Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 04 aug 2025 18:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wetsartikelen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tussenwalenschip








Berichten: 194


BerichtGeplaatst: za 27 dec 2008 20:02    Onderwerp: Wetsartikelen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag,(en)

Bestaat er een Alimentatiewetgeving? Of schrijft de wet alleen een onderhoudsplicht voor?

Is er een website, waar alle wetsartikelen staan, die alleen betrekking
hebben op echtscheidingsrecht?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 551


BerichtGeplaatst: za 27 dec 2008 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De meeste van toepassing zijnde artikelen staan in boek 1 van het burgerlijk wetboek, wel een beetje verspreid tussen de totaal 462 artikelen. Je kunt het BW vinden op bijvoorbeeld www.wetten.nl

Een korte selectie:
Bij art 149 begint het met de gronden van ontbinding vh huwelijk etc, artikel 157 gaat over partneralimentatie en de volgende artikelen over alimentatie-overeenkomst (158), non-wijzigingsbeding (159), bijstandsverhaal (159a), einde ali-plicht (160)
onderhoudsplicht vanaf 392, wijzigingsgronden 401, indexering 402.

Maar goed, als je het leest, weet je nog niks van de jurisprudentie. Dus het handigste is een recente 'tekst en commentaar burgerlijk wetboek' te lezen, in de betere boekhandel of universiteitsbibliotheek.


Laatst aangepast door sietske1980 op za 27 dec 2008 20:41, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tussenwalenschip








Berichten: 194


BerichtGeplaatst: za 27 dec 2008 20:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je, ik ga op zoek.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tussenwalenschip








Berichten: 194


BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2008 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van vragen krijg je vragen,

Met de wijze van alimentatie-berekeningen,zijn dan de Tremanormen rechtsgeldig?

Is daar een art wet van vastgelegt?
En waar in het B.W. kan ik dat vinden?

Groet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 551


BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2008 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee dat zijn geen wettelijke normen. Het zijn richtlijnen van de werkgroep alimentatienormen van de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak, die een paar keer per jaar bijeen komen. Het bevat de normen en richtlijnen die rechters kunnen gebruiken bij het bepalen van de bedragen die horen bij de draagkracht en de behoefte, wanneer het gaat om het vaststellen van de alimentatie. Andere factoren buiten behoefte en draagkracht, met name op niet-financieel gebied die de alimentatie kunnen bepalen, worden in het rapport niet in de normen en richtlijnen meegenomen maar worden aan de rechter bij de vaststelling van de alimentatie overgelaten. Het rapport dient ervoor om meer rechtsgelijkheid en rechtszekerheid, dus uniformiteit te scheppen op het gebied van de bepaling van de hoogte van de alimentatie. Wanneer er nieuwe wetten en nieuwe inzichten zijn betreffende de alimentatie, dan wordt het rapport op basis hiervan aangepast.
Het is dus wel een veelgebruikt instrument, maar de rechter en ook partijen samen (bijv in een convenant) kunnen ervan afwijken.

Er zijn rechtbanken waarbij de alimentatieberekening aan de beschikking wordt gehecht, maar er zijn meer rechtbanken die alleen alle posten heel duidelijk omschrijven in de beschikking.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joey26



Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 127


BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2008 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zelfde dus als b.v. de Arbowet.
"gij zult een veilige machine bouwen".
Hoe?
Daar heeft men tich normen voor gemaakt.
Een norm is geen wet, voldoe je 100% aan de norm mag je in de regel aannemen dat je ook aan de (Arbo)wet voldoet.

Nu zijn gelukkig de normen voor deze tak van sport behoorlijk bij de tijd en worden deze voortdurend geoptimaliseerd a.g.v. b.v. ongevallen of bijna ongevallen.
Hier is in de afgelopen jaren behoorlijk hard aan gewerkt.
Bedrijven gaan ook steeds meer over tot keuringen door Notify Body's of te wel gecertificeerde bedrijven voor het keuren van installaties.

Dit in tegenstelling tot de tremanormen.
Deze hebben een enorme speelruimte voor rechters en het is zelfs meer regel dan uitzondering dat hier van afgeweken wordt.

Nooit worden de "resultaten" geëvalueerd en de gevolgen bestudeerd...
Er is al diverse keren afgestudeerd op het onderwerp "alimentatie kan en moet eenvoudiger" maar de rechters verzetten zich hier tegen en de wetgever berust hier dan maar in....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22911


BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2008 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het klopt dat de rechter veel meer ruimte heeft om van tremanormen af te wijken dan van de meeste andere normen en richtlijnen.

Dit komt omdat die andere normen en richtlijnen meestal zijn gericht tot andere overheidsorganen dan rechters. Ze vertellen die organen hoe ze hun werk moeten doen. Die organen moeten in principe die normen en richtlijnen respecteren, tenzij er echt een goede reden is om ervan af te wijken. Die overheidsorganen zijn dus op een bepaalde manier gebonden aan die normen net zoals ze zijn gebonden aan wetten. Als een overheidsorgaan ten onrechte van een norm of richtlijn afwijkt of ze niet goed toepast, kun je daar bij de rechter over klagen.

Tremanormen richten zich daarentegen tot de rechter. De rechter is echter onafhankelijk en hoeft zich in principe dus niet door de tremanormen te laten vertellen hoe hij zijn werk moet doen.

Erg bevredigend (en democratisch) is dit inderdaad niet. Het probleem is denk ik dat de politiek er niet uitkomt. Hetzelfde zie je in het ontslagrecht, waardoor de kantonrechters nu zelf regels opstellen (de kantonrechtersformule). Dat is ook een vreemde zaak.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 551


BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2008 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dat de resultaten nooit worden geevalueerd/gevolgen bestudeerd, slaat nergens op.
- er worden afgevaardigden vd rechtbank gestuurd naar de vergaderingen vd werkgroep alinormen.
- de rechterlijke macht krijgt talloze (verplichte) cursussen waarbij veel discussies zijn.
- bij de rechtbank krijg je alle hoger beroepen terug ter lering en er is periodiek overleg met de hoven over opvallende punten en er zijn weinig gevallen bij dat er vernietigd wordt; veelal bevestigd, dus zo slecht doen rechtbanken het kennelijk niet.

bovendien procederen partijen vaak zo slecht dat je geen kant op kunt met de tremanormen. als partijen ondanks het procesreglement maar de helft vd gegevens overleggen of het in de verste verte niet eens zijn over bepaalde uitgangspunten, moet je als rechtbank een slag in de lucht slaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2008 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Erg bevredigend (en democratisch) is dit inderdaad niet. Het probleem is denk ik dat de politiek er niet uitkomt. Hetzelfde zie je in het ontslagrecht, waardoor de kantonrechters nu zelf regels opstellen (de kantonrechtersformule). Dat is ook een vreemde zaak.

Dat ben ik absoluut niet met je eens. Gremia die leiden tot o.a. de trema-normen, kantonrechtersformule, voorwerk II en recofa-regels zijn er juist om te voorkomen dat door de verschillende rechtbanken hetzelfde recht verschillend wordt toegepast. Het is het maximaal haalbare niveau van democratie dat mogelijk is bij een onafhankelijke rechtspraak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Joey26



Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 127


BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2008 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sietske
Quote:
dat de resultaten nooit worden geevalueerd/gevolgen bestudeerd, slaat nergens op.
- er worden afgevaardigden vd rechtbank gestuurd naar de vergaderingen vd werkgroep alinormen.
- de rechterlijke macht krijgt talloze (verplichte) cursussen waarbij veel discussies zijn.
- bij de rechtbank krijg je alle hoger beroepen terug ter lering en er is periodiek overleg met de hoven over opvallende punten en er zijn weinig gevallen bij dat er vernietigd wordt; veelal bevestigd, dus zo slecht doen rechtbanken het kennelijk niet.


Dus niet het evalueren van de resultaten cq gevolgen maar zoals ik lees de gevolgde procedure, discussies in cursussen en periodiek overleg over opvallende punten.

Mijn bewering slaat dus ter degen ergens op!

Quote:
bovendien procederen partijen vaak zo slecht dat je geen kant op kunt met de tremanormen. als partijen ondanks het procesreglement maar de helft vd gegevens overleggen of het in de verste verte niet eens zijn over bepaalde uitgangspunten, moet je als rechtbank een slag in de lucht slaan.

Dit is een geweldig statement Sietske, en dan kom je als "domme" burger er dus bekaaid van af.
Volgens het BW wordt iedere Nederlandse burger geacht de wet te kennen en ieder kan zich in rechte en in administratief beroep doen bijstaan.
En dan stap je naar een advocaat die je vertrouwen moet en dan moet je naar de rechter waar je op vertrouwen moet dat hij zijn werk goed doet...
En zoals ook Bonafides stelt:
Quote:
Tremanormen richten zich daarentegen tot de rechter. De rechter is echter onafhankelijk en hoeft zich in principe dus niet door de tremanormen te laten vertellen hoe hij zijn werk moet doen.

Voor mij twee x de bevestiging dat je aan het lot overgelaten bent als je voor ali-zaken naar advocaten en rechters moet.

En toch: als men zich eens bezig hield met het onderzoek naar de praktische gevolgen van een ali-beschikking pas dán kun je een oordeel geven of "iemand" zijn werk goed heeft gedaan.
Maar dit is natuurlijk domweg niet uitvoerbaar....

En zo is het circeltje weer rond, haalt de politiek zijn schouders op en spelen de rechters rustig verder in de speeltuin die ali-"wetgeving" heet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 551


BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 1:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joey26 schreef:
Sietske

Dus niet het evalueren van de resultaten cq gevolgen maar zoals ik lees de gevolgde procedure, discussies in cursussen en periodiek overleg over opvallende punten.



Wat verwacht jij van een rechtbank dan?? Je legt een geschil voor en daarop wordt beslist. En die beslissing gaat niet over 1 nacht ijs maar aan de hand van normen, jurisprudentie van collega's en hogere instanties en afhankelijk van wat partijen aanvoeren.

Als jij advocaten en rechters in dit land niet vertrouwt, dan heb je nog 1 andere oplossing en dat is er zelf uitkomen met ex. Dan had je al die lui niet nodig.

Jij wilt hier een moreel oordeel van juristen maar daar hebben zij geen rechten voor gestudeerd, daar moet je wijsbegeerte of politicologie oid voor studeren.

'Het recht kent de charme van de eenvoud van het zwart en wit maar het ziet zich in de praktijk genoopt tot een worsteling met tinten grijs.'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22911


BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 1:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Dat ben ik absoluut niet met je eens. Gremia die leiden tot o.a. de trema-normen, kantonrechtersformule, voorwerk II en recofa-regels zijn er juist om te voorkomen dat door de verschillende rechtbanken hetzelfde recht verschillend wordt toegepast.

De rechter is geen democratisch gecontroleerd orgaan, en zou zich daarom principieel moeten onthouden van het uitvaardigen van algemeen verbindende voorschriften. Daar komen de trema-normen, de kantonrechtersformule, voorwerk II en de recofa-regels echter wel heel erg in de buurt.

Voor zover het gaat om het brengen van lijn in de bestaande jurisprudentie kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, maar de gewijzigde kantonrechtersformule is gewoon een wetgevingsinstrument. Politiek gezien wellicht wenselijk (er moet toch eens IETS gebeuren om beweging te krijgen op dat vlak), maar staatsrechtelijk in mijn ogen niet te verdedigen.

Quote:
Het is het maximaal haalbare niveau van democratie dat mogelijk is bij een onafhankelijke rechtspraak.

Juist doordat de rechtspraak onafhankelijk is, heeft het weinig met democratie te maken. Als bijv. het OM de normen zou opstellen zou het al een stuk beter zijn, want dan kan de minister van justitie en daarmee ook het parlement controle uitoefenen (zoals bij het vervolgingsbeleid).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joey26



Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 127


BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 9:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sietske

Quote:
Wat verwacht jij van een rechtbank dan?? Je legt een geschil voor en daarop wordt beslist. En die beslissing gaat niet over 1 nacht ijs maar aan de hand van normen, jurisprudentie van collega's en hogere instanties en afhankelijk van wat partijen aanvoeren.


Ik verwacht van de rechtbank niet zoveel meer hoor behalve dat ze hun werk goed doen cq hun vak goed uitoefenen.
Als zelfs mijn advocate, gespecialiseerd in familierecht, mij vertelt dat ze er geen peil op kan trekken wat een rechter déze keer weer beslist, wat moet ik dan nog van een rechtbank verwachten?
In mijn vakgebied (miljoenen projecten in de chemische industrie) behoort tot de standaard procedures dat niet alleen het projectverloop geevalueerd wordt om er van te leren en het de volgende keer nóg beter te doen, maar ook de resultaten, dus wat is er in de praktijk nu eigenlijk neergezet. "is dit wat men gevraagd heeft om te maken", "voldoet dit nu aan de geldende normen" "voldeed het ontwerp en voldoet de uitvoering aan de geldende veiligheidseisen" "hoe is de betrouwbaarheid op korte- en op lange termijn" etc.etc.
De doelstelling van deze standaard procedures is om er van te leren en vooral om steeds maar weer te optimaliseren.
Zó wordt mijn werk gecontroleerd, hier wordt ik op afgerekend en beoordeeld en dat mag ook want daar heb ik voor gestudeerd, daar wordt ik voor betaalt.
Het werk van rechtbanken wordt nooit gecontroleerd in ieder geval niet v.w.b. "wat betekent een beschikking nu in de praktijk op korte en lange termijn".
Quote:
Als jij advocaten en rechters in dit land niet vertrouwt, dan heb je nog 1 andere oplossing en dat is er zelf uitkomen met ex. Dan had je al die lui niet nodig.

Dat ik met name rechters niet vertrouw, is gebaseerd op feiten waarvan hier dossiers ter inzage liggen. Uitspraken die kant nog wal raken,níet met feiten of berekeningen onderbouwd, níet strokend met de tremanormen etc en zelfs mijn advocate geen raad meer mee weet. Voor hoger beroep is geen geld.
Enige kritiek op de rechtsgang in dit land is bij jouw schijnbaar aan het verkeerde adres. Dit soort antwoorden getuigen dan ook een bepaalde denkwijze: "er is een rechtssysteem in Nederland, ben je het er niet mee eens, heeft dit rechtssysteem "geregeld" om in hoger beroep te gaan (hoe je dit moet betalen is géén issue) ben je het er niet mee eens, heb je pech moet je maar berusten cq zoek je het maar uit met je ex.
Beetje zwak vind je niet?
Quote:
Jij wilt hier een moreel oordeel van juristen

Ook dit heb ik nergens geschreven.......
Quote:
Het recht kent de charme van de eenvoud van het zwart en wit maar het ziet zich in de praktijk genoopt tot een worsteling met tinten grijs.'

Het is maar wat je "charme" noemt... maar je slaat de spijker op zijn kop.
Maar niets of niemand die iets aan die worsteling met de tinten grijs doet!
Quote:
als rechtbank een slag in de lucht slaan

Je schrijft het immers zelf........
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tussenwalenschip








Berichten: 194


BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 9:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allen,
Ben blij met deze discussie,maar blijft onzeker.
Ik stelde de vragen voor iemand die deze wetten wil bestuderen,i.v.m.
Tot welk orgaan ,je,je moet begeven, om achter deze wettelijke normen,Te komen.
Is mijn vraag vastgelegd in de WET.
Maar als ik het zo lees, is hier geen vaste wetgeving voor,vanuit het B.W.

Het is voor een burger, heel makkelijk om te begrijpen dat als je door een rood, oranje, groen stoplicht rijdt, wat dat voor gevolgen met zich meebrengt.

Als je een rechtzaak voert, stel je je vertrouwen als burger op de advocaat, dat die de wetten bestudeerd heeft,dat hij het WEET, en dat hij voor je plijt met alle middelen die nodig zijn om deze zaak te winnen, zowel de tegenpartij ook doet.
De rechter neemt deze twee partijen waar,en trekt daar zijn conclusie uit,
Als burger VERTROUW je erop dat er RECHT gesproken word vanuit de WET die hierin is vastgelegt.(daar betaald menigeen ook een hoge kostprijs voor).
Maar als je er achter komt dat er blijkbaar GEEN WET is hierin, dan word het, in alle rechtzaken verschillend beoordeeld.
Dat is waar menigeen over struikeld en zich ten onrechte verkeerd beoordeeld (veroordeeld) voelt (is).
Omdat de burger maar (een leek is) in deze ingewikkelde materie, geeft dit in vele gevallen GEEN voldoenig, en gaat op zoek of er fouten zijn gemaakt, of het wel recht is ,(zeer moeilijk)
Zoals jullie allen er jaren overdoen om de wetten te bestuderen, wat verwacht iemand dan van een gewone timmerman, of huisvrouw?of oudere die alleen 6 jaar lager onderwijs heeft gehad?
De burger, raakt zijn vertrouwen kwijt in de wet, het oordeel van de wet,
en komt in opstand tegen die wet!
Omdat ik en anderen zich al een tijd bezig houden met de alimentatiezaken op verschillende punten, gaan wij ons afvragen, en onderzoeken wat is er scheef.?
Waar kunnen wij dat vinden vanuit de grondwet, en in het B.W.
Dit is dus een normale reactie, van een burger die zich in een (door) een rechtzaak besodemieterd voelt.waardoor wil hij of zij er tegeningaan,en weer voor hoge kosten op moet draaien om achter de waarheid te komen,
waarvan dit zo een wiebelige wetgeving is dat je niet weet wat je kan verwachten,
Er is GEEN zekerheid,(zoals de stoplichten)dus de burger blijft gefrustreerd.
En weet niet meer door de verwarring der WET of NORMEN,waar hij of zij het recht vandaan kan halen.
Enige manier is dan, om in hoger beroep te gaan,en (hopen), dat het recht, recht spreekt, Kosten, die daaraan verbonden zijn, beroven menigeen van het levensonderhoud,die ook de betalende (van welke vorm van alimentatie dan ook,)ook nodig hebben,
Een andere manier zoals hier vaak aangegeven word is om IN JE LOT TE BESCHIKKEN, en maar weg te kwijnen in een verkeerde (niet gegronde)uitspraak,wat het rechtsysteem niet raakt, want zogauw je de rechtzaal verlaten hebt, zijn deze je al vergeten!

Nogmaals mijn vraag:
Zijn de tremanormen die gehandhaafd worden rechtsgeldig!
Ik betwijfel het.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds