Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 16:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pleegouders die doorslaan in hun rol
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kerstboom

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2008 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok. Beeindiging UHP kan volgens mij op grond van wat jij vastgesteld hebt.
Doen! Beste Ieniemie, geloof in jezelf, dat is in het burgerlijk wetboek echt het beste wat je kan je kan doen en geloof mij, daar heb jij echt het recht toe.

groetjes kerstboom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ienie

Ienie

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2008 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel Bow , ben je eigenlijk bekend met het forum onder mijn posts?

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2008 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sietske1980 schreef:
ja dat bedoel ik dus ook Very Happy
met een ots is het lastig om 'iets te eisen' omdat alles via de gezinsvoogd gaat.

Beste Sietske,

je brengt hier met deze zin de praktijk in beeld maar niet de bedoeling van de wet. Bij een OTS moet niet alles via de gezinsvoogd. De gezinsvoogd heeft geen gezag over de kinderen bij een OTS. Hij/zij kan alleen iets afdwingen middels een schriftelijke aanwijzing.

Ouders behouden het volle gezag en de gezinsvoogd is ondersteunend aan de ouders. dat men daar zelf een andere invulling aan geeft betekent niet dat dit rechtens juist is.
klokluider

BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2008 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sietske1980 schreef:
het is heel erg moeilijk om om een gezinsvoogd heen te gaan. je kunt wel klachten indienen bij de inhoudelijk manager van de gezinsvoogd en evt om een andere vragen. en je kunt je hele verhaal aan de kinderrechter sturen als er weer een zitting is (en kopie aan jeugdzorg), zodat dat voor de zitting al bekend is. tijdens de zitting is er vaak weinig tijd dus is het fijn als de info er al is. dan kan de rechter ook vragen stellen aan de gezinsvoogdijinstelling. en dring vooral aan op een concreet plan van aanpak met concrete doelstellingen en stappen. als dat niet goed in elkaar steekt, dan wil een rechter daarop nog wel eens een gezinsvoogd flink aan de tand voelen.

Ook hier een feitelijke onjuistheid. Je kunt te allen tijde bij een nieuw feit als ouders een verzoek tot opheffing OTS/UHP indienen. Ingevolge het procesreglement dien je de belanghebbenden ook een afschrift te sturen van het verzoekschrift.

daarnaast is er geen enkele reden om aan te dringen op een plan van aanpak nu de wet heeft voorzien dat dit plan er moet komen binnen zes weken na de uitspraak. Helaas zijn er maar bar weinig kinderrechters die de voorvraag inzake een OTS toetsen. Voldoet het besluit tot verlenging OTS/UHP aan de eisen die de Awb stelt zodat er ook maar bar weinig kinderrechters zijn die een gezinsvoogd aan de tand voelen over een plan van aanpak.

Zoals eerder al gesteld de praktijk is anders als de bedoeling van de wet.
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 01 jan 2009 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
sietske1980 schreef:
ja dat bedoel ik dus ook Very Happy
met een ots is het lastig om 'iets te eisen' omdat alles via de gezinsvoogd gaat.

Beste Sietske,

je brengt hier met deze zin de praktijk in beeld maar niet de bedoeling van de wet. Bij een OTS moet niet alles via de gezinsvoogd. De gezinsvoogd heeft geen gezag over de kinderen bij een OTS. Hij/zij kan alleen iets afdwingen middels een schriftelijke aanwijzing.

Ouders behouden het volle gezag en de gezinsvoogd is ondersteunend aan de ouders. dat men daar zelf een andere invulling aan geeft betekent niet dat dit rechtens juist is.

Topic-openster vraagt: Wat kan ik hier buiten Jeugdzorg nog meer tegen ondernemen en mogen pleegouders dit zomaar?
Ook is er een probleem met de afstand, zij wonen 6 uur reizen bij ons vandaan en dit is zeker met het oog op terugplaatsing natuurlijk niet handig, kan ik eisen dat hij bij een gezin word ondergebracht dichter bij ons in de buurt voor de overbruggende periode?

In zo'n situatie kun je m.i. toch moeilijk om de gezinsvoogd heen. Je kunt met de gv in overleg gaan en als dat nergens toe leidt kun je naar de kinderrechter.
klokluider

BerichtGeplaatst: do 01 jan 2009 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb jou opmerking niet gelezen als een antwoord op de vraag van topic openster maar als een statement.

Indien ik de casus er bij betrek is het zo dat ouders de voogd op de hoogte moeten stellen van het feit en aan hem aangeven dat zij als gezaghebbende ouders vinden dat dat niet kan. De voogd heeft de taak ouders te ondersteunen. Nu zijn er twee opties: de voogd deelt de mening van de ouders en zal de zorgverlener i.c. voorziening voor pleegzorg op de hoogte brengen en aangeven wat er dient te gebeuren (het laten stoppen van het pappa en mamma noemen)

de andere optie is dat de voogd de mening niet deelt. Ouders dienen dan naar de norm te vragen. Vervolgens verzoeken zij de voogd schriftelijk iets te doen aan deze situatie. Het antwoord is een besluit waartegen bezwaar en beroep open staat
sietske1980

BerichtGeplaatst: do 01 jan 2009 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
sietske1980 schreef:
het is heel erg moeilijk om om een gezinsvoogd heen te gaan. je kunt wel klachten indienen bij de inhoudelijk manager van de gezinsvoogd en evt om een andere vragen. en je kunt je hele verhaal aan de kinderrechter sturen als er weer een zitting is (en kopie aan jeugdzorg), zodat dat voor de zitting al bekend is. tijdens de zitting is er vaak weinig tijd dus is het fijn als de info er al is. dan kan de rechter ook vragen stellen aan de gezinsvoogdijinstelling. en dring vooral aan op een concreet plan van aanpak met concrete doelstellingen en stappen. als dat niet goed in elkaar steekt, dan wil een rechter daarop nog wel eens een gezinsvoogd flink aan de tand voelen.

Ook hier een feitelijke onjuistheid. Je kunt te allen tijde bij een nieuw feit als ouders een verzoek tot opheffing OTS/UHP indienen. Ingevolge het procesreglement dien je de belanghebbenden ook een afschrift te sturen van het verzoekschrift.

daarnaast is er geen enkele reden om aan te dringen op een plan van aanpak nu de wet heeft voorzien dat dit plan er moet komen binnen zes weken na de uitspraak. Helaas zijn er maar bar weinig kinderrechters die de voorvraag inzake een OTS toetsen. Voldoet het besluit tot verlenging OTS/UHP aan de eisen die de Awb stelt zodat er ook maar bar weinig kinderrechters zijn die een gezinsvoogd aan de tand voelen over een plan van aanpak.

Zoals eerder al gesteld de praktijk is anders als de bedoeling van de wet.

Ik werk in de praktijk. Als het plan van aanpak te weinig concreet is, dan wordt (iig bij de rb waar ik werk) wel degelijk de gv aan de tand gevoeld en wordt de zaak evt aangehouden of voor korte periode verlengd.
klokluider

BerichtGeplaatst: do 01 jan 2009 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sietske1980 schreef:

Ik werk in de praktijk. Als het plan van aanpak te weinig concreet is, dan wordt (iig bij de rb waar ik werk) wel degelijk de gv aan de tand gevoeld en wordt de zaak evt aangehouden of voor korte periode verlengd.

Sietske ook ik spreek uit de praktijk en ik kan je met zekerheid zeggen dat hetgeen jij zegt dat ze bij jouw rechtbank doen, ik nog niet heb zien gebeuren bij de rechtbanken waar ik ben geweest.

Kun je dan aangeven of jouw rechtbank al eens een PvA heeft vernietigt wegens strijd met de Awb. Het aan de tand voelen van de GV, die overigens niet eens bevoegd is een PvA te tekenen zegt dan ook niets over de uitkomst van de procedure, want het eindresultaat blijft hetzelfde zoals tevoren besproken met diezelfde gv.

Waarom wordt de zaak evt aangehouden of voor korte tijd verlengd?

Bij welke Rb werk je als je dat kwijt wil en ben je werkzaam bij de afdeling familierechtspraak / Jeugd
sietske1980

BerichtGeplaatst: do 01 jan 2009 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ivm privacy ga ik niet verder dan melden dat ik op de afdeling f&j ve rb in de randstad werk Cool

Het plan van aanpak wordt niet vernietigd. Waar ik op doel is dat bij ons regelmatig voorkomt dat een kinderrechter voor korte tijd verlengt (als de datum al bijna zover is en het geen optie is om op te heffen vanwege de ernst vd zaak) of de zaak aanhoudt (als de verloopdatum nog wat verder ligt)
Regelmatig komt er voor dat er:
- oude info ligt waardoor er geen recent beeld is;
- of is geen enkele toelichting gegeven op wat voor behandeling moet volgen & waar er plekken zijn terwijl kind in JJI zit te wachten;
- of er is geen gevolg gegeven aan een eerdere beschikking waarbij de rb bijv heeft gesteld dat de mogelijkheden voor thuisplaatsing moeten worden onderzocht.

Als de gv op de zitting niet voldoende meldt, dan krijgen ze heel wat vragen en moeten ze vaak een week of 6 later weer komen en voor die tijd de ouders en de rb nader informeren.
klokluider

BerichtGeplaatst: do 01 jan 2009 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het was niet mijn bedoeling dat jij privacygegevens ging openbaren. Nu jij over de RB begon ben ik er op doorgegaan.

Het bevreemd mij dat een PvA niet wordt vernietigt nu de rechter de taak heeft het plan volledig te toetsen op de bestuurlijkheidsnormen. Onvoldoende gemotiveerd is dus vernietiging. Dit impliceert niet automatisch een einde OTS/UHP. Doordat kinderrechters niet volledig toetsen en de praktijk die jij noemt kan ik bevestigen helpen ze de rechtszekerheid van ouders en minderjarigen om zeep en dragen ze er niet aan bij dat het thans niet goed functionerende systeem kan worden verbeterd.

scherper gesteld; een kinderrechter die niet volledig toetst en bij onvolkomenheden niet vernietigt is niet meer onafhankelijk en onpartijdig.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds