Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 21:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

wat als moeder paspoort weigert mee te geven??
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lindajoey

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 17:40    Onderwerp: wat als moeder paspoort weigert mee te geven?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij gaan op vakantie volgend jaar naar het buitenland. Nu heeft mijn stiefzoontje een eigen paspoort, maar dit ligt bij zijn moeder. Nu weet ik eigenlijk al zeker dat ze dit niet wil meegeven.... wat kunnen wij hier aan doen? anders kunnen we dus nooit naar het buitenland, omdat het paspoort toevallig bij haar thuis ligt.

heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee heb je, ja kun je krijgen?
Vraag het eerst, misschien valt het allemaal reuze mee. Het klinkt misschien stom, maar het is altijd beter dingen eerst onderling op een vriendelijke manier proberen op te lossen, dan meteen dreigen met een rechtszaak of een vordering of iets dergelijks. Daar bereik je over het algemeen veel meer mee. Kijk wel even of het handiger is wanneer jij of je partner het vraagt.

Zoals je zelf al aangeeft: als ze het niet wil afgeven, kunnen jullie nooit op vakantie. Dit is geen wenselijke situatie en ik ga er vanuit dat de moeder van je stiefzoontje dat zelf ook wel inziet.

Hoe oud is je stiefzoon trouwens?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij gezamenlijk gezag heb je volgens mij sowieso toestemming nodig van de andere ouder om met het kind naar het buitenland te reizen.

Je zult het gewoon moeten vragen.

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mijn stiefzoontje is 3 jaar. uiteraard zullen we dit vragen, maar of weten we nu het antwoord al op, of ze zegt ja of op de dag zelf, geeft ze het niet... Deze dame gebruikt alles wat ze maar wilt. Ze heeft al meerdere vakanties verpest. uiteraard zal mijn partner dit zelf vragen.

ik wil gewoon zekerheid nu wij deze vakantie gaan boeken. zijn er ook andere mogelijkheden? nogmaals ik weet echt zeker, dat ze hier niet mee akkoord zal gaan. maar je moet toch gewoon op vakantie kunnen? ook al ben je gescheiden?? deze weken is mijn vriend zijn omgang, dan mogen wij toch zelf bepalen wat we doen en waar we heen gaan?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 20:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat je toestemming van de andere ouder nodig hebt om met het kind voor vakantie naar het buitenland te gaan is vermoedelijk wat overdreven. Wel heb je natuurlijk het paspoort nodig. Daar kun je niet zo veel aan veranderen.

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja dat is waar. maar wat als ze die niet wilt geven? welke weg moet ik dan volgen? ik kan niet nog een paspoort aanvragen.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lindajoey schreef:
ja dat is waar. maar wat als ze die niet wilt geven? welke weg moet ik dan volgen? ik kan niet nog een paspoort aanvragen.

Als u zekerheid wilt, dan sommeert u haar het paspoort af te geven en anders stapt u naar de rechter waarin u op last van een dwangsom die afgifte vordert.

Dit (helaas) is dagelijkse praktijk voor familierechtadvocaten.
Bekijk de homepage
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 9:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens artikel 17 van de Paspoortwet mag bijschrijving alleen plaatsvinden in het paspoort van degene die belast is met het wettelijk gezag over het kind. Als twee personen belast zijn met het gezag mag het kind worden bijgeschreven in het paspoort van beide personen. Dit mag alleen als de andere persoon, die mede belast is met het gezag, schriftelijke toestemming geeft. U moet ook het paspoort meenemen van de ouder die toestemming geeft.

Een kind dat staat bijgeschreven in een paspoort, kan daarnaast een eigen identiteitskaart aanvragen. Voor het aanvragen van een identiteitskaart, hebben kinderen tot 12 jaar toestemming nodig.

Maar sommige landen, bijvoorbeeld de USA, willen dat kinderen onder de 16 jaar al een eigen paspoort hebben om er zonder visum binnen te komen. Dus dan biedt de id-kaart of bijschrijving geen oplossing.
Joey26

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet zo moeilijk doen:
Briefje schrijven naar moeder: akkoord / niet akkoord vragen of ze dit aan wil geven.
Komt een briefje terug waarin ze dit aangeeft (uitslag is niet belangrijk) briefje meenemen op vakantie, ook als uitslag negatief is .
KIND MEENEMEN OP VAKANTIE.
Eventueel advocaat schriftelijk laten weten vlak vóór de vakantie wat je stappen zijn geweest om het paspoort te krijgen en vooral de vakantie niet laten verpesten!
DUS KIND GEWOON MEENEMEN!
wat willen ze doen, je vastpakken voor ontvoering? Laat me niet lachen, dát doet ze toch niet.
Hoe meer mogelijkheden je aanreikt aan die moeder om jouw vakantie te verpesten, hoe meer zal ze haar best doen dit te gebruiken!
Bijschrijven in eigen paspoort heb je toestemming van moeder voor nodig. Zelfde verhaal dus.
Naar de rechter heeft geen zin. Ook al zegt deze dat ze dit moet doen, hoewel dit vast al ergens staat "omgang conform....of in overleg..... in HET BELANG VAN HET KIND" (verplichting van de moeder!!!) wil dit nog niet zeggen dat ze dit hierna zal doen want dit soort moeders hebben altijd smoezen om het weer even net ánders te doen!!!!

Laat je niet maniluleren !!!

Joey26
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja Joey26, ik vraag me echt af hoe het toch mogelijk is dat je steeds maar weer overhoop ligt met ex-en en dergelijke. Rolling Eyes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joey26 schreef:
Niet zo moeilijk doen:
Briefje schrijven naar moeder: akkoord / niet akkoord vragen of ze dit aan wil geven.
Komt een briefje terug waarin ze dit aangeeft (uitslag is niet belangrijk) briefje meenemen op vakantie, ook als uitslag negatief is .
KIND MEENEMEN OP VAKANTIE.
Eventueel advocaat schriftelijk laten weten vlak vóór de vakantie wat je stappen zijn geweest om het paspoort te krijgen en vooral de vakantie niet laten verpesten!
wat willen ze doen, je vastpakken voor ontvoering? Laat me niet lachen, dát doet ze toch niet.
Hoe meer mogelijkheden je aanreikt aan die moeder om jouw vakantie te verpesten, hoe meer zal ze haar best doen dit te gebruiken!
Bijschrijven in eigen paspoort heb je toestemming van moeder voor nodig. Zelfde verhaal dus.
Naar de rechter heeft geen zin. Ook al zegt deze dat ze dit moet doen, hoewel dit vast al ergens staat "omgang conform....of in overleg..... in HET BELANG VAN HET KIND" (verplichting van de moeder!!!) wil dit nog niet zeggen dat ze dit hierna zal doen want dit soort moeders hebben altijd smoezen om het weer even net ánders te doen!!!!

Laat je niet maniluleren !!!

Joey26

Dat gaat niet lukken, zomaar meenemen, als je met een vliegtuig wilt gaan.

En verder sluit ik mij geheel aan bij Bona Fides I got an idea
Joey26

BerichtGeplaatst: di 23 dec 2008 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie heeft het over een vliegtuig?
Heb ik niks van gelezen.
En ja, ik lig al jaren overhoop met mijn exen, en weet je ik ben gelukkig de enigste in Nederland HAHAHAHA
Ik vind het ook héérlijk dat mijn leven financieel en emotioneel door mijn ex gesteund door de nederlandse ali-wetgeving naar de kloten geholpen is.
Ach maar dát zal wel allemaal aan mij liggen.

Sietske, ook jij hebt ongetwijfeld een gladde relatie, nooit gescheiden en al zeker niet met kinderen.
Als jullie nou eens een keertje bij me op bezoek komen, dan laat ik jullie de meters dossiers zien.
Als jullie dan daarna nog steeds van mening zijn dat mijn gespuug op mijn ex gesteund door de nederlandse wetgeving onterecht is, krijg je nog een vla mee ook!

Trouwens, groot gelijk hoor, ik zou dezelfde klanten in de slagerij ook niet zeggen dat het vlees slecht is wat je collega verkoopt !!!

Blijf vooral stevig op je voetstuk staan, laat wat plaats over voor Boanfides, het is per slot van rekening jullie boterham waar je voor staat hier!!

Stonden jullie ook laatst in denHaag te protesteren tegen het wetsvoorstel om de rechtsbijstandsgrens te verhogen????

Een vreedzame Kerst jullie beiden ik hoop van ganser harte dat jullie nooit in mijn of een der andere duizenden ali-slachtoffers pakketten terecht komen, hoewel....

Joey26
marc67

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 23 dec 2008 6:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

joey en linda joey, Laat je niet gek maken.
de kids gewoon meenemen zolang het geen vlieg vacantie is lijkt me geen probleem.
Ik zoek nog uit hoe het zit met ziektekostenverz. enzo, mocht er wat gebeuren tijdens de vac. in het buitenland.
Ik zit ook met een std. bezoekregeling en geen gezag en een ex die geen gezag en toesteming voor vac naar het buitenland wil geven.(puur onnodig machtsmisbruik) ten koste van de kinderen.
Ik ga binnenkort info inwinnen bij een advocaat en laat het je weten.
gr marc
Joey26

BerichtGeplaatst: di 23 dec 2008 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marc,

Jij bent duidelijk óók een praktijk slachtoffer!
Zelfde golflengte, helaas!

Heel veel succes!

Joey26
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 23 dec 2008 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joey26 schreef:

Wil je dit echt gaan uitproberen?
Wil je je kinderen dit aandoen omdat je je ex niet kan uitstaan?

Mijn ouders moesten ook zo nodig hun kinderen betrekken bij hun relatie/echtscheidingsproblemen.
Resultaat: ik haat mijn vader en heb hem al jaren niet gezien. Mijn zusjes en broertje hebben inmiddels de naam van mijn moeder aangenomen.

Denk toch eens na over de gevolgen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds