Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 21 aug 2025 19:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontbinding overeenkomst internetprovider wegens wanprestatie
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arizona



Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2008 19:04    Onderwerp: Ontbinding overeenkomst internetprovider wegens wanprestatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijnheer X bestelt telefonisch bij provider Y een ADSL-aansluiting. In het kader van een actie wordt hierbij (behalve het standaard modem) een mini-laptop geleverd. Na ruim een maand heen-en-weer bellen is er nog geen internetverbinding tot stand gekomen en er is geen zicht op verbetering. Mijnheer X is het zat en wil de overeenkomst ontbinden wegens wanprestatie. Provider gaat daarmee akkoord maar eist dat mijnheer X het modem op zijn eigen kosten terugstuurt en alsnog de aanschafprijs van de laptop betaalt. Mijnheer Y vraagt mij om advies.

Gesteld dat er sprake is van een overeenkomst, dan zou provider Y dit m.i. alleen kunnen eisen als dit expliciet in de AV bepaald zou zijn. Ik ben er vrij zeker van dat dit niet het geval is. In dat geval zou, bij ontbinding wegens wanprestatie, mijnheer X de laptop geacht worden weer in te leveren, lijkt mij, maar niet gedwongen kunnen worden om deze te houden en de aanschafprijs te betalen. Ook het laten opdraaien van mijnheer X voor de verzendkosten lijkt mij discutabel.
Daarnaast zou je m.i. kunnen betwijfelen of er een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen, aangezien er geen schriftelijke bevestiging is verstuurd (artikel 7:46i, lid 2 jo, 7:46c, lid 2 BW). Kan provider Y zich in dat geval toch beroepen op zijn AV voor het in rekening brengen van de laptop en de verzendkosten van het modem, voor zover die werkwijze daarin zou zijn beschreven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22912


BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2008 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betreft de toepasselijkheid van koop op afstand: is de overeenkomst telefonisch gesloten "in het kader van een door de verkoper of dienstverlenenr georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand"? Vermoedelijk wel, maar er is iets meer voor nodig dan alleen "telefonisch".

De "gratis" laptop lijkt me een integraal onderdeel van de overeenkomst, dus ontbinding van de overeenkomst betekent in beginsel dat de laptop terug moet (en mag). Art. 6:265 lid 1 BW geeft ook de keuze tussen "geheel of gedeeltelijk", en hier is blijkbaar voor "geheel" gekozen.

De kosten van het terugsturen moeten volgens mij op grond van art. 6:277 lid 1 BW door de provider worden vergoed. Mocht een AV-bepaling hiervan afwijken, dan lijkt die bepaling mij vernietigbaar (art. 6:237 sub f BW).

Je kunt je afvragen of er nog een vergoeding voor het gebruik van de laptop verschuldigd is (bijv. op basis van art. 6:272 lid 1 BW; je kunt de laptop niet met terugwerkende kracht retourneren). Lijkt me niet in een geval als dit.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: za 20 dec 2008 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mmm jammer dat niemand anders hier zijn licht over heeft kunnen laten schijnen; hoe meer reacties, hoe beter beslagen mijnheer X ten ijs kan komen... (niets ten nadele van bona fides natuurlijk).

Quote:
is de overeenkomst telefonisch gesloten "in het kader van een door de verkoper of dienstverlenenr georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand"? Vermoedelijk wel, maar er is iets meer voor nodig dan alleen "telefonisch".


Ik neem aan dat "door de dienstverlener georganiseerd" niet per hoeft te betekenen dat de dienstverlener jou gebeld heeft toch? Als je telefonisch iets bestelt via een daartoe door de dienstverlener ingesteld servicenummer, geldt dit toch ook?

Een aanvullende vraag: volgens provider Y is geen sprake van een tekortkoming in de nakoming, omdat zij geen termijn geven waarbinnen de verbinding geraliseerd moet zijn, anders dan "zo spoedig mogelijk". Denken jullie dat dit bij een rechter stand zou houden? Of wordt hiermee toch iets te duidelijk (bijvoorbeeld) artikel 7:46f omzeild? Overigens is deze bepaling volgens mij ook een bepaling van de "grijze lijst" (artikel 6:237 BW).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: do 01 jan 2009 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik mis trouwens de kosten voor het heen en weer bellen die niet vergoed worden door de provider. Voor het overige onderschrijf ik het standpunt van Bona Fides en kan de klant het geheel kostenloos terugsturen. Daarnaast loopt de klant schade door het niet hebben van een verbinding terwijl hij mocht verwachten dat deze er wel zou zijn. De billijkheid van de provider gebied iets te regelen voor de consument in de periode dat hij naar een nieuwe provider zoekt. Dongle of zo.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds