Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 8:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Juridische status van toezegging via mail
Moderators: StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PietP

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 8:44    Onderwerp: Juridische status van toezegging via mail Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor mijn bedrijfsvoering moet ik regelmatig een toetsing doen bij een rijksinstantie, bij voorbeeld dat de Belastingdienst uitspraak doet of ik voor iets belasting moet betalen of niet (dit voorbeeld is puur fictief). Ik wil die toezeggingen graag over de mail, zodat ik ze makkelijk kan archiveren. Over de mail krijg je daarbij dan geen handtekening, zoals dat wel het geval zou zijn bij een brief. Ik vraag mij af wat de juridische status is van een document dat over de mail van de betrokken instantie komt. Nog specifieker vraag ik mij af wat de status is als dat van een persoonlijk emailadres binnen de instantie komt, zoals wanneer ik bijvoorbeeld een toezegging krijg van sjakie-sjakema@rijksinstantie.nl. Is dat juridisch gezien net zo waterdicht als een persoonlijke brief met handtekening?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nautica

Nautica

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet om het een of ander maar brieven van de Belastingdienst zijn ook vaak niet eens ondertekend. Vaak staat er iets van: "Dit document is via elektronische weg aangemaakt en derhalve niet ondertekend"
Op een degelijk document mag je dus wel degelijk rechten ontlenen.
Of dit per email ook geldt betwijfel ik. Emails kunnen namelijk zeer makkelijk ge-faked worden en daarom zeer fraudegevoelig. Ik kan je zo een email sturen uit naam van welke instantie dan ook !!. Hier is zelfs speciale software voor.
Je zou voor archivering ook de echte documenten kunnen inscannen en archiveren. Er is voor dat doel ook software.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er spelen hier denk ik twee dingen. Ten eerste de vraag of aan een toezegging van de belastingdienst per e-mail überhaupt betekenis toekomt. Ik denk dat dit wel het geval is. Zie bijvoorbeeld:
art. 2:14 lid 1 Awb schreef:
Een bestuursorgaan kan een bericht dat tot een of meer geadresseerden is gericht, elektronisch verzenden voor zover de geadresseerde kenbaar heeft gemaakt dat hij langs deze weg voldoende bereikbaar is.

(Deze bepaling zorgt er vooral voor dat de belastingdienst zich erop kan beroepen iets op de juiste wijze te hebben medegedeeld. Maar het is duidelijk dat als de belastingdienst dit kan, dat jij dan rechten kunt ontlenen aan die mail.)

Ten tweede is de vraag of een e-mail voldoende betrouwbaar is. Hoe bewijs je dat de belastingdienst die mail heeft verstuurd (en met precies die inhoud)? Als het goed is stopt de belastingdienst zelf een uitdraai van zo'n mail in het dossier, dus dan kan de belastingdienst dit zelf controleren.

Een mail van een persoonlijk adres zal neem ik aan gelden als een mededeling gedaan door die persoon. Om er vertrouwen aan te mogen ontlenen zal die persoon bevoegd moeten zijn om over de materie waarop de mededeling betrekking heeft te beslissen.

Leeftijd: 48

BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2008 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed begrijp is een toezegging via de mail wel steekhoudend genoeg om rechten aan te ontlenen, ervan uitgaande dat de betrokken persoon beslissingsbevoegd is. Laten we daar dan maar vanuit gaan. Laughing Bedankt voor de feedback!
Doremi

Leeftijd: 62

BerichtGeplaatst: do 11 dec 2008 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Nederland geldt in het algemeen een vrije bewijsleer. Dat betekent dat alles kan strekken tot bewijs en dat de rechter de bewijsmiddelen zal mogen wegen.

De problemen zijn met name te verwachten als betwist wordt dat een bepaald bericht ontvangen is. Dus als je bijvoorbeeld een opzegging doet en je krijgt geen antwoord, dan heb je in theorie een probleem als de ontvangst betwist wordt. Maar als je vervolgens een inhoudelijk antwoord krijgt, dan ligt het alweer wat gemakkelijker.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds