|
Auteur |
Bericht |
MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 22:04 Onderwerp: DAKLOZE BELANGHEBBENDE? |
|
|
Kan een dakloze aangemerkt worden als een belanghebbende ex. art. 1:2 Awb? dit strookt namelijk niet met art. 6:6 Awb jo. 6:5 lid 1 sub a Awb.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 22:16 Onderwerp: |
|
|
Art. 1:2 Awb verwijst niet naar art. 6:5 en 6:6 Awb, dus ik volg je redenering niet.
Voor het indienen van een bezwaarschrift zal het voldoende zijn om een postadres op te geven. Het niet-ontvankelijk verklaren van een bezwaarschrift op de grond dat de dakloze indiener niet woonachtig is op het adres dat hij heeft opgegeven, is een kennelijk onredelijk gebruik van de discretionaire bevoegdheid die art. 6:6 Awb aan het bestuursorgaan toekent. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MartijnSUB
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 16:52 Onderwerp: |
|
|
Dat begrijp ik inderdaad, maar stel dat het gaat om een dakloze zonder adres. De man is een zwerver in de meest letterlijke zin van het woord. Dan is het dus mogelijk dat hij wel als belanghebbende aangemerkt kan worden ex. art 1:2 Awb maar niet in bezwaar kan op grond van art. 6:8 Awb.
Is dit mogelijk? |
|
|
|
 |
MartijnSUB
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 17:23 Onderwerp: |
|
|
Zie nu dat mijn vraag bovenaan dit topic niet in overeenstemming is met de vraag die ik in mijn hoofd had. Slordigheidfoutje, maar het was laat. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 17:51 Onderwerp: |
|
|
MartijnSUB schreef: | Dan is het dus mogelijk dat hij wel als belanghebbende aangemerkt kan worden ex. art 1:2 Awb maar niet in bezwaar kan op grond van art. 6:8 Awb.
Is dit mogelijk? |
Ik zie niet wat art. 6:8 Awb hiermee te maken heeft.
Voor zover je art. 6:6 Awb bedoelt, lees mijn vorige antwoord waarin ik reeds anticipeer op wat je niet vroeg, maar wel in je hoofd had.
Een dakloze zal op één of andere manier moeten aangeven hoe hij/zij kan worden bereikt. Doet hij dit niet, en ontvangt een bestuursorgaan een bezwaarschrift zonder enige indicatie van een contactadres, dan zal het bestuursorgaan het bezwaarschrift vermoedelijk wel niet-ontvankelijk mogen verklaren. Hoewel, het bestuursorgaan zou in zo'n geval zich bijvoorbeeld via een "andere geschikte wijze" (daklozenkrant ) tot de dakloze kunnen richten (art. 3:41 Awb). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 20:37 Onderwerp: |
|
|
Een dakloze kan het wel eens moeilijk hebben om als belanghebbende in de zin van de Awb te worden aangemerkt. Gek voorbeeld, maar ter illustratie: stel dat deze dakloze verblijf houdt bij een vaste boom. Hij is dus belanghebbende wanneer het voornemen bestaat dat die boom gekapt zal worden. Echter, hoe moet hij dat aantonen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 20:41 Onderwerp: |
|
|
Dat moet hij aantonen door met bewijs te komen. Dat kan van alles zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MartijnSUB
|
Geplaatst: vr 28 nov 2008 16:52 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Voor zover je art. 6:6 Awb bedoelt, lees mijn vorige antwoord waarin ik reeds anticipeer op wat je niet vroeg, maar wel in je hoofd had. |
dat artikel bedoelde ik inderdaad. Art. 6:8 Awb is hier volstrekt irrelevant natuurlijk. Gaat lekker met de snelheidsfoutjes
Quote: | Een dakloze zal op één of andere manier moeten aangeven hoe hij/zij kan worden bereikt. Doet hij dit niet, en ontvangt een bestuursorgaan een bezwaarschrift zonder enige indicatie van een contactadres, dan zal het bestuursorgaan het bezwaarschrift vermoedelijk wel niet-ontvankelijk mogen verklaren. |
Dan heb ik bij deze antwoord op mijn vraag. Dank je. |
|
|
|
 |
|