is... Kijkend naar de achtergrond van het artikel probeer ik wel een l*lverhaal op te houden over dat het rapport slechts een uitleg van een eerder rapport betreft en geen nieuwe feiten of omstandigheden oplevert die de besluitvorming heeft beïnvloed, maar echt sterk vind ik het ook niet.

Quote:
Verder ben ik het met je eens, maar ik blijf juist hameren op het optimistische gegeven dat het zo zal zijn dat TS van mening is dat het besluit in rechte stand kan houden omdat de belangen van de andere partij daardoor niet worden geschaad. Dit, omdat ik weinig aanleiding heb om anders te vermoeden. Deze aanleiding kan ik alleen vinden in een negatievere benadering.

Dan hebben wij het over twee verschillende zaken.

cia76

BerichtGeplaatst: di 30 dec 2008 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm, vanwege het feit dat ctrl + f (zoekfunctie) naar lulverhaal geen resultaat opleverde (er was immers l*lverhaal geschreven) heb ik dit over het hoofd gezien. Embarassed

Dit neemt niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat je zo'n verhaal aan de rechter voor kunt leggen. Je doet dit immers omdat je denkt dat het kans van slagen heeft, anders ben je natuurlijk heel dom bezig. Als je vindt dat het kans van slagen heeft, dan vind je het dus ook mogelijk dat het binnen de juridische grenzen past en dus ook binnen de grenzen van behoorlijk bestuur want daar toetst de rechter op. Pas wanneer een lulverhaal synoniem is aan een leugenachtig verhaal ga je wat mij betreft over de schreef.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 30 dec 2008 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je het als bestuur zelf ook niet gelooft, maar wel denkt een kans te maken bij de rechter, ga je ervan uit dat de rechter onterecht de kant van het bestuur zal kiezen. En dan krijgt Prof. Tak gelijk.

cia76

BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als je het als bestuur zelf ook niet gelooft, maar wel denkt een kans te maken bij de rechter, ga je ervan uit dat de rechter onterecht de kant van het bestuur zal kiezen. En dan krijgt Prof. Tak gelijk.

Klopt.

Maar als je als bestuur gelooft dat je een fout hebt gemaakt, maar tegelijkertijd gelooft dat dit niet hoeft te betekenen dat de belanghebbende te zeer in haar belangen is geschaad omdat de uitkomst niet anders kan zijn dan dat ie is, en als je het als bestuur dan zonder liegen voorlegt aan de rechter, dan vind ik daar niets mis mee.
klokluider

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb uit de berichten in dit draadje niet geheel begrepen waarom er thans een beroep bij de rechtbank aanhangig is gemaakt.

Ik las over een rapport op grond waarvan vrijstelling is verleend en over een tweede rapport als contra expertise wat geen invloed had op de verleende vrijstelling en over een derde rapport wat de verleende vrijstelling uiteindelijk zou moeten bevestigen met inachtneming van iets uit het tweede rapport.

Het derde rapport is niet verzonden naar de partijen. Voor de partij die vrijstelling had zou dat m.i. geen probleem moeten zijn nu dit derde rapport de vrijstelling zou bevestigen. voor de bezwaarmakende partij zou dit m.i. ook geen probleem op moeten leveren nu de bezwaren uit het tweede rapport in deze fase voldoende zijn belicht (hoorzitting) maar geen reden gaven tot een andere zienswijze, waarbij steller aangeeft dat een derde rapport het eerste rapport zou moeten bevestigen. Dit betekent dus dat er geen nieuwere informatie zou komen die van aanmerkelijk belang was voor de besluitvorming van het bestuursorgaan waardoor van het horen kan worden afgezien. Zie bijv. ABRS 12 oktober 2005, JB 2005/327

Mocht ik iets gemist hebben hoor ik dat natuurlijk graag
Leon78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tijdje wat druk gehad maar ik zie dat er nog aardig door is gesproken, mooi. Wink

Laat ik even voorop stellen dat er geen sprake is van informatie achterhouden o.i.d. Het rapport is bekend bij appellant, deze stelt alleen dat - aangezien dit rapport na de bezwaarhoorzitting is opgesteld - in strijd is gehandeld met 7:9 Awb.
Als je kijkt naar het artikel en de achtergrond ervan, is er wel iets voor te zeggen. Echter, m.i. gaat het hier niet om nieuwe feite of omstandigheden die een rol zouden hebben kunnen spelen bij de besluitvorming van het college, of zelfs de advisering van de commissie. Dit rapport is slechts ter verduidelijking opgesteld t.b.v. een eventuele beroepsprocedure.

Het is een schoonheidsfoutje, absoluut, maar het hoeft naar mijn idee niet te leiden tot strijd met 7:9. In hoeverre de rechter dit zal accepteren is een vraagteken voor me, vandaar ook de term 'l*lverhaal' Wink, want meer dan dit benadrukken kan ik niet. Als de rechter van mening is dat alleen al door het feit dat het rapport niet is doorgezonden en er niet opnieuw is gehoord vóór de beslissing op bezwaar, strijd oplevert met 7:9, dan maakt het geen zak uit wat ik zeg, maar zal het besluit gewoon worden vernietigd.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds