|
Auteur |
Bericht |
bowman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 20:30 Onderwerp: ANWB wil niet helpen bij vastzittende auto |
|
|
Ik heb even een vraagje over de ANWB.
Afgelopen vrijdag ben ik van de weg geraakt door gladheid, geen schade en geen gewonden (gelukkig) maar ik zat daarna vast (in de modder) waardoor ik dus niet meer verder kon.
Mijn eerste ingeving was om de ANWB te bellen (ik betaal ze immers 125 euro per jaar, dus daar mag je wel wat voor verwachten).
Tot mijn verbazing wilde die niet helpen, dat viel niet onder de dekking volgens hun. Uiteindelijk heb ik (via de politie) een sleepdienst ingeschakeld, maar daar ga ik natuurlijk een dikke rekening voor krijgen.
Mijn vraag is nu, klopt het wat de dame van de ANWB mij heeft verteld? valt dit echt niet onder "pech"?
De algemene voorwaarden heb ik hier kunnen vinden:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/wegenwacht/voorwaarden-2009-def.pdf |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 23:24 Onderwerp: |
|
|
Het probleem lijkt te zijn dat het niet om een defect aan de auto gaat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mightymouse
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 0:45 Onderwerp: |
|
|
Exact zelfde heb ik ook meegemaakt. Ik heb de desbetreffende telefoniste gevraagd of hun statement "wij helpen u op weg" hierop ook van toepassing was.
Ook ik moest de sleepdienst maar bellen. Gelukkig 5 minuten later stopte een passant die mij binnen 2 minuten weer op de weg had geholpen.
Toch na 9 jaar lid te zijn geweest van de ANWB. 1 keer hiervoor een beroep op hun gedaan, toch besloten het lidmaatschap op te zeggen en een alternatief te zoeken.
Het zal wel goed in de voorwaarden omschreven staan, toch vind ik het niet kloppen (voor het gevoel dan) |
|
|
|
 |
bowman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 21:27 Onderwerp: |
|
|
Ik ben bang dat ze zich hierop kunnen beroepen:
Quote: |
8.2 Voor welke pechgevallen
is er recht op hulp?
Er is recht op de service van de Wegenwacht
als het motorvoertuig niet functioneert vanwege
een mechanische of technische storing
die niet is voorzien en het niet mogelijk en/
of verantwoord is om door te rijden.
|
tja, mechanish en technisch deed de auto het nog prima... |
|
|
|
 |
Frawa
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 25 mrt 2009 22:36 Onderwerp: |
|
|
Tot hoever zou de ANWB moeten gaan?
Alleen degene die niet weg kan omdat de aangedreven wielen doorslippen in een natte berm?
Of ook degene die tot op de bodem is weggezakt?
Wie bepaalt de grens?
Als een ander helpt is mooi meegenomen, maar als het mis gaat wie draait er dan voor de kosten op?
Een slepersbedrijf heeft ervaring en is ervoor verzekerd. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 26 mrt 2009 14:47 Onderwerp: |
|
|
Frawa schreef: | Tot hoever zou de ANWB moeten gaan?
Als een ander helpt is mooi meegenomen, maar als het mis gaat wie draait er dan voor de kosten op? |
Dat lijkt een gedachte van de laatste tijd: 'doorrijden/wegwezen voor er iets gebeurt waar je spijt van krijgt'. En dat is niet echt een sociale instelling.
Het gaat hier ook om gezond verstand en gedienstigheid aan de medemens.
Ik ben zo vaak geholpen door mensen onderweg en zal (daardoor) ook andere hulpbehoevenden in het verkeer helpen.
Als er iets mis gaat met schade tot gevolg dan wordt het meestal hoffelijk opgelost.
Het is flauw van de ANWB. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Nautica
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 07 apr 2009 13:52 Onderwerp: |
|
|
Als ex medewerker van de wegenwacht kan ik precies aangeven hoe de wegenwacht hier mee omgaat.
In ieder geval is dit uitgesloten in de voorwaarden aangezien het geen technisch mankement is. Bovendien vallen dit soort problemen onder uw AUTOVERZEKERING. Indien u dus alleen een WA heeft dan heeft u geen recht op hulp via de verzekering. De verzekering dient echter wel ALTIJD HULP TE BIEDEN die bestaat uit het bellen van een berger voor u die u dan zelf mag betalen
1) U belt naar ANWB dat u vast zit met uw auto
2) Telefonist(e) hoort te vragen hoe u vast zit. (modder, paaltje, hoge stoeprand etc) en vraagt hoe dicht de wegenwachtauto erbij kan komen.
3) Indien uit gesprek blijkt dat de wegenwacht eventueel zou kunnen helpen, zal een goede telefoniste altijd een melding in het systeem zetten. Dit is een standaard protocol. Het is dan aan de wegenwacht om te bepalen of hij u kan helpen en niet aan de telefoniste.
4) Indien uit het gesprek blijkt dat de auto door de wegenwacht niet geholpen kan worden zal zij u doorverwijzen naar de verzekering en meestal doorverbinden met de Verzekeraars Hulpdienst VHD.
Nu de praktijk:
Wegenwacht komt bij auto in de modder:
1) de auto staat dicht bij de verharde weg en de WW kan de auto lostrekken met sleepkabel.
2) de auto staat verder weg op niet verharde grond. WW kan er niet bij. De WW auto is zwaar beladen met gereedschap en heeft geen 4 x 4.
Wegenwacht komt bij een auto op betonnen paaltje of stoeprand
1) indien niet te hoog en niet te vast kan WW met garage krik soms de auto loskrijgen.
2) indien dit niet gaat zal er alsnog een berger gebeld moeten worden
LET OP: Meestal bent u in dit soort gevallen sneller op weg door direct zelf de verzekering te bellen. Als u een uur op de WW staat te wachten en blijkt dat hij niets kan doen moet deze alsnog komen.
Heeft u zelf het nummer niet van de verzekering dan MAG u altijd de ANWB bellen. Zij hebben alle telefoonnumers in de database.
Jammer genoeg heeft de ANWB er voor gekozen om de uitstekende kennis van de vaste medwerkers in de Meldkamers te veruilen voor Parttime personeel van uitzendbureau's, die uiteraard wel van goede wil zijn maar vaak deze ervaring missen. _________________ Luctor et Navigare |
|
|
|
 |
|