Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 11:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verzoek gemeente = besluit gemeente?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jvdl

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2008 17:59    Onderwerp: verzoek gemeente = besluit gemeente? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.

Ik heb een brief gekregen omtrent een door de gemeente geconstateerde overtreding m.b.t. brandveiligheid (van een nieuw huis). Na het opnoemen van de diverse artikelen waarop zij van mening zijn dat wij in overtreding zijn (art.2.113 Bouwbesluit en art. 1b, lid2) doet de gemeente een verzoek daar waar ik een besluit had verwacht (zoals ik ook uit de boekjes heb geleerd).

Ik kan nergens de bevestiging vinden dat een verzoek van een gemeente (n.a.v. een wettelijke overtreding) hetzelfde zou zijn als een besluit. Dus vraag ik mij af of ik conform het AWB bezwaar in kan dienen. Wel wordt een termijn van 8 weken gesteld waarbinnen wij de overtreding kunnen opheffen, dus dan zou je denken dat het een besluit zou zijn, toch?

Kan iemand mij misschien iets meer duidelijkheid geven?

Bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2008 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hoeft iets niet een besluit te noemen om het een besluit te laten zijn. Het "verzoek" is een besluit wanneer het voldoet aan art. 1:3 Awb.

Vertelt de brief wat er gebeurt als je de overtreding niet opheft binnen 8 weken? Bestuursdwang of dwangsom? Zo nee, dan is het waarschijnlijk geen besluit omdat de brief niet gericht is op rechtsgevolg.

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2008 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vroeger was er een reclame-slogan voor een bepaald snoepgoed: "Rang is alleen Rang als er Rang op staat."

Zo is het niet in het bestuursrecht. Een beleidsregel is een beleidsregel zelfs als het bestuursorgaan zegt dat het geen beleidsregel is. En als je schriftelijk verzoekt om een bijstandsuitkering, is dat een "aanvraag" ook al noem je het zelf een "verzoek".

Idem voor "besluit". Zijn die zuurtjes van Rang nog steeds te koop?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2008 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
Zijn die zuurtjes van Rang nog steeds te koop?

Vermoedelijk wel:

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2008 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het geval van zo'n overtreding kan de brief zijn: een waarschuwing, een vooraankondiging tot het nemen van een besluit of een besluit zelf.
msteeman

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 27 nov 2008 13:04    Onderwerp: vooraanschrijving Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het inderdaad een vooraanschrijving is, dan wordt in de brief waarschijnlijk aangegeven wat er gebeurt bij verstrijken van de termijn van 8 weken. Iets in de trant van 'als u niet de overtreding opheft, dan gaan wij u aanschrijven'. Meestal wordt in een dergelijke brief ook de mogelijkheid gegeven een zienswijze ex. 4:8 Awb in te dienen tegen de voorgenomen handhaving.
Als de brief een aanschrijving is ('als u de overtreding niet opheft, dan doen wij het voor u / dan kost het u zus en zoveel') dan is het inderdaad een besluit en maak je goede kans in bezwaar een béétje gelijk te krijgen omdat de gemeente niet heeft voldaan aan 4:8 Awb.
Nico1979

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 27 nov 2008 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het zo lees, krijg ik het idee dat het hier gewoon gaat om een mededeling van de gemeente dat een illegale situatie is geconstateerd, met het verzoek om deze op te lossen binnen een redelijke termijn. Aangezien hier elk rechtsgevolg ontbreekt, is geen sprake van een besluit.

Mocht de overtreder nalaten de overtreding te beëindigen, dan zal de gemeente een aanvang maken met het "officiele" handhavingstraject. Hierbij zal de gemeente aangeven dat men voornemens is handhavend op te treden indien de overtreder de overtreding niet binnen (opnieuw) een redelijke termijn oplost. Hierbij zal tevens de mogelijkheid worden geboden om een zienswijze omtrent het voornemen in te dienen, conform het bepaalde in 4:8 Awb.

De volgende stap is het daadwerkelijk aanzeggen van een last onder dreiging met toepassing van bestuursdwang of het opleggen van een last onder dwangsom. Pas op dat moment is sprake van een besluit waartegen in rechte kan worden opgekomen (bezwaar-beroep-hoger beroep).

De eerste stap zou ik persoonlijk achterwege laten. Vaak komt het een stuk sympathieker over om gewoon even in gesprek te gaan met de overtreder, zodat gezamenlijk een oplossing kan worden gezocht om de overtreding op te heffen. Mocht sprake zijn van een onwillige overtreder dan kan daarna gelijk de vooraankondiging de deur uit.
jvdl

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2008 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké, bedankt voor de antwoorden...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds