|
Auteur |
Bericht |
paultjuh1980
|
Geplaatst: di 09 dec 2008 21:12 Onderwerp: loonbeslag |
|
|
Hoi,
Ik heb een loonbeslag lopen bij mijn uitzendbureau en daar heb ik een paar vraagjes over.
1. De vrije dagen worden weergegeven in geld en niet in pure dagen. Kan ik nog wel gewoon vrije dagen opnemen of krijgt de deurwaarder elke opgenomen vrije dag in geld extra uitgekeerd?? Oftewel, kan ik nooit vrij zijn.
2. Ik heb een nul uren contract maar maak wel heel veel uren (werk 7 dagen per week). Aangezien er nu een groot deel naar de deurwaarder gaat kan ik beter veel minder uren gaan maken (Dit in verband met bijvoorbeeld huursubsidie en zorgtoeslag). Is dit toegestaan en moet het uitzendbureau bijvoorbeeld mijn vrije dagen hiervoor verplicht opofferen?
3. Mag een werkgever kosten berekenen voor de loonbeslagen die hij uitvoert?
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 09 dec 2008 21:21 Onderwerp: |
|
|
Lijkt het je niet handiger om zo snel mogelijk die schuld af te lossen in plaats van te bedenken dat je beter maar thuis kunt zitten nu er beslag is gelegd op je loon?! _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
paultjuh1980
|
Geplaatst: di 09 dec 2008 21:35 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Lijkt het je niet handiger om zo snel mogelijk die schuld af te lossen in plaats van te bedenken dat je beter maar thuis kunt zitten nu er beslag is gelegd op je loon?! |
Ik werk 7 dagen per week 10 uur per dag. Kans is klein dat jij dat doet en dan ook nog het soort zware werk wat ik verricht. Ik wil hier gewoon 40 uur per week van maken. Dit lijkt mij redelijk aangezien dit een normale werkweek is. Dit was ik zo en zo al van plan voor de beslaglegging want 7 dagen per week werken is niet gezond. Ook houdt ik er netto niet veel meer aan over en de deurwaarder dus ook niet. Dus graag geen vooroordelen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 09 dec 2008 22:10 Onderwerp: |
|
|
Ah, ik had over "(werk 7 dagen per week)" heengelezen. Dat je niet gedurende lange tijd 7 dagen per week wilt werken begrijp ik.
Je kunt m.i. gewoon aangeven dat je maximaal zeg 40 uur per week wilt werken. Het loonbeslag staat hier volgens mij redelijk los van. (In theorie lijkt het me wel denkbaar dat je schuldeiser op andere goederen beslag gaat leggen wanneer blijkt dat je inkomsten teruglopen. Geen idee of dat echt zou gebeuren, maar misschien goed om in je achterhoofd te houden en wellicht even te overleggen met de deurwaarder of schuldeiser.)
Mocht het uitzendbureau van mening zijn dat het je kan verplichten om 7 dagen per week 10 uur per dag te werken, dan kunnen we uitzoeken welke bepaling van de Arbeidstijdenwet door het uitzendbureau wordt overtreden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 19:20 Onderwerp: |
|
|
1. Natuurlijk kun je nog vrije dagen opnemen! Maar meestal geldt bij een contract bij een uitzendbureau dat je wordt uitbetaald naar aanleiding van de uren die je gewerkt hebt. En een vrije dag geldt als niet gewerkt. Bij een "normaal" contract heb je een hoeveelheid vrije dagen die je kunt opnemen. Deze dagen worden dan wel doorbetaald. Dus of je je vrije dagen krijgt doorbetaald, is afhankelijk van je contract. Als ze wel worden doorbetaald, geldt het gewoon als loon, en is er beslag op te leggen.
2. Op basis van het contract (en de wet) lijkt me niet dat het uitzendbureau kan eisen dat je zoveel werkt.
Ik zie geen problemen in minderen naar een 40-urige werkweek. Ik zou inderdaad even een belletje doen naar de deurwaarder, om aan te geven dat je minder gaat verdienen en dat ze niet vergeten daar rekening mee te houden (want je moet in elk geval de beslagvrije voet overhouden).
Het is niet mogelijk dat de deurwaarder opeens op goederen beslag gaat leggen, dit gebeurt alleen als een loonbeslag niet lukt. Minder geld om beslag op te kunnen leggen, betekent alleen maar dat het langer duurt voor de schuldeiser. Maar ja, van een kale kip valt niet te plukken, dus dat hebben ze maar te accepteren. Ze kunnen niet van je eisen dat je 70 uur per week werkt.
Je vrije dagen hebben niks te maken met minder werken.
3. Goede vraag. Ik denk het niet, maar ik weet het niet zeker. Het lijkt me in elk geval erg onaardig van je werkgever om te doen. |
|
|
|
 |
Martijn
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 19:26 Onderwerp: |
|
|
Chantalle schreef: |
Het is niet mogelijk dat de deurwaarder opeens op goederen beslag gaat leggen, dit gebeurt alleen als een loonbeslag niet lukt. Minder geld om beslag op te kunnen leggen, betekent alleen maar dat het langer duurt voor de schuldeiser. Maar ja, van een kale kip valt niet te plukken, dus dat hebben ze maar te accepteren. Ze kunnen niet van je eisen dat je 70 uur per week werkt.
|
Waarom is dit niet mogelijk? Het zal niet vaak gedaan worden maar ik zou zeggen dat de deurwaarder daar wel degelijk toe kan overgaan. Zo bijvoorbeeld ook beslag op eventuele onroerende goederen om deze te veilen. |
|
|
|
 |
Tineke30
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 21:01 Onderwerp: |
|
|
Als er loonbeslag wordt gelegd door een deurwaarder zal er in eerste instantie de voor jou van toepassing zijnde beslagvrije voet moeten worden bepaald. Dit is het bedrag wat je moet overhouden om je normale kosten van levensonderhoud te kunnen betalen. Grofweg kun je zeggen dat je 90% van de voor jou van toepassing zijnde wwb-norm moet overhouden. Er zijn op internet genoeg sites waar je dit zelf kunt berekenen. De werkgever is overigens verplicht het salaris boven dit vrij te laten bedrag aan de deurwaarder over te maken. Ook vakantiegeld valt onder het beslag. Dus hoe meer je werkt des te meer het uitzendbureau moeten overmaken aan de deurwaarder. Bedenk wel dat je dan ook sneller van je schuld afbent en minder rente betaald!! |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: do 11 dec 2008 16:35 Onderwerp: |
|
|
Martijn schreef: | Chantalle schreef: |
|
Waarom is dit niet mogelijk? Het zal niet vaak gedaan worden maar ik zou zeggen dat de deurwaarder daar wel degelijk toe kan overgaan. Zo bijvoorbeeld ook beslag op eventuele onroerende goederen om deze te veilen. |
Goed punt. Dit heb ik slecht geformuleerd. Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat dit gebeurt als er nog geld te halen is via een loonbeslag. Zeker als het loonbeslag al gaande is, zonder problemen. Een overstap op een andere vorm van beslag lijkt me niet iets waar je rekening mee hoeft te maken.
Ergens heb ik echter het idee dat het zelfs niet mogelijk is, maar dit heb ik niet uitgezocht. Heb jij dit wel?
[edit]
Na wat zoeken kwam ik bij een rapport van de Nationale Ombudsman (RAPPORT 2008/265, NATIONALE OMBUDSMAN, 10 NOVEMBER 2008), waarin staat:
"Nu X tot dat moment niet tot (enige) betaling is overgegaan en er voor de gerechtsdeurwaarder op dat moment geen minder ingrijpende maatregelen, zoals loonbeslag of beslag op een uitkering mogelijk waren, mocht hij naar het oordeel van de Nationale ombudsman verdergaande maatregelen nemen."
Met verdergaande maatregelen bedoelden ze in deze zaak: inbeslagnemen van roerende zaken.
Dus het lijkt mij dat er bij een succesvol loonbeslag niet ook een beslag op andere goederen kan worden gevorderd en dat er altijd gekozen moet worden voor de minst ingrijpende vorm van beslag. Dit volgt ook uit de circulaire van de staatssecretaris die is gestuurd naar alle gerechtsdeurwaarders met betrekking tot de toetsing die zij voorafgaand aan een binnentreden dienen te verrichten (http://ikregeer.nl/static/pdf/KST47269.pdf). |
|
|
|
 |
Martijn
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 11 dec 2008 22:59 Onderwerp: |
|
|
Eens met wat je zegt, ik denk alleen als vervolgens blijkt dat betrokkene een flinke auto voor de deur heeft dat dan alsnog overgegaan kan worden tot beslag en verkoop daarvan, zeker als in het verleden onder loonbeslag bijvoorbeeld 2000 euro pm viel, nu nog maar laten we zeggen 100 euro per maand en de schuld 10.000 euro bedraagt.
Immers de situatie in eerste instantie gaf een redelijk vooruitzicht op voldoening binnen enkele maanden, de nieuwe situatie niet.
Beslag op en verkoop van de flinke auto zou voldoening een stuk dichterbij brengen.
Nu geef ik gelijk toe dat dit in bijna alle gevallen een academische discussie zal zijn, veelal zullen debiteuren geen flinke auto voor de deur staan als daar niet minimaal een flink salaris bijhoort.
Dank voor het uitzoeken / de uitleg. |
|
|
|
 |
paultjuh1980
|
Geplaatst: ma 29 dec 2008 14:44 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nog geen antwoord gekregen over de vrije dagen. Ik lees bijvoorbeeld op internet bij een bepaalde CAO dat vrije dagen alleen mogen worden ingezet om een schuld sneller af te lossen. Dit staat niet in mijn CAO maar misschien staat dat wel in de wet ofzo?
Ik werk op 1 dag 16 uur. Dat is standaard zo. Om aan de 40 euro per week te komen werk ik dus 2 weken per maand niet. Nu las ik dit op het internet:
"Wij doen het als volgt: het volledige vakantiegeld moet zowiezo naar de beslagleggende instantie en wat het salaris betreft rekenen we de beslagvrije voet om naar het aantal dagen dat betr. heeft gewerkt. Dus: halve mnd werken is halve beslag vrije voet. De rest gaat naar de beslagleggende instantie."
Dit verhaal gaat over een werknemer die in het midden van een maand zijn ontslag neemt. In principe werk ik ook maar een halve maand want twee weken werk ik niet. Geldt bovenstaande ook voor mij?
Nog even een aanvulling: ik heb geen spullen waarop beslag kan worden gelegd. Ik heb geen auto, spaarrekeningen en mijn inboedel is geen cent waard(ik huur een gestoffeerde kamer met extra's zoals een tv, wat dus niet van mij is). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 29 dec 2008 18:38 Onderwerp: |
|
|
Ok, je vraagt je af of het opnemen van een vakantiedag betekent dat je beslagvrije voet evenredig vermindert. Dat lijkt me niet.
Maar sowieso kun je wettelijk gezien niet standaard 16 uur per dag werken. De werkgever die dat toestaat is strafbaar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|