Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 4:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Factuur voor hypotheek dossier, terrecht of niet ?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Squall007

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 19:33    Onderwerp: Factuur voor hypotheek dossier, terrecht of niet ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem:

In april 2008 een nieuw huis gekocht (bestaande bouw), de oplevering hiervan is 31 mei 2009. Ik ben toen naar een financieel adviseur van het bedrijf X gegaan. Deze vertelde me dat ik maar bij 1 bank een hypotheek kon krijgen en dat deze maar 6 maanden geldigheid kon geven.
Hij adviseerde om van de koop af te zien, maar gaf mij ook een optie om na 6 maanden terug te komen om dan alsnog de hypotheek af te sluiten.

Hij heeft mij toen het volgende stuk laten tekenen:
Quote:

Geachte heer en mevrouw,

Hierbij ontvangt u een hypotheekaanbieding van de Bank of Schotland.
Dit is op dit de enige partij welke u van een hypotheekaanbieding voor het gewenste hypotheekbedrag wenst te voorzien. Zoals reeds met u besproken is de geldigheid van deze offerte beperkt tot 6 maanden. Het transport van uw nieuwe woning staat gepland rond 1 mei 2009. Dit betekent dus dat ik u op dit moment niet van een juiste aanbieding kan voorzien.

Zoals u mij reeds aangegeven heeft, wenst u, rond december 2008 een nieuwe hypotheekofferte bij mij aan te vragen welke u op dat moment wel een passende aanbieding kan voorzien. Ik wil u erop wijzen dat u hiermee het risico loopt dat wanneer u dan wel uw partner geen vast dienstverband meer heeft, het niet mogelijk is om het gewenste hypotheekbedrag gefinancierd te krijgen. Daarnaast loopt u tevens het risico van overlijden zodat de langstlevende partner ook niet het gewenste hypotheekbedrag gefinancierd krijgt. Ik raad u ook aan van de koop af te zien.

Wanneer u ondanks mijn advies de koop doorzet, wijs ik u erop dat ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaardt indien u in een later stadium geen passende financiering krijgt. Ik raad u aan hier goed bewust van te zijn.

Ik verzoek u vriendelijk mij aan te geven wat uw standpunt is en deze beiden te voorzien van uw handtekening

Verklaring

Wij wensen ondanks het gegeven advies een nieuwe hypotheekofferte rond december 2008 bij Delta Financiele Diensten aan te vragen en zijn ons terdege bewust van de genoemde risico's.
Wij verklaren tevens op de hoogte te zijn dat Delta Financiele Diensten geen enkele aansprakelijkheid aanvaard.

Toen kwam ik in november 2008 terug en bleek dat het bij de Bank Of Schotland niet meer ging lukken door de financiele crisis en gewijzigde voorwaarden. Hij kon enkel (op mijn aandringen om verder te zoeken) een offerte bij de Directbank aanvragen. Omdat ik toen enorm geschrokken ben, ben ik zelf bij de Rabobank op gesprek gegaan, en met succes. Bij de rabobank heb ik een offerte gekregen en daarna heb ik de adviseur gebeld dat ik bij de rabobank een hypotheek wil afsluiten.

Hij vertelde mij toen dat hij dan genoodzaakt was een factuur voor de gemaakte uren op te sturen, en dat ik niet eerder mijn stukken terug zou krijgen.
Hierop heb ik verteld dat wij dit nooit overeengekomen waren maar dat ik mijn stukken wel terug wilde hebben. Ik heb hem toen ook gevraagd hoeveel uren hij erin gestoken zou hebben.

In een later telefoongesprek vertelde hij dat hij er totaal 10 uur ingestoken had, maar dit was wel Ex btw. Ik had de mogelijkheid om dit zo te betalen, maar dan zou ik geen factuur krijgen.

Ik heb hem meerdere malen verteld dat wij dit nooit overeengekomen waren en dat er niets over een factuur of eventuele kosten in onze overeenkomst stond.

Enkele dagen later heb ik onderstaande brief ontvangen waarop ik hem gevraagd heb een kopie van de overeenkomst te sturen, die bovenin dit topic staat.

Quote:

Geachte heer en mevrouw,

Refererend aan ons telefoongesprek retourneer ik u hierbij uw hypotheekdossier. Zoals reeds telefonisch besproken en door u en mij overeengekomen verzoek ik u mij onze dossierkosten over te maken.

Gelieve verzoek ik u een bedrag van E 1.1011,50 (10 uur x 85 ex. btw) op ons rekening nummer xx.xx.xx.xx o.v.v. hypotheekdossier xxx binnen 8 dagen over te maken.

Indien u verdere vragen heeft, neemt u dan contact op met mij .

met vriendelijke groet ...

xxx

Mijn vraag is nu, staat hij in zijn recht, op basis van het stuk wat wij getekend hebben ??

En zo niet , welke stappen kan ik het beste ondernemen om hier onderuit te komen aangezien ik zelf geen rechts bijstand verzekering heb Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 10:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanteert het bedrijf algemene voorwaarden? Ik kan ze op de site namelijk niet vinden, maar het lijkt er op dat je wel een overeenkomst hebt getekend:

Quote:
Ik heb hem meerdere malen verteld dat wij dit nooit overeengekomen waren en dat er niets over een factuur of eventuele kosten in onze overeenkomst stond.

Als je heel strikt kijkt zou dit als een overeenkomst van opdracht (en meer specifiek: bemiddeling) kunnen worden benoemd. Dan kom je v.w.b. een eventuele vergoeding uit op art 7:426 BW:

Quote:
1. De tussenpersoon heeft recht op loon zodra door zijn bemiddeling de overeenkomst tussen de opdrachtgever en de derde is tot stand gekomen.

2. Indien het recht op loon afhankelijk is gesteld van de uitvoering van de bemiddelde overeenkomst en deze overeenkomst niet wordt uitgevoerd, is de opdrachtgever het loon ook verschuldigd, tenzij de niet-uitvoering niet aan hem kan worden toegerekend.

En over dit laatste zou je kunnen twisten (hij kan naar eigen zeggen alleen bij de Directbank wat regelen en jij kunt het zelf op betere voorwaarden bij de Rabobank regelen).

Ik zou even afwachten of de tussenpersoon nog verdere stappen gaat ondernemen. Op grond van het gegeven dat het er op lijkt dat vooraf niets geregeld is over de gevolgen van het niet aangaan van een overeenkomst via Delta en de feitelijke gang van zaken zou ik zelf pleiten voor het niet hoeven te betalen van de factuur.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier dat zien.

Het bedrijf is wel aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, maar aanvaardt blijkbaar bindend advies niet. Op die wijze het geschil proberen te beslechten helpt je dus niet echt verder.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

art. 7:426 lid 1 BW schreef:
De tussenpersoon heeft recht op loon zodra door zijn bemiddeling de overeenkomst tussen de opdrachtgever en de derde is tot stand gekomen.

Zo'n overeenkomst is toch niet tot stand gekomen?

Op basis van art. 7:426 BW lijkt me geen loon verschuldigd. De vraag is dan of de AV iets anders zeggen. Vermoedelijk niet, want het is volgens mij meestal de geldverstrekker die de adviseur betaalt (wat natuurlijk verboden zou moeten zijn, maar dat terzijde).

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb zelf ook niets van de AGV kunnen vinden en ben ook nooit gewezen op enige Algemene voorwaarden die van kracht zouden zijn.

Daarnaast heeft de adviseur ook nooit gesproken over eventuele kosten als ik niet op de offerte in zou gaan.

Ik denk dat het daarom het beste is dat ik een brief stuur waarin ik aangeef dat ik het niet eens ben met de factuur en dat we nooit zijn overeengekomen dat hij de gespendeerde uren zou factureren. En dat ik om die redenen de factuur ook niet ga betalen. Overigens heeft hij enkel een brief gestuurd met een bedrag erin met een betaaltermijn van 8 dagen. En volgens mij is dit dus niet een officiele factuur ....
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Bona Fides: die tussenpersonen krijgen bij mijn weten wel commissie van de verstrekker van de lening (die volgens mij als provisiekosten toch aan de klant worden doorberekend), maar Squall is hier wel de opdrachtgever.

V.w.b. het bestaan van een overeenkomst van opdracht: zie bijvoorbeeld LJN: BC6130, Rechtbank Rotterdam , 278094 / HA ZA 07-388, r.o. 5.1

@ Squall: Dat lijkt me een hele verstandige actie.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
@ Bona Fides: die tussenpersonen krijgen bij mijn weten wel commissie van de verstrekker van de lening (die volgens mij als provisiekosten toch aan de klant worden doorberekend), maar Squall is hier wel de opdrachtgever.

Ja, maar reageer je nu op mijn opmerking dat een overeenkomst als bedoeld in art. 7:426 lid 1 BW niet tot stand is gekomen? Let wel, ik zeg niet dat er geen bemiddelingsovereenkomst was.

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eh ja, al doelde ik meer op lid 2.

Maar is er nou wel of geen bemiddelingsovereenkomst volgens jou? Want indien wel, dan zijn die bepalingen immers van toepassing.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Eh ja, al doelde ik meer op lid 2.

De "bemiddelde overeenkomst" in lid 2 is de overeenkomst van lid 1, en is niet de bemiddelingsovereenkomst.

Lid 1 bepaalt dat er recht op loon bestaat zodra er een overeenkomst tot stand is gekomen. De overeenkomst die tot stand komt is dan een "bemiddelde overeenkosmt".

Lid 2 zegt iets over het geval dat die bemiddelde overeenkomst wel tot stand is gekomen, maar niet wordt uitgevoerd.

Quote:
Maar is er nou wel of geen bemiddelingsovereenkomst volgens jou? Want indien wel, dan zijn die bepalingen immers van toepassing.

Ik denk van wel. Als er dan verder niets is afgesproken, al dan niet via AV, dan zijn die bepalingen inderdaad van toepassing.

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De "bemiddelde overeenkomst" in lid 2 is de overeenkomst van lid 1, en is niet de bemiddelingsovereenkomst.

Ja dat snap ik ook wel. Ik bedoelde gewoon dat opdrachtgever volgens lid 2 wel loon verschuldigd is aan de bemiddelaar in het geval dat er geen overeenkomst met de derde (hypotheekverstrekker) tot stand komt. Zoals in het geval van onze vragensteller.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:

Ja dat snap ik ook wel. Ik bedoelde gewoon dat opdrachtgever volgens lid 2 wel loon verschuldigd is aan de bemiddelaar in het geval dat er geen overeenkomst met de derde (hypotheekverstrekker) tot stand komt. Zoals in het geval van onze vragensteller.

Nee, je leest niet goed. Wat schrijf ik in mijn vorige bericht over lid 2?

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

O ja, nu zie ik het. Embarassed Ik zal maar eens wat meer in de studieboeken gaan zitten en een stuk minder op RF.
Squall007

BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus als ik het goed begrijp zou het kunnen zijn dat artikel 7:426 BW van kracht is ?

Quote:

1. De tussenpersoon heeft recht op loon zodra door zijn bemiddeling de overeenkomst tussen de opdrachtgever en de derde is tot stand gekomen.

2. Indien het recht op loon afhankelijk is gesteld van de uitvoering van de bemiddelde overeenkomst en deze overeenkomst niet wordt uitgevoerd, is de opdrachtgever het loon ook verschuldigd, tenzij de niet-uitvoering niet aan hem kan worden toegerekend.

Het zou dus gaan om lid2, en als dat inderdaad het geval is zou ik dus geld verschuldigd zijn.

In de verklaring die ik getekend heb staat het volgende:

Quote:

Verklaring:
Wij wensen ondanks het gegeven advies een nieuwe hypotheekofferte rond december 2008 bij Delta Financiele Diensten aan te vragen

Ik kan bij elke bank of bedrijf een offerte voor iets opvragen, en een offerte opvragen staat vrij, hier zijn normaal gesproken geen kosten aan verbonden. Indien dat wel het geval is zal dit besproken worden.
Het staat ook vrij om op een offerte in te gaan of er juist niet op in te gaan.

Als ik het op die manier bekijk dan staat het mij toch vrij om niet op de offerte van Delta Financiele Diensten in te gaan en bij de rabobank een hypotheek af te sluiten. En daarom lijkt het mij dus onterrecht dat de factuur gestuurd wordt.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Squall007 schreef:
Het zou dus gaan om lid2, en als dat inderdaad het geval is zou ik dus geld verschuldigd zijn.

Nee. Wat tikSimone schrijft berust op een verkeerde lezing. Zie mijn berichten hierboven. Er is wel een bemiddelingsovereenkomst met de adviseur, maar er is nooit een "bemiddelde overeenkomst" tot stand gekomen met een geldverstrekker. Dus lid 1 zegt dat je niets verschuldigd bent, en aan lid 2 kom je helemaal niet toe.

Er kan bij overeenkomst van art. 7:426 BW worden afgeweken, maar dat lijkt niet te zijn gebeurd.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds