Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 0:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Woning momenteel niet te verkopen, tijdelijke verhuur?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jandevries

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 09 dec 2008 23:05    Onderwerp: Woning momenteel niet te verkopen, tijdelijke verhuur? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Een half jaar geleden heb ik de mogelijkheid gekregen een woning te kopen voor een relatief lage prijs. Dit heb ik gedaan met als doel binnen een half jaar te verkopen, en zodoende de overdrachtsbelasting te ontlopen.

Nu blijkt, door de gehele economische malaise , dat wij de woning niet binnen de termijn kunnen verkopen en ik betwijfel of dit ook nog de komende maanden zal gaan gebeuren. Echter, heb ik er tot nu zelf in gewoond, maar ben nu verhuisd naar de woning van mijn vriendin ( had ze jaar geleden gekocht en moest nog opgeleverd worden)
De te verkopen woning staat dus leeg!

In hoeverre kan ik de woning tijdelijk verhuren, ongeacht of de bank er mee akkoord zal gaan, om zodoende over 1 a 2 jaar de woning opnieuw de markt op te brengen (ik ben er mij gedegen van bewust dat ik hoe dan ook de overdrachtsbelasting moet betalen). Ik weet dat tijdelijke verhuur lastig is binnen de Nederlandse huurwetgeving!

Wat voor clausules moet ik in het contract verwerken om de rechter er van te overtuigen dat ik gewoonweg de woning niet kon verkopen etc etc.
Zijn er nog andere handige tips bij het tijdelijk verhuren van woningen?? En in hoeverre kan je medeverhuurders opnemen in een tijdelijk contract?

Ik ben benieuwd,
een niet jurist,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 09 dec 2008 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kort antwoord: als je op een onzeker moment in de toekomst zelf weer over het huis wilt beschikken, dan niet verhuren.

Hoezeer de huurder op dit moment ook zal aangeven voor korte tijd te huren, hij heeft een verregaande mate van huurbescherming. Dus als hij gedurende de looptijd van het contract van mening verandert en denkt "goh, ik zit nu voor weinig geld op een mooie plek" kun je als verhuurder hoog en laag springen, maar je krijgt 'm niet weg. Praktijkvoorbeelden te over, dus zorg er vooral voor dat je zelf niet in dat rijtje aansluit.

De "veiligste" optie is dat je een bedrijf zoekt dat woonruimte verhuurt aan expats die voor kortere tijd in Nederland verblijven, die zullen na een jaar (of hoe lang ze ook naar NL worden uitgezonden) meestal vrijwillig vertrekken en dan ook daadwerkelijk willen vertrekken. Maar goed, ook daar blijft het risico dat ze op enig moment niet weg willen.

Lukt het niet met expats, dan is het verstandiger om je verlies te nemen dan om een huurder te zoeken die wellicht later niet meer weg wil.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 0:40    Onderwerp: Re: Woning momenteel niet te verkopen, tijdelijke verhuur? Reageer met quote Naar onder Naar boven

jandevries schreef:
Wat voor clausules moet ik in het contract verwerken om de rechter er van te overtuigen dat ik gewoonweg de woning niet kon verkopen etc etc.
Zijn er nog andere handige tips bij het tijdelijk verhuren van woningen?? En in hoeverre kan je medeverhuurders opnemen in een tijdelijk contract?

Je bedoelt wanneer de bank je een proces aandoet?

In de hypotheekovereenkomst en -akte is blijkbaar een verbod opgenomen om de woning te verhuren. Ik weet niet hoe zwaar de bank hieraan tilt. In principe kun je het de bank natuurlijk ook gewoon voorleggen. Misschien heeft de bank wel voldoende begrip voor de situatie.

Licht je de bank niet in en de bank stapt naar de rechter, dan zal de rechter vermoedelijk maar weinig begrip kunnen opbrengen voor het feit dat je zonder ook maar te overleggen willens en wetens het verbod op verhuur van de woning aan je laars hebt gelapt. In dat geval zou de hypotheekschuld weleens direct opeisbaar kunnen worden en zou de bank bij niet-betaling kunnen overgaan tot executieverkoop van de woning. Dan blijf je zitten met een enorme restschuld.

