|
Auteur |
Bericht |
Alain07
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 nov 2008 9:54 Onderwerp: Verplicht getuigen? |
|
|
Goedemorgen,
Ik heb een vraag en hoop dat er mensen zijn die mij een helder antwoord kunnen geven.
Ik zal het zo kort mogelijk proberen uit te leggen.
Drie jaar geleden overleed plotseling de vader van mijn toenmalige vriendin, die toen 16 was. Vader en moeder waren gescheiden. Ze woonde bij haar vader en is daarna logischerwijs naar haar moeder gegaan.
De afwikkeling van de erfenis verliep niet best. Het geld wat vader had nagelaten ( enkele tienduizenden euro`s) werd door zijn broers en vader geclaimd doordat hij bij hun een lening was aangegaan.
Een jaar geleden heb ik mij laten overhalen tot een schriftelijke verklaring, die in samenspraak is gegaan met de moeder van mijn ex. Het was niet allemaal geheel conform de waarheid, geen grote leugens maar een klein beetje mooier maken van de feiten. Stom, ik weet het.
Kort daarna is de relatie stuk gelopen.
Nu heb ik twee weken geleden een schrijven ontvangen waarin de moeder vraagt mij als getuige te willen in de zitting die binnen een paar maanden zal plaatsvinden.
Doordat ik eigenlijk geen trek meer heb ik contact, de hele zaak te ver weg staat voor mij en ik -min of meer-spijt heb van hetgeen ik verklaard heb, heb ik aangegeven dat liever niet te doen.
Daar werd geen genoegen mee genomen, ik heb een mail ontvangen waarin zij stelt dat ik wel op de getuigenlijst sta die naar de rechtbank is verzonden.
Mijn vraag is:
Ben ik nu dus verplicht om te verschijnen?
Moet ik mij perse houden aan mijn schriftelijke verklaring?
Kan ik mij beroepen op mijn zwijgrecht, en welke consequenties zijn daaraan verbonden?
Alvast vriendelijk bedankt voor uw tijd.
groet,
Alain. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 12 nov 2008 10:18 Onderwerp: Re: Verplicht getuigen? |
|
|
Alain07 schreef: |
Ben ik nu dus verplicht om te verschijnen?
|
Ja, de rechtbank kan zelfs - desnoods - uw medebrenging 'met de sterke arm' gelasten. (gebeurt zelden tot nooit).
Quote: |
Moet ik mij perse houden aan mijn schriftelijke verklaring?
|
Nee, u dient de waarheid te vertellen. Daarover legt u ook een eed of belofte af.
Quote: |
Kan ik mij beroepen op mijn zwijgrecht, en welke consequenties zijn daaraan verbonden?
|
Nee. |
|
|
|
 |
Alain07
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 nov 2008 10:41 Onderwerp: |
|
|
Oke duidelijk, tot zover.
Maar krijg ik geen gezeur door de eerdere -schriftelijke- verklaring, als die niet geheel overeenkomt met het verhaal wat ik in de rechtzaal zal houden?
En als ik het goed begrijp is zwijgplicht in de verste verte niet aan de orde?
Hmm, dat is erg jammer. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 12 nov 2008 11:14 Onderwerp: |
|
|
Als je met een verklaring jezelf zou beschuldigen, mag je zwijgen.
art. 165 lid 3 Rv schreef: | De getuige kan zich verschonen van het beantwoorden van een hem gestelde vraag, indien hij daardoor of zichzelf, of een van zijn bloed- of aanverwanten in de rechte lijn of in de zijlijn in de tweede of derde graad, of zijn echtgenoot of vroegere echtgenoot onderscheidenlijk zijn geregistreerde partner of vroegere geregistreerde partner aan het gevaar van een strafrechtelijke veroordeling ter zake van een misdrijf zou blootstellen. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|