|
Auteur |
Bericht |
W. de Haan
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 18:31 Onderwerp: huurrecht |
|
|
Het opzeggen van een huurovereenkomst voor woonruimte is dwingendrechtelijk in de wet geregeld. Art. 7:271 BW als ik het goed heb. Daar staat ook alle minimale termijnen in. Zie lid 5.
De huurder kan dus (als de huur per maand betaald moet worden) met een termijn van 1 maand opzeggen.
Men kan natuurlijk wel een contract voor bepaalde tijd afsluiten (wat niet ongebruikelijk is), maar dat zet deze regel niet opzij.
Succes! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 19:11 Onderwerp: Re: huurrecht |
|
|
W. de Haan schreef: | Het opzeggen van een huurovereenkomst voor woonruimte is dwingendrechtelijk in de wet geregeld. Art. 7:271 BW als ik het goed heb. Daar staat ook alle minimale termijnen in. Zie lid 5.
De huurder kan dus (als de huur per maand betaald moet worden) met een termijn van 1 maand opzeggen.
Men kan natuurlijk wel een contract voor bepaalde tijd afsluiten (wat niet ongebruikelijk is), maar dat zet deze regel niet opzij. |
Onjuist. Zie art. 7:271 lid 1 BW:
Quote: | In afwijking van artikel 228 lid 1 eindigt een voor bepaalde tijd aangegane huur niet door het enkele verloop van de huurtijd; zij kan door elk van beide partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag, niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd. |
En vergelijk lid 2. Lid 5 zegt alleen iets over de lengte van de opzegtermijn, niet over de dag waartegen kan worden opgezegd.
Huur van woonruimte voor bepaalde tijd kan dus in beginsel niet vóór het einde van die bepaalde tijd worden opgezegd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
W. de Haan
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 23:02 Onderwerp: reactie |
|
|
Beste schrijver,
Daar heb je op zich gelijk in.
Mogelijkheden om de gevolgen nog te beperken liggen in art 7:271 lid 8 BW (opzegging met wederzijds goedvinden).
Als de huurder op de ingangsdatum van de huur niet komt opdagen en er verder geen feitelijke ingebruikneming van het gehuurde plaatsvindt (leegstand), geeft dat overigens de verhuurder nog een ontbindingsmogelijkheid wegens het ontbreken van goed huurderschap. (art. 7:213 BW)
In de praktijk kan nog wel eens worden ontkomen aan de ongewenste gevolgen doordat de huurder een ander voordraagt die komt huren. Er kan dan schade voor de verhuurder worden voorkomen.
Het blijft een lastige kwestie voor deze huurder! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 23:15 Onderwerp: Re: reactie |
|
|
W. de Haan schreef: | Daar heb je op zich gelijk in. |
Op zich? Volgens mij heb ik hier 100% gelijk.
(Nou ja, mijn formulering kan iets beter: Huur van woonruimte voor bepaalde tijd kan dus in beginsel niet tegen een dag vóór het einde van die bepaalde tijd worden opgezegd. Je kunt wel vóór het einde van de termijn opzeggen tegen een "voor de betaling van de huurprijs overeengekomen" dag, vallend na het verstrijken van de termijn.)
Quote: | Mogelijkheden om de gevolgen nog te beperken liggen in art 7:271 lid 8 BW (opzegging met wederzijds goedvinden). |
Vandaar 'in beginsel'. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|