|
Auteur |
Bericht |
Ruby
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 nov 2008 15:14 Onderwerp: trouwen en koopwoning |
|
|
Hallo,
Binnenkort ga ik trouwen, echter mijn woning is nog niet verkocht. Toch is het eerlijker mbt belasting ed om me in te schrijven op het adres van mijn aanstaande man als wij getrouwd zijn. Welke nadelen zitten hieraan mbt mijn koopwoning? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 17 nov 2008 15:26 Onderwerp: |
|
|
Als je getrouwd bent kun je in principe maar voor één woning hypotheekrente aftrekken.
Het lijkt me dat je wel gebruik kunt maken van de uitzondering van art. 3:111 lid 2 Wet IB 2001:
Quote: | Een woning wordt mede aangemerkt als eigen woning indien de woning de belastingplichtige in het kalenderjaar of in een van de voorafgaande twee jaar als eigen woning als bedoeld in het eerste lid ter beschikking heeft gestaan en sindsdien leeg staat en hij aannemelijk maakt dat de woning bestemd is voor verkoop. |
Dat zou betekenen dat je (samen met je echtgenoot als fiscale partner) nog 2 jaar de hypotheekrente voor je huidige woning kunt aftrekken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ruby
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 nov 2008 17:25 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel.
Hoe zit het met kraak?? Is er een verhoogd risico t.a.v. d ehuidige situatie? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 18 nov 2008 18:20 Onderwerp: |
|
|
Het kraken van een woning die minder dan een jaar leeg staat is strafbaar, wat onder meer betekent dat de politie eenvoudig tot ontruiming is te brengen. De kans op een kraak neemt daarom toe vanaf een jaar leegstand. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|