|
Auteur |
Bericht |
mastermilo82
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 09 dec 2008 14:06 Onderwerp: Overtreding artikel 30, juncto artikel 2 WAM |
|
|
Beste lezers,
Ik was wat aan het googlen op de bovenstaande trefwoorden.
Dit komt doordat ik van de RDW een brief heb ontvangen waarin stond dat mijn motor niet verzekerd was op 8 oktober dit jaar.
Bij mijn weten was de motor gewoon verzekerd en ik heb zelfs een groene kaart waarop staat dat de motor inderdaad ook verzekerd was.
Nu heb ik direct gebeld met mijn verzekering en nu bleek dat deze de motor nog niet had verzekerd omdat mijn 'oude' polis pas begin 2009 verliep. Zodra deze verzekering verlopen was, zou de nieuwe ingaan.
Nu heb ik contact gehad met de oude verzekeraar en die heeft de verzekering deze zomer beeindigd!! In eerste instantie zou de verzekering inderdaad doorlopen begin 2009, maar blijkbaar hebben ze een brief verstuurd waarin stond dat de verzekering eerder zou verlopen.
Helaas is deze brief dus aan mijn aandacht ontsnapt en zit ik nu met de gebakken peren.
Het is nog extra vervelend omdat ik ooit al een keer een verlopen schorsing heb gehad waar ik destijds 320 euro voor heb moeten betalen.
Dit was een auto die ik aan het restaureren was, maar toen had ik inderdaad verzuimd deze opnieuw te schorsen en daarom was de bekeuring, misschien veel te hoog, maar in ieder geval terecht.
Nu wist ik van niets en bij mijn weten was de motor gewoon verzekerd.
Dus dit zou de 2de keer worden.
Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik heb al kunnen lezen dat me een bekeuring van 500 euro en een rij-ontzegging van 4 maanden boven het hoofd hangt. |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 09 dec 2008 15:39 Onderwerp: |
|
|
Heel vervelend zoiets, maar doordat je de zaken niet op orde had, heb je verwijtbaar gehandeld. Daar is niets meer aan te doen. Je hebt waarschijnlijk ook gewoon met deze onverzekerde motor gereden?
Wanneer heb je die € 320 moeten betalen? Want het OM hanteert bij de recidiverichtlijn voor recidive in art. 30 WAM-zaken een termijn van 2 jaar. Dus val je daarbuiten heb je grote kans dat je opnieuw een transactie wordt aangeboden.
Als dat niet gebeurt of je niet betaalt zal je worden gedagvaard voor de kantonrechter en is de eis die je noemt inderdaad de standaardeis bij recidive.
Ter zitting je verhaal doen en aangeven waarom je je rijbewijs nodig hebt (liefst met een verklaring van je werkgever als je je rijbewijs voor je werk nodig hebt!) kan voorkomen dat je onvoorwaardelijke rijontzegging op je dak krijgt. Beter nog is om je verhaal ongeveer drie weken vóór de zitting te sturen naar de griffie van de rechtbank, sector kanton, waar je voor gedagvaard wordt. Vergeet ook niet je vorige geval (restauratie) kort uit te leggen in die brief of ter zitting. Mocht je de boete van € 500 niet in één keer kunnen betalen, kun je vragen om betaling in termijnen.
Overigens, je komt er zelf ook al mee maar een groene kaart is nooit een bewijs van een van kracht zijnde verzekering. Dat ding vernietigt zichzelf immers niet als iemand zijn betalingsverplichtingen niet nakomt en dan niet (meer) verzekerd is. |
|
|
|
 |
mastermilo82
|
Geplaatst: di 09 dec 2008 16:03 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | Heel vervelend zoiets, maar doordat je de zaken niet op orde had, heb je verwijtbaar gehandeld. Daar is niets meer aan te doen. Je hebt waarschijnlijk ook gewoon met deze onverzekerde motor gereden?
Wanneer heb je die € 320 moeten betalen? Want het OM hanteert bij de recidiverichtlijn voor recidive in art. 30 WAM-zaken een termijn van 2 jaar. Dus val je daarbuiten heb je grote kans dat je opnieuw een transactie wordt aangeboden.
Als dat niet gebeurt of je niet betaalt zal je worden gedagvaard voor de kantonrechter en is de eis die je noemt inderdaad de standaardeis bij recidive.
Ter zitting je verhaal doen en aangeven waarom je je rijbewijs nodig hebt (liefst met een verklaring van je werkgever als je je rijbewijs voor je werk nodig hebt!) kan voorkomen dat je onvoorwaardelijke rijontzegging op je dak krijgt. Beter nog is om je verhaal ongeveer drie weken vóór de zitting te sturen naar de griffie van de rechtbank, sector kanton, waar je voor gedagvaard wordt. Vergeet ook niet je vorige geval (restauratie) kort uit te leggen in die brief of ter zitting. Mocht je de boete van € 500 niet in één keer kunnen betalen, kun je vragen om betaling in termijnen.
Overigens, je komt er zelf ook al mee maar een groene kaart is nooit een bewijs van een van kracht zijnde verzekering. Dat ding vernietigt zichzelf immers niet als iemand zijn betalingsverplichtingen niet nakomt en dan niet (meer) verzekerd is. |
Allereerst bedankt voor je reactie.
Voor zover ik wist had ik al mijn zaken op orde. Ik heb de verzekering immers laten royeren in januari 2009. Eerder kon niet omdat de oude polis niet eerder kon worden opgezegd. Dit is allemaal geregeld door de nieuwe verzekering.
Nu kon dat dus blijkbaar wel en heeft de oude verzekeringsmaatschappij de verzekering eerder opgeschord. Hier had ik blijkbaar een brief over ontvangen, maar die heb ik nooit gezien. Ik heb ook niets moeten tekenen o.i.d.
Ik ging er dus van uit dat de motor tot januari 2009 was verzekerd en dat mijn nieuwe verzekering daar direct op aansloot.
Ik heb niet met de motor gereden, maar dit kan ik natuurlijk niet bewijzen.
Het eerste feit is zeker meer dan 2 jaar geleden, dat was in 2004, dus dan zal het wel op een schikking uitlopen. Dat scheelt al een heel stuk.
Nu heb ik voorlopig de hoop op mijn oude verzekering gevestigd, die kunnen misschien de polis alsnog 'verlengen' tot de eerder genoemde vervaldatum van begin 2009. Die kunnen me dan een 'verklaring 34' sturen en hiermee kan de RDW de boete voorkomen.
Hierover krijg ik nog bericht. |
|
|
|
 |
mastermilo82
|
Geplaatst: di 09 dec 2008 18:08 Onderwerp: |
|
|
Even een goed bericht:
Ik heb de hele zaak besproken met de 'oude' verzekeringsmaatschappij en die heeft de polis hersteld en stuurt me de 'verklaring ingevolge artikel 34 van de WAM'.
Hiermee kan ik het schikkingsvoorstel afhouden.
Ik wil nog niet te vroeg juichen, maar volgens mij is het nu opgelost. |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 11:10 Onderwerp: |
|
|
Als de verzekeraar een art. 34 WAM-verklaring wil afgeven voor de datum van overtreding, ben je er inderdaad vanaf. Dus dat is dan een goed bericht! |
|
|
|
 |
N.Fazli
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: za 13 dec 2008 6:15 Onderwerp: |
|
|
Deze keer de dans ontsprongen
Even een vraagje....
Levert de overtreding van art.30 Wam een misdrijf of een overtreding op?
Op grond van art.36 Wam zou ik zeggen dat het een overtreding betreft. |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: za 13 dec 2008 12:40 Onderwerp: |
|
|
Dit is inderdaad een overtreding. |