Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 1:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

geen acceptatie van de CZ voor de verdragspolis
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
theobun

Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 11 nov 2008 17:45    Onderwerp: geen acceptatie van de CZ voor de verdragspolis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
AWBZ
Artikel 5
1. Verzekerd overeenkomstig de bepalingen van deze wet is degene, die:
a. ingezetene is;
b. geen ingezetene is, doch ter zake van in Nederland in dienstbetrekking verrichte arbeid aan de loonbelasting is onderworpen.
2. In afwijking van het eerste lid zijn vreemdelingen die niet rechtmatig in Nederland verblijf genieten als bedoeld in artikel 8, onder a tot en met e en l, van de Vreemdelingenwet 2000, niet verzekerd.
3. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kan, in afwijking van het eerste lid, uitbreiding dan wel beperking worden gegeven aan de kring der verzekerden. In die algemene maatregel van bestuur kan aan het College zorgverzekeringen worden opgedragen op een aanvraag van een belanghebbende die bij de algemene maatregel van bestuur van de verzekering ingevolge deze wet is uitgezonderd, een verklaring af te geven dat hij niet verzekerd is.
4. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kan, in afwijking van het eerste en tweede lid, uitbreiding worden gegeven aan de kring der verzekerden voor zover het betreft:
a. vreemdelingen die rechtmatig in Nederland arbeid verrichten dan wel hebben verricht;
b. vreemdelingen die, na in Nederland rechtmatig verblijf te hebben genoten als bedoeld in artikel 8, onder a tot en met e en l, van de Vreemdelingenwet 2000, tijdig toelating in aansluiting op dat verblijf hebben aangevraagd, dan wel bezwaar hebben gemaakt of beroep hebben ingesteld tegen de intrekking van het besluit tot toelating, totdat op die aanvraag, dat bezwaar of dat beroep is beslist.

Mijn vrouw met Braziliaanse nationaliteit is in jan 2007 naar Nederland gekomen
Wij hebben haar toen bij de gemeente aangemeld en bij de IND EU toetsing aangevraagt
In feb 2007 is de inschrijving in de GBA definitief gemaakt en heeft ze de verblijfsstatus
Gekregen onder e van art 8 van de vreemdelingenwet (GBA code 30 toetsing gemeenschapsrecht)
Volgen deze verblijfstatus is zij zich verplicht te verzekeren tegen ziekte kosten
Dit hebben wij ook direct gedaan bij AEGON en zij is met terug werkende kracht verzekerd van af 1-1-2007
In september 2007 heeft de IND een negatieve beschikking gestuurd op de EU-toetsing
En is de verblijfstatus van mijn vrouw toen onterecht gewijzigd in geen verblijfstitel (GBA code 9Cool
Tegen deze beslissing zijn wij in beroep gegaan en mocht mijn vrouw de beslissing in Nederland afwachten (VoVo)
Volgens de:

Quote:
Besluit uitbreiding en beperking kring verzekerden volksverzekeringen 1999 (Bub)

Bub Artikel 10. Vreemdelingen in Nederland wonend
1. Verzekerd op grond van de volksverzekeringen is de in Nederland wonende vreemdeling die na rechtmatig in Nederland verblijf te hebben gehouden in de zin van artikel 8, onder a tot en met e, of l, van de Vreemdelingenwet 2000:
a. voor de beëindiging van dit verblijf een aanvraag heeft ingediend om voortgezette toelating; of
b. binnen de termijn, genoemd in artikel 69, eerste lid, van de Vreemdelingenwet 2000, of, buiten die termijn, in geval artikel 6.11 van de Algemene wet bestuursrecht toepassing heeft gevonden, bezwaar heeft gemaakt of beroep heeft ingesteld tegen intrekking van de toelating in de zin van artikel 8, onder a tot en met e, of l, van de Vreemdelingenwet 2000.

Moet mijn vrouw zich dus verplicht verzekeren
De verzekering bij AEGON is dus na contact met deze doorgelopen

1-6-2008 is mijn vrouw in België als zelfstandige gaan werken
En is vervolgens zich verplicht te verzekeren bij een Belgisch mutualiteit
Zij heeft zich aangemeld bij de mutualiteit de Voorzorg
Deze heeft omdat zij in Nederland woont een E-106 formulier naar CZ gestuurd volgens de EU- verordering 1408/71
En heeft mijn vrouw zich daar aangemeld
Echter wil CZ haar niet inschrijven van wegen het ontbreken van een verblijfsvergunning
Na herhaalt contact met de afdeling buitenland en hun gewezen op bovenstaande
En na het sturen van de VoVo in haar paspoort blijft CZ weigeren
Toen ook bleek dat de IND onterecht haar verblijfsstatus in het GBA hat gewijzigd in code 98
Na een klacht bij de IND is de status terug gezet naar code 30 toetsing gemeenschapsrecht (verblijf onder e van art 8 van de vreemdelingenwet )
Na deze wijziging in het GBA nogmaals contact opgenomen met CZ met het verzoek tot inschrijving
Deze werd weer geweigerd met de melding dat dit definitief is en alleen een verzoek tot heroverweging bij Juridische Zaken mogelijk is
Dit verzoek heb ik 2-10-2008 ingediend en tot op heden nog geen bevestiging gehad dat ze het in behandeling hebben genomen
26-10-2008 is een positieve beschikking van de IND binnen gekomen dat mijn vrouw een verblijfsvergunning is toegekend
En is de GBA code gewijzigd in code 28 Gemeenschapsonderdaan, economisch actief, arbeid vrij (verblijf onder e van art 8 van de vreemdelingenwet )
De aanmaak van de verblijfsvergunning zal naar verwachting 6 weken duren
Weer contact opgenomen met CZ zij blijven echter weigeren om mijn vrouw te verzekeren

Naar mijn mening moet CZ mijn vrouw verzekeren
of zie ik wat over het hoofd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theobun

BerichtGeplaatst: wo 12 nov 2008 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

weet iemand waar je in beroep kan gaan en hoe
bij het niet accepteren van de inschrijving

mijn vrouw is wel verzekerd bij AEGON
maar omdat ze in belgie werkt moet ze zich aanmelden bij CZ
we betalen dus nu dubbele premie
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 13 nov 2008 1:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

CZ is toch een Nederlandse zorgverzekeraar? En je vrouw wilt bij CZ een reguliere zorgverzekering afsluiten?

Waarom zou ze twee keer een zorgverzekering moeten afsluiten? Waarom zou die van AEGON niet voldoende zijn?

En wat bedoel je met "we betalen dus nu dubbele premie"? Dubbele premie betaal je toch pas zodra je vrouw zowel bij AEGON als bij CZ zou zijn verzekerd?

Misschien helpt het om bij de Belgische mutualiteit te melden dat je vrouw al verzekerd is bij AEGON?

BerichtGeplaatst: do 13 nov 2008 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat over een verdragspolis volgens de EU-verordering 1408/71
je werkt in een ander EU land en daar betaal je premie (België)
volgens dit verdrag heb je recht op zorg in je woonland (Nederland)
In Nederland ben je dan verplicht je aan te melden bij CZ die de gemaakte kosten doorrekent aan de mutualiteit in België

mijn vrouw was al verzekerd bij AEGON voor ze in België ging werken
maar deze verzekering kan pas worden opgezegd als je bent aangemeld bij CZ
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 13 nov 2008 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theobun schreef:
In Nederland ben je dan verplicht je aan te melden bij CZ die de gemaakte kosten doorrekent aan de mutualiteit in België

Aha, wel vreemd dat je dan niet meer kunt kiezen tussen zorgverzekeraars, maar deze bron geeft je gelijk:
Quote:
Artikel 19 van Verordening 1408/71 biedt zowel de grensarbeider als zijn verdragsverzekerde gezinsleden de mogelijkheid om gebruik te maken van geneeskundige zorg in het woonland (Nederland). Zij maken dus aanspraak op de zorg, zoals geregeld in de wettelijke verzekeringen van Nederland: de Zvw en AWBZ. De kosten van deze zorg worden in eerste instantie vergoed door het ‘orgaan van het woonland’; in Nederland is dat zorgverzekeraar CZ Actief in Gezondheid. CZ declareert de vergoede bedragen bij het ziekenfonds in België of Duitsland.

Voor zover ik het begrijp is CZ inderdaad verplicht om de inschrijving van je vrouw te accepteren.

BerichtGeplaatst: do 13 nov 2008 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zij valt onder de wet en regelgeving van België
in België word geen verblijfsdocument geëist dus mag CZ dit ook niet doen
volgens de AWBZ is dit wel verplicht maar dat is een Nederlandse wet

wil graag weten bij welke rechtbank wij in beroep kunnen gaan

ps. Zij heeft nu wel een verblijfsvergunning
sam2

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 13 nov 2008 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet even kijken bij www.buitenland.cvz.nl voor de correcte en meest bijgewerkte gang van zaken.

Volgens de regels die ik overal lees zou het CVZ haar moeten inschrijven (verzekerd is ze al via Belgie)

Ik neem aan dat je je verzoek tot heroverweging aangetekend hebt verstuurd.
Wat overblijft is een klacht indienen:

http://www.buitenland.cvz.nl/speciaal/klacht/index.asp?size=K

en dan uiteindelijk naar de ombudsman.

Tot die tijd zal je dubbel blijven betalen, maar uiteindelijk zullen ze de dubbel betaalde premie moeten vergoeden lijkt me.
theobun

BerichtGeplaatst: za 15 nov 2008 8:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theobun schreef:

volgens de AWBZ is dit wel verplicht maar dat is een Nederlandse wet

volgens de AWBZ moet ze dus wel verzekerd worden
Quote:
Art. 5b. [Geschiedenis: Stb. 1998, 267]
Zo nodig in afwijking van artikel 5 en de daarop berustende bepalingen:
a. wordt als verzekerde aangemerkt de persoon van wie de verzekering op grond van deze wet voortvloeit uit de toepassing van bepalingen van een verdrag of van een besluit van een volkenrechtelijke organisatie;

http://www.st-ab.nl/wetawbz.htm#5
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds