|
Auteur |
Bericht |
evdelsen
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 1:07 Onderwerp: gezamelijk eigenaar ouderlijk huis - ik verkopen - zus niet |
|
|
hoi,
Ik ben samen met mijn zus eigenaar van ons ouderlijk huis. Moeder had er een levenslang huurrecht op maar is in mei overleden. Ik wil sinds die tijd het huis graag verkopen maar de mede eigenaar (zus) kan maar niet beslissen of ze er zelf iets mee wil, zelf verbouwen en er gaan wonen etc.
Pand staat leeg, verpietert, kost vaste lasten en er is al eens ingebroken etc. Bovendien heb ik de opbrengst nodig voor de koop van een ander huis. We zijn nu 7 maanden verder en een beslissing van zus ligt nog niet in het verschiet. Ze wil ook niet op voorhand mijn deel kopen, een vergoeding afspreken etc.
Vraag. Kan ik van deze onverdeeldheid af? Zo ja, hoe? Welke weg te bewandelen? Hoe lang duurt zoiets? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 1:20 Onderwerp: |
|
|
Je kunt bij de rechter op grond van art. 3:178 BW verdeling van het huis vorderen. Wellicht is het mogelijk om dit op redelijk korte termijn via een kort geding te doen. Natuurlijk heeft het de voorkeur om er op een normale manier uit te komen, maar aan je geduld mag natuurlijk een einde komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 8:29 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Je kunt bij de rechter op grond van art. 3:178 BW verdeling van het huis vorderen. Wellicht is het mogelijk om dit op redelijk korte termijn via een kort geding te doen. Natuurlijk heeft het de voorkeur om er op een normale manier uit te komen, maar aan je geduld mag natuurlijk een einde komen. |
Verdeling is constitief, dus dat zal niet als voorlopige voorziening kunnen. Wat wel kan is in kort geding medewerking aan de verdeling vorderen alsmede de benoeming van een derde voor het geval deze medewerking niet wordt verleend. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 12:11 Onderwerp: |
|
|
Komt een vordering op grond van art. 3:178 BW er gelet op art. 3:181 BW ook niet op neer dat medewerking aan een verdeling wordt geëist?
Ah, art. 3:181 BW spreekt inderdaad van de benoeming van een "onzijdig" persoon. Dus art. 3:178 en 181 BW lijken geschikt voor een kort geding. Voor art. 3:185 BW (vaststellen van een verdeling) zal vermoedelijk een bodemprocedure nodig zijn, indien nodig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|