Het is trouwens maar de vraag in hoeverre de bank hiervoor naar de rechter hoeft. Ik denk eerder dat jij via een kort geding de executie zou moeten proberen tegen te houden.

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, de bank, dat speelt natuurlijk ook nog.

Maar ik bedoel ook: heeft het zin om in een zo standaard mogelijk huurcontract de reden 'omdat ik het huis momenteel niet kan verkopen wil ik het een jaar gaan verhuren' of woorden van gelijke strekking op te nemen?

En, is het slim om de huurprijs in het contract met zeg 20% te verhogen en daarnaast met de hoofdhuurder een contract te maken waarin overeengekomen wordt er een bedrag (dus die 20%) verrekend mag worden zolang het eigenlijke huurcontract loopt. Ik blijf dan aan zet. Mocht de huurder er dan niet uit willen, dan zal in ieder geval die hogere huurprijs gaan gelden!
lawyer

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 11:46    Onderwerp: Re: Woning momenteel niet te verkopen, tijdelijke verhuur? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
In de hypotheekovereenkomst en -akte is blijkbaar een verbod opgenomen om de woning te verhuren. Ik weet niet hoe zwaar de bank hieraan tilt. In principe kun je het de bank natuurlijk ook gewoon voorleggen. Misschien heeft de bank wel voldoende begrip voor de situatie.

In de meeste (zo niet alle) hypotheekaktes is een dergelijk verbod opgenomen, omdat een verhuurde woning in het algemeen veel minder oplevert op een executieveiling dan een lege woning. De bank zal mijns inziens dan ook niet snel geneigd zijn toestemming te geven om te verhuren.

jandevries schreef:
En, is het slim om de huurprijs in het contract met zeg 20% te verhogen en daarnaast met de hoofdhuurder een contract te maken waarin overeengekomen wordt er een bedrag (dus die 20%) verrekend mag worden zolang het eigenlijke huurcontract loopt. Ik blijf dan aan zet. Mocht de huurder er dan niet uit willen, dan zal in ieder geval die hogere huurprijs gaan gelden!

Waarmee wordt die 20% dan verrekend?

Bij geliberaliseerde woonruimte geldt dat alleen de aanvangshuurprijs kan worden getoetst binnen 6 maanden na het ingaan van de huurovereenkomst. Uitgaande van geliberaliseerde woonruimte, zijn partijen verder vrij overeen te komen dat de huur na bijv. één jaar met percentage X zal stijgen; de verhuurder is niet gebonden aan de indexering zoals die geldt bij niet-geliberaliseerde woonruimte.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 12:06    Onderwerp: Re: Woning momenteel niet te verkopen, tijdelijke verhuur? Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
bona fides schreef:

In de meeste (zo niet alle) hypotheekaktes is een dergelijk verbod opgenomen, omdat een verhuurde woning in het algemeen veel minder oplevert op een executieveiling dan een lege woning. De bank zal mijns inziens dan ook niet snel geneigd zijn toestemming te geven om te verhuren.

Dat denk ik ook, maar wel is het zo dat de bank dankzij het in de hypotheekakte opgenomen beding, in staat is om de huurder het huis uit te krijgen. Dat gaat natuurlijk wel gepaard met extra kosten, dus als de executiewaarde van het huis niet duidelijk hoger ligt dan de hypotheekschuld zal de bank daar weinig zin in hebben.

Ligt de executiewaarde hoog genoeg en brengt de verhuur voldoende op om de hypotheek te betalen, dan kan ik me voorstellen dat de bank wel akkoord gaat. (Er worden ook niet voor niets heel wat huizen particulier verhuurd, terwijl daar toch meestal wel een hypotheek op zal zitten.)

jandevries schreef:
Maar ik bedoel ook: heeft het zin om in een zo standaard mogelijk huurcontract de reden 'omdat ik het huis momenteel niet kan verkopen wil ik het een jaar gaan verhuren' of woorden van gelijke strekking op te nemen?

Wat je wilt is een contract dat geldt als "huur welke een gebruik van woonruimte betreft dat naar zijn aard slechts van korte duur is" (art. 7:232 lid 2 BW). Dan kan, maar ik weet niet of de zin die je voorstelt daarvoor voldoende is. Een jaar is toch wel lang voor korte duur.

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 12:22    Onderwerp: Re: Woning momenteel niet te verkopen, tijdelijke verhuur? Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Waarmee wordt die 20% dan verrekend?

Stel de huurprijs is 1000 euro per maand. In het huurcontract komen we een prijs van 1200 euro overeen. Daarnaast komt een persoonlijke overeenkomst met de huurder waarin staat dat hij 200 euro per maand mag verrekenen met de huurprijs zolang het huurcontract duurt. Dit zonder oneerlijke bedoelingen, maar kan dit een middel zijn om de huurder er na de conractperiode uit te krijgen? Hij gaat vanzelf wel weg als hij na de afgesproken periode 1200 euro per maand moet gaat betalen, zo niet dan heb ik in ieder geval een beter rendement.
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover ik kan zien, is dit geen reden om een tijdelijk huurcontract te mogen aanbieden. Dit kan alleen in beperkte gevallen, die er voornamelijk op neerkomen dat je zelf het huis weer wilt bewonen.

Kun je het niet gewoon verhuren aan vrienden? Of andere mensen die je vertrouwt, waar je vantevoren mee afspreekt dat ze op zoek gaan naar een andere woning, zodra je de woning weet te verkopen. Dan heb je wettelijk gezien echter geen rechten om hen eruit te zetten als je het verkoopt.

De 1000-1200 euro/maand regeling zal waarschijnlijk niet rechtsgeldig zijn.
jandevries

BerichtGeplaatst: do 11 dec 2008 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mensen, heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb er veel aan gehad!
jandevries

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even dit. Ik hoorde van iemand dat je na 3 jaar toch de huurders die ondanks eerlijke afspraken er niet uit willen er dan toch nog uit kan krijgen. Weet iemand of dit klopt?
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet zo dat de wettelijke huurdersbescherming opeens ophoudt na 3 jaar. Er zal wel meer aan de hand zijn geweest.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na verkoop van de woning kan de nieuwe eigenaar 3 jaar lang geen beroep doen op "dringend eigen gebruik" (art. 7:274 lid 5 sub b BW). Dat zal vermoedelijk de termijn van 3 jaar zijn waarvan je hebt gehoord. Aan die termijn heb je in jouw situatie niets.

Nogmaals, het is in principe wel degelijk mogelijk om een huurovk af te sluiten die "naar zijn aard van korte duur" is, en in dat geval heb je precies wat je wilt. Het contract moet daarvoor wel door iemand die er verstand van heeft worden opgesteld, want voor je het weet oordeelt een rechter dat er geen sprake is van huur "naar zijn aard van korte duur". Het is namelijk niet de bedoeling dat iedere verhuurder de huurbescherming kan uitschakelen door een zinnetje op te nemen in het huurcontract.

Chantalle

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is niet snel sprake van een "gebruik naar zijn aard van korte duur". Deze bepaling wordt zeer restrictief uitgelegd, aldus Michel Visser op http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=873. Men heeft vooral gedacht aan vakantiehuisjes. Zie bijvoorbeeld HR 8 januari 1999 LJN AA5088.

Er wordt gelet op de aard van het gebruik en de aard van de woning alsmede op hetgeen partijen omtrent de duur van het gebruik voor ogen heeft gestaan.

Het is een kwestie van afweging van de risico's. Ik zou het persoonlijk in dit geval niet aandurven. Zeker gezien het feit dat er een wetsartikel is dat aangeeft dat koop geen huur breekt (artikel 7:226 BW).

De mogelijke verkoop van een woning maakt de aard van de woning naar mijn mening niet van korte duur.

[edit]
Maar misschien heb ik het mis en heeft bona fides gelijk, zie Voorzieningenrechter Rechtbank 's-Hertogenbosch 25 april 2007, LJN BA4105 (http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BA4105): Let vooral op het belang van de 5 bijkomende en genoegzaam aannemelijk geworden omstandigheden in ro 3.2.2.

3.2.2. In de rechtspraak is aanvaard dat onder bijkomende omstandigheden gevallen waarin de woning bestemd is voor de verkoop, onder de uitzonderingsregel (art. 7:232 lid 2) worden gebracht (Pres. Utrecht, 26-03-1982, KG 1982/70; Pres. Zwolle 15-10-1986, KG 1986/490; Rb. Haarlem, 01-11-1988, WR 1989/23). In deze zaak zijn met het oog daarop de volgende bijkomende en genoegzaam aannemelijk geworden omstandigheden van belang:
(1) Naar zijn aard betreft het hier een woning, verkocht voor € 800.000 en verhuurd voor € 1.750 per maand, die niet ziet op het verschaffen van woonruimte voor de sociaal zwakkeren in de samenleving voor wie de huurbeschermende bepalingen meer bijzonderlijk, hoewel niet uitsluitend, geschreven zijn.
(2) Onweersproken heeft [Eigenaar] gesteld dat hij na echtscheiding de woning aan zich toebedeeld heeft moeten zien en genoodzaakt was die te verkopen, een en ander in verband met de daarop rustende verplichtingen. Zou na te melden koop niet doorgaan, dan dreigt executie door de hypotheekhouder.
(3) De woning staat al vanaf medio 2005 leeg, en mitsdien in beginsel bloot aan “kraken”, ook al was de in dat verband geldende termijn van één jaar bij het sluiten van de overeenkomst nog niet verlopen. Sedertdien was de woning ook al tijdelijk in gebruik gegeven om kraken te voorkomen. Nadat de voorgaande gebruiker zich bezondigde aan hennepteelt, is deze tot ontruiming gedwongen en kwam de woning in het voorjaar van 2006 weer leeg te staan en dreigde kraken met ingang van het voorjaar van 2007. Daarna kwam [Huurder] in beeld.
(4) In de overeenkomst hebben partijen uitdrukkelijk vastgelegd dat de overeenkomst strekte ter voorkoming van kraak, dat [Eigenaar] de woning in de verkoop had en dat verkoop en levering door [Eigenaar] op betrekkelijk korte termijn werd voorzien. [Huurder] stemde uitdrukkelijk in met het beschikbaar stellen van de woning voor bezichtiging door potentiële kopers.
(5) [Eigenaar] heeft, in goed vertrouwen afgaande op hetgeen tussen partijen was overeengekomen, met een derde een verkoopovereenkomst gesloten op grond waarvan hij gehouden is op 1 mei 2007 leeg en ontruimd te leveren, bij gebreke waarvan hij een contractuele boete van € 80.000 verbeurt.
3.2.3. Onder deze omstandigheden heeft tussen [Eigenaar], een particuliere eigenaar/verhuurder/verkoper, en [Huurder] te gelden dat deze huur naar zijn aard van korte duur is.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook Rb. Amsterdam 30 augustus 2006, LJN AY7898:
Quote:
6. Voorop staat dat het bepaalde in artikel 7:232 lid 2 BW een uitzondering is op de hoofdregel en dat deze bepaling restrictief dient te worden uitgelegd. Met [eisers] is de voorzieningenrechter evenwel van oordeel dat partijen bij het aangaan van de overeenkomst voor ogen stond dat zij een huurovereenkomst voor slechts korte duur wensten te sluiten in verband met op handen zijnde verkoop van het gehuurde. Dit is in de schriftelijke overeenkomst duidelijk tot uitdrukking gebracht en het belang van beide partijen werd daarmee gediend. Tot 1 april 2006 waren derhalve de hiervoor genoemde bepalingen (7:271 en volgende) bij het einde van de huur van deze woning niet van toepassing.

Maar zie dan weer Hof Amsterdam 13 januari 2005, WR 2005, 76, geciteerd in dit bericht.

Als de woning al verkocht is en de datum van overdracht al bekend is, dan lijkt het mij (mits goed geformuleerd in de huurovk) zonder meer mogelijk om de woning tot die tijd te verhuren op basis van "huur naar zijn aard van korte duur". Maar staat de woning nog alleen maar te koop en verhuur je direct voor een heel jaar, dan wordt het voor mij wat minder duidelijk.

BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie trouwens ook nog deze uitspraak (sector kanton te Utrecht, 30 juli 2008). De kantonrechter overweegt dat het beroep van de huurder op huurbescherming in dit geval strijdig is met de redelijkheid en billijkheid (zie in het bijzonder overweging 2.13 waarin de specifieke omstandigheden worden geschetst).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds