Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 16:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beslag aanvechten
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rechtpak

Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 22 nov 2008 20:12    Onderwerp: Beslag aanvechten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo.

Ik heb na heel veel twijfelen en zorgen beslag laten leggen door het LBIO op het inkomen van mijn ex man. Hij betaald een klein deel van de kinderalimentatie niet alles wat opgelegd is. Gemaakte afspraken kwam hij niet na, met uitzondering van 1.
Nu heb ik een brief gekregen van zijn advocaat waarin deze mij min of meer dwingt het beslag te laten stopzetten. Zo niet dan zal de advocaat van mijn ex-man, via een procedure het lbio opdracht geven het beslag niet uit te voeren, mij aansprakelijk stellen voor geleden en nog te lijden schade, plus mij aansprakelijk stellen voor alle kosten. Kan dit zomaar? (vakantieman Razz)

Volgens het lbio heeft de ex-man geen poot om op te staan, hij heeft in de afgelopen jaren nooit aan willen tonen dat hij het oorspronkelijke bedrag niet kon betalen. Wel ben ik tijdelijk akkoord gegaan met een regeling voor de helft van de alimentatie. Die ik enkele maanden geleden heb ingetrokken en hem dat ook heb laten weten middels enkele brieven, van mijzelf en van mijn jurist, aangetekend en wel.

Wat zijn mijn kansen hierin? Ik ben niet van plan het beslag te laten stopzetten. Hij heeft kansen genoeg van mij gehad en het is nb voor zijn kinderen, geen partneralimentatie dus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 1:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan dit zomaar? Ja, je man kan uiteraard een procedure beginnen, dat is niet verboden.

Wat zijn jouw kansen? Ik heb geen idee, want ik ken het hele dossier niet. Het LBIO vindt blijkbaar dat je man geen poot heeft om op te staan. Ik zie geen reden om daaraan te twijfelen.

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Bona Fides voor je antwoord.
Veel meer in het hele dossier wat ik heb geschreven is er niet.
Ik zit er alleen over in dat hij de kinderen in dit geheel gaat gebruiken. De kinderen willen absoluut geen contact met hun vader.
Plus het feit dat mocht hij wel door de rechter in het gelijk gesteld worden, ik alle kosten zou moeten betalen, plus zijn geleden schade.

Eigenlijk schandalig omdat ik van een piepuitkering rond moet komen met de kinderen en hij een volledige baan heeft, eigen huis, reizen kan maken (en niet van die kleintjes ook) en dan nog moeilijk doen en mij om begrip heeft gevraagd.

Op geen enkele brief van mij heeft hij gereageerd, behalve toen er beslag lag bij zijn werkgever. Zou een rechter deze informatie allemaal meenemen in een eventueel oordeel? Hij leeft niet echt heel erg verantwoordelijk nml!
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 10:02    Onderwerp: Re: Beslag aanvechten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechtpak schreef:
Wel ben ik tijdelijk akkoord gegaan met een regeling voor de helft van de alimentatie. Die ik enkele maanden geleden heb ingetrokken en hem dat ook heb laten weten middels enkele brieven, van mijzelf en van mijn jurist, aangetekend en wel.

Op welke wijze bent u 'tijdelijk akkoord gegaan' ? Bestond er in die overeenkomst de mogelijkheid dat u uw akkoord éénzijdig zou beëindigen?

Hebt u deze informatie ook met het LBIO gecommuniceerd?
Bekijk de homepage
Rechtpak

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schriftelijk, door hem opgesteld en gezamelijk ondertekend. Er stond in dat als hij zijn verplichtingen niet na zou komen, het LBIO onmiddelijk over zou gaan tot innen van de achterstallige alimentatie. De helft werd netjes betaald, dat wel, maar de overige achterstand inlopen met zijn vakantiegeld niet, wat ook in de overeenkomst stond.

Het LBIO is op de hoogte heeft er ook een kopie van en zowel het lbio als een adcocaat die ik heb geraadpleegd adviseerden mij eerst hem een brief te schrijven en hem ervan op de hoogte te stellen dat ik de overeengekomen afspraak als nietig beschouw en de volledige alimentatie wilde hebben plus een voorstel om de achterstand in te lopen.
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als hij vindt dat hij minder hoeft te betalen of huidige bedrag niet kan betalen dan moet hij een verzoek tot verlaging ali doen bij de rechtbank en daarbij de wijziging van omstandigheden aannemelijk maken en evt om terugwerkende kracht verzoeken (maar over het algemeen zal een wijziging bij toewijzing pas ingaan per datum verzoekschrift.
Rechtpak

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok dat snap ik allemaal, bedankt voor het antwoord trouwens. Maar....

Kan de rechter hem in het gelijk stellen omdat zijn advocaat beweerd dat hij door mijn beslag zijn overige financiele verplichtingen niet kan nakomen? En daarmee dus mij daarvoor verantwoordelijk houd?
Buiten het feit dat ik denk dat als hij een advocaat kan betalen, hij ook mij had kunnen betalen,,,toch? Of denk ik dan te makkelijk.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechtpak schreef:
Ok dat snap ik allemaal, bedankt voor het antwoord trouwens. Maar....

Kan de rechter hem in het gelijk stellen omdat zijn advocaat beweerd dat hij door mijn beslag zijn overige financiele verplichtingen niet kan nakomen? En daarmee dus mij daarvoor verantwoordelijk houd?

Kort: nee. Als er beslag is gelegd, betekent dit dat er sprake is van een executoriale (of conservatoire) titel, waar dus op enig moment een rechter of de regering aan te pas is gekomen.

Zou wat moois zijn als een andere (of dezelfde) rechter dan zou zeggen: 'daar mag je geen gebruik van maken'.
Bekijk de homepage
sietske1980

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het Lbio int nu op basis van de eerder gegeven alimentatie-beschikking van de rechtbank en ze kunnen daarbij ook beslag leggen op loon. Je ex kan proberen die beschikking te laten wijzigen, zie mijn eerdere post.
In de praktijk zie je wel eens dat het Lbio zijn maatregelen schorst totdat er een beslissing is op zijn verlagingsverzoek.
De advocaat van je ex zou beter moeten weten.
Rechtpak

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ok, Sietske, maar het LBIo heeft mij al gezegd (heb bijna wekelijks contact met hen nu) dat zij niets gaan stilzetten. Ik ben de enige die daartoe opdracht kan geven aan het LBIO. Het was volgens de zaakbehandelaar anders geweest als het om partner alimentatie zou gaan wat dus niet het geval is.

De brief die ik heb ontvangen is geen verlagings verzoek maar een dwingend iets aan mij om het beslag te laten stopzetten, van een verlagingsverzoek heb ik nog niets gehoord!
sietske1980

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maak je niet druk en ga ervan uit dat het bluf is, omdat ze geen zin hebben om geld en tijd uit te trekken voor een alimentatiewijzigingsprocedure.
Joey26

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2008 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je weet nooit hoe een balletje rolt...
Zo betaalde de ex van mijn vrouw ook maanden géén kinderalimentatie omdat hij het "te veel" vond nadat hij haar er uit gesmeten had en bij haar moeder op de stoep dropte.
Na 8 maanden onderhandelen via de advocaten weigerde hij zelfs nog te reageren en zelfs op de waarschuwing dat er beslag gelegd zou worden.
Uiteindelijk wérd er beslag gelegd.
Hij spande een kort geding aan en vocht het beslag aan.
De rechter oordeelde "waarom bent u niet de bodemprocedure begonnen zoals u in een der brieven hebt aangegeven" (ook idd de enigste manier voor herziening KA).
De rechter vroeg mijn vrouw de beslaglegging tijdelijk stop te zetten op de voorwaarde dat haar ex binnen een maand de bodemprocedure zou starten. De rechter oordeelt dus dat de enigste manier een bodemprocedure is en het beslag NIET onterecht was.
En zo geschiedde...
Uit jouw schrijven merk ik op dat je je niet zo'nzorgen maakt over de advocaat en procedurekosten. Je zal dan waarschijnlijk wel een toevoeging hebben..
Mijn vrouw NIET, dus dit grapje kostte ons dik € 4000,-
Wij dachten eerst ook dat het bluf was.....en idd zijn advocaat had beter moeten weten.....maar daar zat die vent niet mee, immers zijn zakken worden wel gevuld.
De uitslag van deze bodemprocedure pakte ook nog eens héél gunstig voor hem uit en er werd geen enkele rekening gehouden met alle financiële consequenties die mijn vrouw, haar kind én ik als gevolg van zijn spatjes ondervonden en nu dagelijks ondervinden.
Nu, enkele maanden later:
Diezelfde ex stuurt enkele maanden later via zijn advocaat doodleuk een brief waarin staat dat hij wegens verduistering (jatten) op staande voet is ontslagen en tijdelijk wil afzien van het betalen van KA totdat hij nieuw inkomen heeft. Als mijn vrouw het er niet mee eens is start hij een procedure ter vermindering/kwijtschelding KA.
"verwijtbaar inkomstenverlies" ......zijn advocaat zou beter moeten weten (heeft kast van een huis, paarden 2 auto's etc.etc).....maar tóch weer een procedure die duizenden euri's gaat kosten.
En wat wordt de beschikking?
Geen idee, het vertrouwen in onze nederlandse wetgeving en vooral de toepassing hiervan is bij mij al lang ver zoek....

Ik zou pas stoppen met me zorgen te maken als de beschikking er is...

Ben héél benieuwd wat hier uitkomt
Rechtpak

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nu dus een kort geding aan de broek, waarin hij het stopzetten en houden van het beslag eist.
Ik heb mijn verweer bij mijn advocaat ingeleverd en het is wachten op de datum.

Nu heb ik al van verschillende personen gehoord dat hij in principe het kort geding tegen het LBIO had moeten aanspannen omdat zij het beslag uitvoeren. Is dat zo?
Rechtpak

BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gisteren is het kort geding geweest.

Exman heeft op geen enkele wijze kunnen aantonen dat hij de alimentatie niet kon betalen. heeft twee keer gelogen tegen de rechter. dwz, eerst mijn verhaal bevestigen, toen door woede van zijn advocaat ontkennen en vervolgens toen de rechter om opheldering vroeg zei: Ik kan het me niet meer herinneren. En dat twee keer!! Confused

verder had hij een getuige bij zich die mij in het gelijk stelde. Toen zijn advocaat zei verdere documenten te willen overhandigen omtrent zijn financiele positie vertelde de rechter daar geen prijs op te stellen.

Mijn advocaat kan niets met zekerheid zeggen en we moeten dus wachten op de uitspraak, binnen nu en twee weken.

Zou ik stiekem al een beetje kunnen juichen?
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 12:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechtpak,
Juig niet tevroeg,
Nee; heb je Ja; kan je krijgen.

Ik kan me in jou situatie (bij ons het tegenovergestelde), het heel goed voorstellen.
Je onzekerheid,en spanning.

Vraagje:
Jij vertelde je had een piepklein uitkerinkje.
Is dat bijstand.
Zo, ja, heeft de bijstand,dacht ik, ook een vinger in de pap, in positieve zin voor jou.

groet.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds