Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 1:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

convenant en herziening alimentatie
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maria06

Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 25 dec 2008 15:48    Onderwerp: convenant en herziening alimentatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

We zijn aangeland bij de volgende stap. In het convenant hebben we een partneralimentatie opgenomen. Deze alimentatie kan eventueel aangepast worden bij een toename van het inkomen van de alimentatiegerechtigde.
Nu spant de alimentieplichtige een procedure aan om de partneralimentatie in een keer op nihil te zetten omdat hij vermoedt dat de alimentatiegerechtigde meer is gaan verdienen.
Wat zijn de mogelijkheden van de alimentatiegerechtigde om er op een eerlijke manier uit te komen? Er speelt ook nog mee dat de alimentatieplichtige zich niet houdt aan alle andere in het convenant gemaakte afspraken zodat de alimentatiegerechtigde gedwongen is te blijven wonen in het gezamelijke huis en daardoor met hoge maandlasten zit.
In hoeverre kan de alimentatiegerechtigde als tegenargumenten aanvoeren? Kan de zij ook zelf tegeneisen stellen? Hoe hanteert de rechter het convenant dat bij de scheiding in februari is vastgesteld en door beiden is ondertekend en ook door beiden in overleg is opgesteld.

Veel vragen en misschien wat door elkaar gesteld. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 25 dec 2008 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het convenant niet bepaalt op welke wijze de aangepaste partneralimentatie vastgesteld dient te worden, zal dat gebeuren door te kijken naar behoefte en draagkracht. De genoemde hoge woonlasten zullen daarin meegewogen worden.

Uw advocaat zal ongetwijfeld deze berekeningen voorafgaand aan de zitting voor u maken.
Bekijk de homepage
maria06

BerichtGeplaatst: do 25 dec 2008 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De hoogte van de aangepaste alimentatie moet worden vastgesteld aan de hand van het inkomen van de alimentatiegerechtigde. Maar hoe het percentage wordt berekend is niet vastgelegd.
maria06

BerichtGeplaatst: do 25 dec 2008 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de alimentatieplichtige nu gerechtigd om geen alimentatie meer te betalen tot aan de rechtspraak/uitspraak?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 25 dec 2008 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maria06 schreef:
Is de alimentatieplichtige nu gerechtigd om geen alimentatie meer te betalen tot aan de rechtspraak/uitspraak?

Dat ligt aan de precieze inhoud van het convenant. Als dat het geval is, dan kunt u uiteraard met een voorlopige voorziening dit voorkomen c.q. ongedaan maken.
Bekijk de homepage
maria06

BerichtGeplaatst: do 25 dec 2008 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe kan de procedure eruit gaan zien? Heet dit een verzoekschriftprocedure? Ik woon in het buitenland en heb op dit moment geen advocaat in Nederland vandaar dat ik een beroep doe op dit forum.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 25 dec 2008 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maria06 schreef:
Hoe kan de procedure eruit gaan zien? Heet dit een verzoekschriftprocedure? Ik woon in het buitenland en heb op dit moment geen advocaat in Nederland vandaar dat ik een beroep doe op dit forum.

U zult toch een advocaat in moeten schakelen, want het betreft een procedure waarin u niet in persoon op kunt treden, maar alleen via een advocaat.
Bekijk de homepage
maria06

BerichtGeplaatst: do 25 dec 2008 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat begrijp ik. Maar hoe gaat zo'n procedure ongeveer. Ik krijg een brief van de rechtbank, ik kan reageren me verweren en dan? Ik kan toch zelf zoveel mogelijk voorbereiden. Het wordt allemaal zo langzamerhand onbetaalbaar voor me. De boedelverdeling is ook nog niet rond en als het aan mijn ex ligt blijf ik straks met schulden achter.
Ik zal waarschijnlijk niet eerder dan 5 januari kontakt kunnen opnemen met een advocaat.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 25 dec 2008 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maria06 schreef:
Dat begrijp ik. Maar hoe gaat zo'n procedure ongeveer. Ik krijg een brief van de rechtbank, ik kan reageren me verweren en dan?

Uw advocaat dient een verweerschrift in en daarna, als partijen het niet eens zijn, komt er een zitting.
Quote:

Ik zal waarschijnlijk niet eerder dan 5 januari kontakt kunnen opnemen met een advocaat.

Dat denkt u maar Wink Volgens mij hebt u nu al contact met een advocaat Smile
Bekijk de homepage
maria06

BerichtGeplaatst: do 25 dec 2008 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee. Ik heb een advocaat gehad toen mijn ex in de zomer geen alimentatie betaalde.

Begrijp ik het goed dat de advocaten het nog eens kunnen worden voordat er een rechtzaak komt?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 25 dec 2008 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maria06 schreef:
Begrijp ik het goed dat de advocaten het nog eens kunnen worden voordat er een rechtzaak komt?

Ergens in onze gedragsregels staat nog steeds dat wij voor ogen moeten houden dat een minnelijke regeling veelal de voorkeur geniet boven een procedure in rechte.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2008 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht ten overvloede: dan zijn het wel de partijen die het eens worden, niet de advocaten.

BerichtGeplaatst: vr 26 dec 2008 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik krijg niet de indruk dat deze advocaat uit is op een minnelijke regeling. In elk schrijven dat ik krijg en wat nooit een antwoord is op mijn vragen om zijn client te vragen zijn afspraken (convenant) na te komen, is een dreigement toegevoegd dat als ik niet meewerk aan wat zijn client wil, er een rechtzaak komt. En nu heeft hij dus op de avond voor kerst gemeld dat hij een rechtzaak is begonnen over de alimentatie. Niet erg bevordelijk voor een minnelijke regeling.
Het lijkt mij dat bij het streven naar een minnelijke regeling beide partijen water bij de wijn zullen moeten doen. En nu heb ik al heel veel water bij die wijn gedaan, dus lijkt het mij redelijk dat het nu de beurt is aan zijn client om mij half weg tegemoet te komen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds