Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 14:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

kind laten onderzoeken zonder toestemming moeder?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lindajoey

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 09 dec 2008 16:52    Onderwerp: kind laten onderzoeken zonder toestemming moeder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb even een vraag. mijn vriend wil zijn zoon (waar hij het gezag over heeft) laten onderzoeken door een orthopedagoog, omdat hij door zijn moeder geestelijk mishandeld wordt. in hoeverre is hiervoor toestemming van de moeder vereist? Zij hebben immers beide het gezag. Is het dan voldoende als alleen vader aanwezig is?

Het gaat er de orthopedagoog even om, dat zij geen rechtszaak aangespannen kan krijgen door de moeder.

Heeft iemand een idee?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 09 dec 2008 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als beide ouders het gezag hebben dan is in beginsel toestemming van beide ouders nodig, of in elk geval mag niet tegen de zin van een van beide ouders het kind onderzocht worden. Een rechtzaak aangespannen krijgen kan overigens altijd. Punt is wel wat de moeder dan kan eisen. Onder het normale burgerlijke recht in elk geval een verbod om het kind nog een keer te onderzoeken, maar verder helemaal niets volgens mij. Afgezien van imagoschade loopt de ortopedagoog volgens mij geen risico door het kind zonder toestemming van moeder te onderzoeken (of het netjes is, is iets anders). Tenzij ze tuchtrechtelijk een risico loopt. Ik weet niet of een ortopedagoog daaronder valt. Ik vermoed van niet.
lindajoey

BerichtGeplaatst: di 09 dec 2008 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste Arizona,(ea)

Ik denk eerder dat het niet netjes is om je kind geestelijk te mishandelen, dus dat moeder hier niets vanaf weet lijkt me dan ook niet meer dan logisch. toestemming zal zij natuurlijk nooit geven. maar hoe anders kunnen trachten te bewijzen dat moeder het kind geestelijk mishandeld?

en is er altijd toestemming van BEIDE ouders nodig? zij gaat ook alleen met hem naar logopedie e.d daar weet vader ook niets van. Als er maar gezag aanwezig is toch? en vader heeft dat.....

ik snap het niet meer.... de ene keer is het wel nodig van beide en de andere keer niet....
arizona

BerichtGeplaatst: di 09 dec 2008 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik schreef:
Als beide ouders het gezag hebben dan is in beginsel toestemming van beide ouders nodig, of in elk geval mag niet tegen de zin van een van beide ouders het kind onderzocht worden.

Als de vader ertegen is dat het kind naar logopedie gaat dan kan de moeder dat inderdaad niet tegen zijn zin regelen. Wie er fysiek mee gaat, is een ander verhaal.
Quote:
Ik denk eerder dat het niet netjes is om je kind geestelijk te mishandelen, dus dat moeder hier niets vanaf weet lijkt me dan ook niet meer dan logisch.

Eens en eens, maar jij vroeg hoe het juridisch zat. Juridisch heeft de moeder ouderlijk gezag en dus "veto-recht" als het gaat om medische behandeling van haar kind. Dus óf je doet het "stiekem" (zie mijn opmerking over het beperkte risico dat de ortopedagoog dan m.i. loopt) of je gaat naar de rechter om vervangende toestemming te vragen.
bona fides

Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: di 09 dec 2008 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens dit artikel:
Quote:
Ook de beroepsverenigingen voor psychologen en orthopedagogen hebben een verenigingstuchtrecht, naast het wettelijk tuchtrecht. De werkingssfeer van het verenigingstuchtrecht beperkt zich tot de leden. Het beroep van orthopedagogen en de psychologen is wettelijk gekaderd.

BerichtGeplaatst: di 09 dec 2008 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides,

ik heb werkelijk geen idee wat daar staat.. kun je het voor me vertalen?
arizona

BerichtGeplaatst: di 09 dec 2008 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides beantwoordde mijn vraag, of ortopedagogen ook onder het tuchtrecht vallen: ja. Dat betekent dat ze zich niet alleen moeten houden aan de wet maar ook aan specifieke regels die voor hun beroepsgroep gelden en dat ze, als ze die overtreden, voor de tuchtrechter geroepen kunnen worden. Ik kan me voorstellen dat die regels onder meer inhouden dat ze geen kinderen behandelen zonder toestemming van (bei)de ouders. Anders dan de burgerlijke rechter, kan de tuchtrechter meer doen dan een verbod op voortzetting van de behandeling uitspreken: hij kan de ortopedagoog "straffen" door bijvoorbeeld een berisping of (in ernstige gevallen, hier niet aan de orde lijkt me) een schorsing uit te spreken.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 3:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens art. 1:253i lid 1 BW:
Quote:
Ingeval van gezamenlijke gezagsuitoefening voeren de ouders gezamenlijk het bewind over het vermogen van het kind en vertegenwoordigen zij gezamenlijk het kind in burgerlijke handelingen, met dien verstande dat een ouder alleen, mits niet van bezwaren van de andere ouder is gebleken, hiertoe ook bevoegd is.

In beginsel is toestemming van één van de ouders dus voldoende.

Interessant, maar misschien niet helemaal van toepassing, is Vz.rechter Rb. Den Bosch 9 juni 2005, LJN AT7299. Kinderrechter geeft vervangende toestemming voor het verrichten van een intelligentieonderzoek van het kind, maar merkt op dat toestemming van één ouder gelet op art. 1:253i BW waarschijnlijk voldoende was omdat van bezwaren van de andere ouder niet was gebleken.

(Nog) relevanter lijkt Rb. Alkmaar 20 juli 2005, LJN AT9598. Moeder heeft een therapeute onderzoek laten doen naar eventueel seksueel misbruik door de vader. Vader en moeder liggen al een tijd in de clinch over allerlei zaken. Vader klaagt zowel de moeder aan als de therapeute. Over het handelen van de moeder:
Quote:
4.9 Niet in geschil is dat [de vrouw] als wettelijke vertegenwoordiger van [de dochter] voor [de dochter] met [de therapeute] een overeenkomst heeft gesloten. Derhalve is sprake geweest van een burgerlijke handeling waarvoor in beginsel beide ouders gezamenlijk bevoegd zijn de minderjarige te vertegenwoordigen. [de vrouw] heeft [de man] daarin echter niet gekend. Niet gesteld of gebleken zijn feiten of omstandigheden, waaruit [de vrouw] heeft kunnen afleiden dat van de zijde van [de man] geen bezwaar bestond tegen het sluiten van de overeenkomst met [de therapeute]. Gelet op de omstandigheden waaronder [de vrouw] deze overeenkomst sloot, mocht zij er, naar het oordeel van de rechtbank, ook niet zonder meer op vertrouwen dat [de man] akkoord was. [de vrouw] heeft door zo te handelen veronachtzaamd dat het ouderlijk gezag ook door [de man] werd uitgeoefend en aan [de man] de mogelijkheid ontnomen om een eventueel geschil met betrekking tot inschakeling van [de therapeute] vooraf aan de bevoegde rechter voor te leggen. Zij heeft derhalve inbreuk heeft gemaakt op [de man]s uit het ouderlijk gezag voortvloeiende rechten, hetgeen onrechtmatig is.

4.10 [de vrouw]s verweer dat de met [de therapeute] gesloten overeenkomst niet kan worden gekwalificeerd als een geneeskundige behandelingsovereenkomst, snijdt geen hout, omdat het wettelijk systeem inzake het ouderlijk gezag geldt voor alle overeenkomsten (burgerlijke handelingen).

4.11 [de vrouw]s beroep dat het belang van [de dochter] dient te prevaleren, snijdt evenmin hout, omdat ook bij verschil van mening tussen de wettelijk vertegenwoordigers omtrent het belang van de minderjarige in beginsel de weg van artikel 1: 253a BW gevolgd moet worden. Een uitzondering daarop is bijvoorbeeld denkbaar bij spoedeisende of levensbedreigende omstandigheden die een onmiddellijk ingrijpen vereisen, doch daarvan is geen sprake geweest. De rechtbank tekent hierbij aan dat de aanleiding voor de door [de vrouw] met [de therapeute] gesloten behandelingsovereenkomst - zijnde het vermoeden van [de vrouw] dat [de dochter] door [de man] seksueel zou zijn misbruikt - weliswaar een ernstige was, maar op zichzelf beschouwd niet eraan in de weg stond dat [de vrouw] met [de man] overleg had over een therapeutische behandeling van [de dochter].

Cruciaal lijkt te zijn dat de vrouw had moeten begrijpen dat de vader bezwaar zou hebben tegen de behandeling. Ik neem aan dat dat de reden was waarom de moeder zich niet op art. 1:253i lid 1 BW kon beroepen.

Over de therapeute:
Quote:
4.32 Ter zake van het derde verwijt overweegt de rechtbank als volgt. Volgens artikel 1: 251 BW in samenhang met artikel 1: 251i BW worden minderjarigen van onder de twaalf jaar bij het sluiten van overeenkomsten vertegenwoordigd door hun ouders die het ouderlijk gezag over die minderjarige uitoefenen. De daarvan afwijkende regelingen voor de geneeskundige behandelingsovereenkomst in artikel 7: 450 leden 2 en 3 BW voor minderjarigen vanaf 12, respectievelijk vanaf 16 jaar missen in het onderhavige geval toepassing, gelet op de leeftijd van [de dochter]. Is sprake van een verschil van mening tussen de met het gezag belaste ouders, dan staat voor hen de weg open van meergenoemd artikel 1: 253a BW. Waar [de therapeute] onder 2.2 van de conclusie van antwoord erkent begrepen te hebben dat [de man] en [de vrouw] gezamenlijk belast waren met dit gezag over [de dochter] toen [de vrouw] zich tot haar - [de therapeute] - had gewend, had [de therapeute] derhalve geen genoegen mogen nemen met uitsluitend de toestemming van [de vrouw]. Voorts had zij dienovereenkomstig de behandeling van [de dochter] niet mogen voortzetten, toen zij van [de man] te verstaan had gekregen deze te staken. Zodoende heeft [de therapeute] een inbreuk gemaakt op de uit het ouderlijk gezag van [de man] voortvloeiende rechten, hetgeen onrechtmatig is.

Ik vraag me een beetje af waarom art. 1:253i lid 1 BW de therapeute niet kon helpen. Misschien moest ook de therapeute hebben geweten dat vader bezwaar zou hebben, maar de rechter merkt dit niet op. Maar het kan zijn dat de rechter dit alleen maar onvermeldt laat omdat de therapeute zich er ook niet op beroept.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2008 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even vanuit psychologisch perspectief (al is volgens mij de beroepscode voor pedagogen weer net iets anders). Je bent gebonden aan de beroepscode zoals die bij je beroepsvereniging hoort. Uit de beroepscode voor psychologen:

III.3.2.3 Toestemming bij aangaan of voortzetten van de professionele relatie
De psycholoog kan uitsluitend een professionele relatie met iemand aangaan of voortzetten met diens toestemming. Die toestemming is echter niet nodig als de professionele relatie tot stand komt
als gevolg van een opdracht door een externe opdrachtgever die daartoe een door de wet toegekende bevoegdheid heeft.

Voor minderjarigen clienten gaat op dat je toestemming nodig hebt van degenen die het gezag voert over het kind; zijn dit beiden ouders, heb je dus ook, voor aanvang van de behandeling, van beide ouders toestemming nodig.

En misschien nog wel belangrijker:
III.1.3.4 Onderzoek met en uitspraken over personen zonder hun toestemming.
De psycholoog geeft zich rekenschap van zijn verantwoordelijkheid om schade te voorkomen als hij wetenschappelijk onderzoek doet met personen of professionele uitspraken over hen doet zonder dat zij daar toestemming voor hebben gegeven.

Als uitvloeisel van dit artikel, staat ook dat iedere person die in het uiteindelijke behandelverslag genoemd wordt, recht heeft op inzage en blokkering van het verslag. Casusvoorbeeld:
Een psychologe doet in opdracht van de moeder opdracht naar seksueel misbruik van een 10-jarige dochter, die volgens de moeder door de vader wordt misbruik. Psychologe licht de vader niet in het onderzoek. Vervolgens staat in het uiteindelijke verslag dat de psychologe instemt met de diagnose "seksueel misbruik door de vader". Met dit verslag stapt moeder naar de rechtbank voor herziening omgangsregeling. Uiteindelijk mocht dit verslag niet als bewijs dienen, daar de vader in het dossier genoemd werd, maar nooit zelf bij het onderzoek betrokken is geweest.

Daarnaast kreeg de psychologe in kwestie een berisping van het NIP (onze beroepsvereniging), omdat ze bij het aangaan van de behandeling de vader al op de hoogte had moeten stellen en omdat de vader mogelijkheid tot inzage in het dossier had moeten krijgen, alvorens er verslaglegging aan de moeder plaats vond.
Joey26

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste rechtsmensen:
Als vader van mijn zoon ben ik áltijd naar de dokter gegaan als ik dit nodig achtte.
Of mijn zoon nu ziek was of wat anders, maar al helemaal toen hij onder de blauwe plekken zat.
Psychische mishandeling is nog erger.........
HIER HEB IK GEEN TOESTEMMING VAN DE MOEDER VOOR NODIG!!!

LindaJoey, dus: GA NAAR DE DOKTER, je eigen huisarts, LEG DE SITUATIE UIT EN HIJ ZAL JE HELPEN, nee: HIJ ZAL HET KIND HELPEN!
EN DAAR GAAT HET OM!!!

Dit soort dingen nóóit aan je ex vragen, die geeft nóóit toestemming!

Doen wat je vaderlijk instinct je ingeeft in het belang van dat kind. Dat kan nooit juridisch verkeerd zijn !

Raad voor Kinderbescherming is ook nog een optie.
Ook géén toestemming van de moeder voor nodig !

Joey26
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een HEISA van regeltjes, als je met een gezond verstand opmerkt dat het NIET goed gaat met de kleine van drie,

Wat kan een ex, hetzij MAN, hetzij VROUW, een ellende veroorzaken bij een kind, en dan hebben ze nog de meeste inspraak ook.
Zelf heb ik toen mijn zoontje drie was, en ik zag en opmerkte dat hij er geestelijk aan onder door ging,door de behandeling van mijn ex,met behulp van maatschappelijk werk, een advocaat in de arm moeten nemen, en de kinderbescherming kwam erbij, de bezoekregeling, werd NIET meer toegestaan, omdat, (inmiddels 15 jaar geleden)de kleine, naar een gesloten schooltje moest om in terapie te gaan, Nu jaren daarna,is hij er inmiddels overheengegroeid, en ben blij dat ik daarbij geholpen ben.
Maar wat een heisa, daar word je doodmoe van.

Hou die kleine in de gaten, het is voor ZIJN of HAAR verdere levensbelang.
IN HET BELANG VAN HET KIND!
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is natuurlijk zinloos om hierop in te gaan, maar goed. Bedenk even dat er voor ieder geval van misbruik ook een geval is van een valse beschuldiging van misbruik. Jullie ex-en zijn daartoe in staat, toch? Stel je voor dat je plots een rapport van een psycholoog of psychiater voor je neus krijgt waarin je ten onrechte wordt beschuldigd. Is het dan niet prettig dat je je kunt verweren op basis van de regels die daarvoor zijn?

Een partij die de regels aan zijn of haar laars lapt laat door dat gedrag merken onbetrouwbaar te zijn. De rechter zal dan veel eerder denken dat er met die ouder iets mis is. En terecht, natuurlijk. Wees dus gewaarschuwd.

En nogmaals, als ik op de reacties van Joey26 en tussenwalenschip moet afgaan begrijp ik maar al te goed waarom deze personen steeds maar weer overhoop liggen met hun ex-en en de regels. Jullie draaien voor jezelf de boel in de soep!! Als jullie fiets wordt gestolen stelen jullie er natuurlijk ook gelijk één terug, en gaan dan hier lopen klagen dat jullie worden veroordeeld voor diefstal. Stelletje jokers.

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stelletje Jokers??????

Zou met jou wel eens rond de tafel willen zitten, wat denk jij dat je bent GOD??
Nee meneer Bona Fides, je zit er totaal naast!.
Staat tegenwoordig met koeie letters in de kranten dat we als BURGERS van deze samenleving onze oren en ogen moeten open houden voor gevallen van kindermishandeling!
En andermans brieven zijn duister te lezen, jij weet bij god niet wat bepaalde kinderen moeten doorstaan,ik vind het laag bij de grond die opmerkingen van jou.
nog niks meegemaakt zeker, alleen alles uit de boeken.!
Bah; krijg er een vieze smaak van in mijn mond en velen met mij.
gegroet!
Joey26

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides, al eerder gemerkt op deze site dat jij totaal geen levenservaring hebt en al zeker niet in echtscheidingszaken waarbij ook nog eens kinderen betrokken zijn.
Vanaf een hoog voetstuk meen jij met je wetboekje in de hand hier wanhopige burgers te adviseren. Je bent al net als al die advocaten en rechters die de "domme burger" het bos insturen en alleen maar met hoge rekeningen wanhopiger maken dan ze al waren.
Mijn zoon werd geslagen door zijn moeder. Je denkt toch zeker niet dat ik die "moeder" dan om toestemming ga vragen of ik even naar de dokter mag gaan ?
Voel je eens aan je hoofd. Raad voor de Kinderbescherming bracht rapport uit, de rechter oordeelde en terecht dat deze "moeder" géén omgang meer mocht met haar zoon.
Niet alleen lichamelijk maar ook psychisch mishandeld.
LindaJoey zit met haar vraag dan ook hier op deze site helemaal verkeerd.
Maar dat zijn er meer.....

Quote:
En nogmaals, als ik op de reacties van Joey26 en tussenwalenschip moet afgaan begrijp ik maar al te goed waarom deze personen steeds maar weer overhoop liggen met hun ex-en en de regels. Jullie draaien voor jezelf de boel in de soep!! Als jullie fiets wordt gestolen stelen jullie er natuurlijk ook gelijk één terug, en gaan dan hier lopen klagen dat jullie worden veroordeeld voor diefstal. Stelletje jokers.

Als ik alles terug moest stelen wat van mij door mijn ex, ondersteund door onze nederlandse ali-wetgeving is afhandig gemaakt tjonge dan was ik ineens rijk.
Maar het materiële is het minst belangrijke, de emotionele schade is nooit meer te herstellen, voor mij niet maar ook voor mijn zoon niet!!!!

En bonafides, jij zit nu eenmaal aan de kant waar de centjes verdient worden aan de ellende van anderen, dus ik snap heus wel dat je het niet prettig vind als anderen met feiten op tafel komen die jouw brood "raken".

Van iemand die zich hier profileert als een alles wetend juridisch ter zake deskundige en zich als een of andere yup meent thuis te voelen in de wereld van advocaten en rechters, zijn dit soort reacties op het schrijven van mij en strijder inderdaad héél laag bij de grond.

Jij hebt voor mij dan ook geen enkel recht om op deze site antwoorden te geven.

Ook dit schrijven was zinloos om te reageren !!!!

Joey26
bona fides

BerichtGeplaatst: di 23 dec 2008 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joey26 schreef:
Je bent al net als al die advocaten en rechters die de "domme burger" het bos insturen en alleen maar met hoge rekeningen wanhopiger maken dan ze al waren.

Als ik hier gratis en voor niks samen met andere forumleden uitleg hoe de wet en het recht in elkaar steken, dan hebben mensen daar toch gewoon wat aan? Dat kan helpen om te voorkomen dat men fouten maakt door ondoordacht handelen waar later weer voor geboet moet worden.

Uiteindelijk moet iedereen zelf beslissen wat hij/zij doet; ik ga die beslissing niet nemen. Maar het lijkt me wel handig als men daarbij weet wat dan later van die advocaten en rechters verwacht kan worden.

Quote:
En bonafides, jij zit nu eenmaal aan de kant waar de centjes verdient worden aan de ellende van anderen, dus ik snap heus wel dat je het niet prettig vind als anderen met feiten op tafel komen die jouw brood "raken".

Gut gut gut, denk je echt dat ik hier geld zit te verdienen?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds