Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 0:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dagvaarding
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nadiene

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 17:02    Onderwerp: Dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een dagvaarding ontvangen en vroeg me af wat ik nou precies moet doen. Moet ik schriftelijk verweer voeren of wordt van mij verwacht om daar in persoon te verschijnen en dan het woord te voeren?
Het gaat jk om het volgende.

Paar maanden geleden zou ik samen met iemand anders deel gaan nemen aan een cursus. Deze persoon heeft ons beiden via internet aangemeld voor de cursus. De cursus begon vrij kort na onze aanmelding dus werd van ons beiden verwacht dat we het cursusgeld zo spoedig mogelijk moesten overmaken. Dat lukte helaas niet en daarmee verkeerden wij beiden in de veronderstelling dat de cursus niet meer doorging en wij dus ook het cursusgeld niet meer hoefden te betalen.
Ik heb nimmer een handtekening ergens onder geplaatst.
Ik heb diverse brieven ontvangen van het incassobureau. Ik heb daarop gereageerd dat ik nergens mij toe heb verbonden en ben dus ook van mening dat er geen contract is. Zij zijn van mening van wel en geven nu aan dat in de algemene voorwaarden is opgenomen dat een cursist toch het geld moet overmaken en nu ben ik dus gedagvaard.

kan iemand mij precies uitlegegeen wat ik moet doen en wat ik niet moet doen en wat ik allemaal kan verwachten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prætorianus

Leeftijd: 88
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 02 dec 2008 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

rechtspraak.nl over dagvaarding bij de kantonrechter:
Quote:
Als u een dagvaarding heeft ontvangen kunt u drie dingen doen:

1. U kunt op papier zetten waarom u het niet eens bent met de eis. Dit heet verweer. U stuurt uw verweer tijdig naar de kantonrechter en u hoeft dan niet naar de rolzitting te komen

2. U kunt naar de rolzitting gaan om de kantonrechter te vertellen waarom u het niet eens bent met de eis.

3. U kunt natuurlijk ook niets doen. De eisende partij zal dan gelijk krijgen van de kantonrechter.

Dat wat betreft je vraag. Inhoudelijk vind ik het ook wel interessant. Het roept een aantal vragen op.

In beginsel verplicht je jezelf tot betaling wanneer je je inschrijft voor een cursus. Dan rijst direct de vraag of de persoon die jou heeft aangemeld de bevoegdheid had om namens jou die overeenkomst te sluiten. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, zeker daar je de details van de overeenkomst nooit onder ogen hebt gekregen. Het is ook van belang in hoeverre je met die persoon dingen bent overeengekomen.

Het lijkt mij dat de andere persoon aansprakelijk is voor het cursurgeld en dat het van de overeenkomst die je met die persoon had (mondeling of anders) afhangt of jij verplicht bent aan die persoon te betalen. Het lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk dat het cursusbedrijf jou kan verplichten om te betalen.

In je bezwaarschrift is het dus zaaks om precies te vertellen wat je met je vriend(in) hebt afgesproken.

Het is ondenkbaar dat de overeenkomst automatisch wordt opgezegd als je niet aan je betalingsverplichting voldoet. Je kunt een verbintenis alleen expliciet verbreken, bijvoorbeeld in geschrift. In dit geval was die optie er waarschijnlijk wel, omdat de aanmelding plaatsvond via internet. Dat is dus een (koop)overeenkomst op afstand en die mag je binnen een zekere termijn zonder opgave van reden opzeggen. Die termijn is nu dus wel verstreken.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 02 dec 2008 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij wel toe dat Nadiene die andere persoon een volmacht verstrekt heeft, waardoor zijzelf wel degelijk in rechte kan worden aangesproken.

Quote:
De cursus begon vrij kort na onze aanmelding dus werd van ons beiden verwacht dat we het cursusgeld zo spoedig mogelijk moesten overmaken. Dat lukte helaas niet en daarmee verkeerden wij beiden in de veronderstelling dat de cursus niet meer doorging en wij dus ook het cursusgeld niet meer hoefden te betalen.
Waarom lukte dat overmaken niet?

Nadiene, de tip die ik je zou willen geven is contact te leggen met het bedrijf c.q. het incassobureau en alsnog te betalen wat je verschuldigd bent, op voorwaarde dat zij de dagvaarding intrekken. Dat scheelt je alweer de proceskostenveroordeling.

Zoals ik jouw verhaal begrijp lijkt het er namelijk wel op dat jullie wel die overeenkomst zijn aangegaan. Maar die mening is niet gebaseerd op feitelijke kennis (ik weet namelijk niet waar jullie je hebben aangemeld dus hoe dat op dit site in zijn werk gaat)
Nadiene

BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2008 9:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar ik heb nergens mijn handtekening ondergezet.
Prætorianus

Leeftijd: 88
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2008 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je handtekening zetten is niet de enige manier om een overeenkomst aan te gaan. Dat kan ook mondeling gebeuren. Of door te knikken naar de bakker als hij je vraagt of het dat bruine broodje is dat je wil hebben.

Dus als je vriend(in) je heeft gevraagd, "zal ik je inschrijven voor deze cursus voor X euro?" en jij hebt duidelijk "ja" gezegd, dan heb je de verplichting om te betalen aangegaan. Zoals eerder gezegd heb je dan een volmacht gegeven.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2008 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nadiene zou natuurlijk kunnen beweren dat zij van niets wist, of dat zij in ieder geval niet al dan niet stilzwijgend akkoord is gegaan. Het resultaat zal normaal gesproken zijn dat de "iemand anders" alles mag betalen. (Tenzij uit gedragingen van Nadiene blijkt dat zij akkoord is gegaan, bijv. als ze is komen opdagen op de cursus, of uit reeds afgelegde verklaringen aan het cursusbureau.)

BerichtGeplaatst: do 04 dec 2008 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maar ik heb me toch niet aangemeld, en in dit geval betreft het toch ook een koop op afstand en had ik toch 7 dagen de tijd, als er al sprake was van een overeenkomst om deze op te zeggen. en anders zelf drie maanden.

ik ga in iedergeval een verweerschrift schrijven,
kan iemand mij vertellen hoe ik dit eht beste kan formuleren,
heeft iemand een voorbeeld van een verweerschrift?

alvast bedankt
bona fides

BerichtGeplaatst: do 04 dec 2008 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er dan binnen 7 dagen na het sluiten van de overeenkomst ontbonden? (Er is een dienst aangeschaft, dus de termijn van 7 dagen loopt vanaf het sluiten van de overeenkomst.)

BerichtGeplaatst: do 04 dec 2008 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Is er dan binnen 7 dagen na het sluiten van de overeenkomst ontbonden? (Er is een dienst aangeschaft, dus de termijn van 7 dagen loopt vanaf het sluiten van de overeenkomst.)

er is geen sprake van een overeenkomst maar mocht er al sprake zijn van een overeenkomst dan is deze wel opgezegd want ik hen direct daarna laten weten dat ik niet zal deelenen aan de curus en later ook nog eens bevestigd., deze binnen de 3 maanden.
zij hebben mij overigens ook niet gewezen op deze 7 dagen.

maar heb jij enig idee waar ik voorbeelden van verweren kan raadpelgen?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 04 dec 2008 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is wel een overeenkomst, nl. de overeenkomst gesloten door de andere persoon (al dan niet mede in jouw naam). De vraag is of die andere persoon is gewezen op de 7 dagen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds