|
Auteur |
Bericht |
Hetty
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 4
|
Geplaatst: di 02 dec 2008 11:17 Onderwerp: Vrijstelling en grondbezit |
|
|
Een gemeente heeft een vrijstelling artikel 19 geweigerd omdat de initiatiefnemer de grond van het plangebied (nog) niet in bezit heeft. Op basis van welke regeling kan de gemeente dit doen?
En geldt dat ook voor een bouwvergunning?
Wie kan mij helpen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 02 dec 2008 12:03 Onderwerp: |
|
|
De aanvrager is als niet-eigenaar geen belanghebbende. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Hetty
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 4
|
Geplaatst: di 02 dec 2008 12:24 Onderwerp: Vrijsteliing en grondbezit |
|
|
Een huurder kan ook een bouwvergunning aanvragen, de stelling dat een niet-grondeigenaar geen belanghebbende is gaat dus niet op.
Ik kan nergens iets vinden over dat als iemand een vrijstelling aanvraagt van het bestemmingsplan ook de grond in zijn bezit moet hebben. Het lijkt me logisch dat iemand geen vrijstelling aan gaat vragen voor een stuk grond waar hij niks op kan realiseren. Maar is dit ook vastgelegd? En zo ja, waar? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 02 dec 2008 12:53 Onderwerp: Re: Vrijsteliing en grondbezit |
|
|
Hetty schreef: | Een huurder kan ook een bouwvergunning aanvragen, de stelling dat een niet-grondeigenaar geen belanghebbende is gaat dus niet op. |
Klopt, maar in dit specifieke geval lijkt het mij de weigeringsgrond. Deze aanvrager is vermoedelijk geen belanghebbende. Natuurlijk ken ik alle details niet, dus ik ga uit van wat je schrijft.
Anders mag je ons uit ons lijden verlossen: wat was de weigeringsgrond van de gemeente? De gemeente zal de weigering moeten hebben gemotiveerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Hetty
|
Geplaatst: di 02 dec 2008 13:09 Onderwerp: Vrijstelling en grondbezit |
|
|
De gemeente heeft de vrijstelling geweigerd omdat de eigenaar de grond (nog) niet in bezit heeft. De onderhandeling over het grondbezit loopt nog.
Waar is vastgelegd dat iemand belanghebbende moet zijn om vrijstelling te krijgen? En wat wordt er onder belanghebbende in dit geval verstaan? Ik ben op zoek naar de wettelijke bepalingen hierover.
Hopelijk kun je me verder helpen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 02 dec 2008 16:10 Onderwerp: Re: Vrijstelling en grondbezit |
|
|
Hetty schreef: | De gemeente heeft de vrijstelling geweigerd omdat de eigenaar de grond (nog) niet in bezit heeft. |
En op basis waarvan vindt de gemeente dat dit ertoe doet? De gemeente zal dat moeten vermelden. Anders kan de gemeente wel weigeren omdat het op die dag regent, om maar iets te noemen.
Het kan natuurlijk dat de gemeente hier in haar besluit niets over heeft geschreven. Dan lijkt het besluit mij niet goed gemotiveerd.
Quote: | Waar is vastgelegd dat iemand belanghebbende moet zijn om vrijstelling te krijgen? En wat wordt er onder belanghebbende in dit geval verstaan? Ik ben op zoek naar de wettelijke bepalingen hierover. |
De aavraag van een besluit, bijv. een vrijstelling, gedaan door een persoon die geen belanghebbende is bij dat besluit, is geen aanvraag in de zin van de Awb. Zie art. 1:3 lid 3 Awb:
Quote: | Onder aanvraag wordt verstaan: een verzoek van een belanghebbende, een besluit te nemen. |
Wie belanghebbende is volgt uit art. 1:2 lid 1 Awb:
Quote: | Onder belanghebbende wordt verstaan: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. |
samen met een heel pak jurisprudentie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: di 02 dec 2008 20:42 Onderwerp: Re: Vrijstelling en grondbezit |
|
|
Hetty schreef: | De gemeente heeft de vrijstelling geweigerd omdat de eigenaar de grond (nog) niet in bezit heeft. De onderhandeling over het grondbezit loopt nog.
|
Wanneer iemand geen belanghebbende is wordt een aanvraag niet ontvankelijk verklaard. Dit is iets anders dan dat de aanvraag geweigerd wordt. Ik ben dus benieuwd of de gemeente daadwerkelijk heeft overwogen dat de aanvrager geen belanghebbende was. Het lijkt mij niet want bij ontkenning hiervan zou m.i. de aanvraag niet ontvankelijk moetgen zijn verklaard in plaats van een weigering van de aanvraag. Of staat er in de brief iets over de ontvankelijkheid waarna de gemeente het in simpelere taal heeft trachtten om te zetten door te stellen dat de aanvraag wordt geweigerd? |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 02 dec 2008 21:49 Onderwerp: |
|
|
Was de gemeente (al dan niet terecht) van oordeel dat sprake was van een evidente privaatrechtelijke belemmering die in de weg stond aan het verlenen van vrijstelling? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 03 dec 2008 2:41 Onderwerp: |
|
|
Zie ook deze oude draad.
Interessant is dat ik mij in die draad verzet tegen de gedachte dat een niet-eigenaar (en niet-huurder etc.) geen belanghebbende zou zijn bij de aanvraag van een bouwvergunning. Mijn argument is dat iemand die een vergunning voor zichzelf aanvraagt, eigenlijk per definitie belanghebbende is bij de verlening van die vergunning. Met een bouwvergunning kun je als niet-eigenaar bouwen zonder de Woningwet te overtreden (ook al pleeg je daarbij als niet-rechthebbende inbreuk op het eigendomsrecht).
Als ik daarin gelijk had, dan is de afwijzing vermoedelijk iets specifieks voor art. 19-vrijstellingen. Ik weet dat de gemeente bij de beslissing om vrijstelling te verlenen rekening moet houden met de privaatrechtelijke situatie. Ik weet niet of het niet-zijn van eigenaar (of iets dergelijks) per definitie aan de verlening van een vrijstelling in de weg staat. Het lijkt mij dat een aanstaande eigendomsoverdracht in principe voldoende moet zijn, maar weten doe ik dit niet. Het zou in ieder geval vreemd zijn als je eerst eigenaar moet zijn voordat je een vrijstelling kunt aanvragen, want het wel of niet verkrijgen van zo'n vrijstelling kan natuurlijk beslissend zijn voor de vraag of de kandidaatkoper interesse heeft in een stuk grond. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 03 dec 2008 10:53 Onderwerp: |
|
|
De bestuursrecht dient zich terughoudend op te stellen in de beoordeling of sprake is van een privaatrechtelijke belemmering, daar dit het terrein is van de burgerlijk rechter. Dit houdt in dat alleen privaatrechtelijke belemmeringen met een zekere evidentie in de weg kunnen staan aan het verlenen van vrijstelling. Het enkele feit dat de aanvrager (nog) geen eigenaar is, is naar mijn mening onvoldoende aanleiding om te kunnen spreken van een evidente privaatrechtelijke belemmering. Pas als uitgesloten is dat de aanvrager ooit eigenaar zal kunnen en dus het bouwplan feitelijk nooit gerealiseerd zal kunnen worden is sprake van een evidente privaatrechtelijke belemmering (dit is bijvoorbeeld het geval als de aanvraag ziet op een stuk gemeentegrond en de gemeente niet wenst mee te werken aan verkoop van de grond).
Een ander voorbeeld van een privaatrechtelijke belemmering met een evident karakter is strijd met 5:50 BW, op het moment dat toestemming van de buren ontbreek voor het plaatsen van een raam binnen twee meter van de perceelsgrens. |
|
|
|
 |
Hetty
|
Geplaatst: wo 03 dec 2008 14:25 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties! Na flink zoeken in jurisprudentie was ik tot dezelfde conclusie gekomen.
De gemeente heeft op basis van onjuiste informatie van een andere afdeling geconcludeerd dat er geen zicht was op het in bezit krijgen van de grond. Wat dat betreft zou er sprake zijn van een evidente privaatrechtelijke belemmering. Dit was niet geval. Er wordt nu bezwaar gemaakt tegen het besluit van de gemeente. |
|
|
|
 |
|