Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 15:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huis behouden en overname schulden - wat denken jullie?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mysterie

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 16:21    Onderwerp: Huis behouden en overname schulden - wat denken jullie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en gaan nu scheiden. Er is een huis waarbij de hypotheek ongeveer de waarde van het huis vertegenwoordigd. Daarnaast is er een lening voor een bedrag van ongeveer de helft van de waarde van het onroerend goed.

Kan ik voorstellen bij de boedelscheiding om mijn ex niet uit te kopen maar de lening op mij te nemen? Wat denken jullie dat mijn kansen zijn? Ik woon in het huis en wil er graag in blijven wonen met de kinderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zou voor je ex-to-be alleen een goede deal zijn als er nog niets betaald is voor beide schulden. Immers, op beide zal al een deel zijn afgelost (=dus in het geval van het huis: weer vermogen zijn opgebouwd).

Je kunt het voorstellen, maar ik schat je kans dan niet hoog in.
Mysterie

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 9:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is bijna nog niets afgelost. Daarom hoop ik dat hij ingaat op mijn deal.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 9:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het klinkt wel als een soepele oplossing. Hij is zo vrij gemakkelijk van jou en de schulden af.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij de boedelscheiding gaat alles in principe door de helft. Wel zouden jullie het huis onverdeeld kunnen laten en misschien wat kunnen schuiven met schulden.

Het lijkt me dat de lasten van de lening relatief veel zwaarder zijn dan de lasten van de hypotheek. Het probleem is misschien dat de bank er ook juist gezien die lening niet mee akkoord gaat als jij de hypotheek in je eentje op je neemt?

Als ik het goed begrijp zitten jullie zwaar in de schulden. Het lijkt me verstandig om te kijken hoe je er het minst slecht af kunt komen in plaats van al te hoog in te zetten op behoud van het huis. (Nu heb je wel de pech dat de huizenmarkt ook nog eens plat ligt.)

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alle lasten zijn alleen op mijn salaris gebaseerd, ik kan het huis alleen overkopen als ik wil (ik was/ben kostwinner). Maar hoe zit het eigenlijk met scheiding? Als ik alleen het huis verkoop, is het toch zo dat alleen de overwaarde die vrij komt in tweeen gedeeld moet worden? Klopt dit?

Zeg: het huis is nu 110.000 waard, de huidige restschuld 105.000. Dan komt er bij die verkoop 5.000 euro vrij (maakt niet uit wie het koopt, zou ik ook kunnen zijn), delen door twee is dan 2.500 voor mijn soon to be ex. Dit zou dan in mindering van zijn deel van de lening genomen kunnen worden m.i.

Of klopt mijn simpele denkwijze niet?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, mijn aannames lijken niet te kloppen. Ik kan ook maar beter niet zomaar gaan raden Wink.

Ja, als jij zijn helft van de restschuld op je neemt in ruil voor zijn helft van het huis, heeft hij recht op het verschil en dat is de helft van de overwaarde.

Wat bedoelde je precies met "niet uit te kopen"?

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Wat bedoelde je precies met "niet uit te kopen"?

Weet ik ook niet meer, hahaha... maar dank voor de info. Blijkt dat mijn logische denkvermogen toch nog af en toe werkt. Helaas ben ik geen jurist en kan het niet aan de wettelijke normen staven. Daarom dank.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien bedoelde je te schrijven dat je je ex wél uit wil kopen, en (daarbij) de hypotheeklening geheel op je wilde nemen?

Het alternatief voor uitkopen is het huis verkopen, maar als je geen hebt in een verhuizing en het huis kunt financieren is uitkopen natuurlijk een goed idee. De derde mogelijkheid is om het huis voorlopig in gemeenschappelijk eigendom te laten, maar dat is hooguit een tijdelijke oplossing (bijv. totdat het huis verkocht is).

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedoeld is toch gewoon: M neemt de hypotheeklening én de andere lening op zich en in ruil daarvoor (of liever: en vanzelfsprekend) houdt zij dan het huis. Waarbij je dus nog een verdeling kunt maken v.w.b. al gedane afbetaling.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Bedoeld is toch gewoon: M neemt de hypotheeklening én de andere lening op zich en in ruil daarvoor (of liever: en vanzelfsprekend) houdt zij dan het huis. Waarbij je dus nog een verdeling kunt maken v.w.b. al gedane afbetaling.

Dat lijkt me niet, want dan schenk je de helft van de lening minus de overwaarde van het huis. In het getallenvoorbeeld komt dat neer op een schenking van ruim € 50.000. Mysterie is vermoedelijk wel goed, maar niet gek.

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De helft van de lening schenken is een schuld schenken. Zij bedoelt toch gewoon in grtoe lijnen: ik neem alle lasten wel op me, ik betaal ex-to-be die € 2.500 (als helft van wat inmiddels is afgelost) en daarbij laten we het, als ik dan maar in het huis mag blijven wonen?

Dan kun je nog discussiëren over betaalde rente, maar goed, ex-to-be heeft al die jaren ook gebruik gemaakt van het huis, dus dat zou ik er dan maar af laten.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedoelde "want dan schenk je de helft van het bedrag van de lening". En dat komt dus neer op een schenking van ruim € 50.000, uitgaande van de zeer bescheiden bedragen die werden genoemd. Onwaarschijnlijk, en het gaat ook nog een flink bedrag aan schenkingsrecht kosten.

BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ojee... wat een aannames. De bedragen die ik noemde kloppen wel, de woning is bescheiden en ik ook Wink

Dank voor de aanzet, ik had dit even nodig om mijn gedachten te ordenen om de boel voor te bereiden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds