Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 0:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Een voorloping huurcontract
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lanaly

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 12:42    Onderwerp: Een voorloping huurcontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Een vraagstukje dat ik jullie graag wil voorleggen:

Mijn vriend en ik hebben een tijdje terug een voorlopig huurcontract getekend voor een woning die wij graag wilden hebben. Nu hebben wij ons echter bedacht en lijkt de woning niet geschikt meer voor ons. We vragen ons nu af hoe bindend dit tijdelijke huurcontract is.

In het contract staan geen ontbindende voorwaarden en er is ook geen uitsluitingsclausule in opgenomen. We vrezen dat het huurcontract niet meer opgezegd kan worden door ons. Echter in het contract staat iets wat onze aandacht trok en we zijn benieuwd of onze interpretatie juist is.

Er staat: 3.1 Duur verlenging en opzegging.
Deze overeenkomst is aangegaan voor de duur van 24 maanden ingaande 1 maand na oplevering, +/- eind november 2008. De definitieve datum wordt u 2 maanden van te voren doorgegeven. Tijdens de periode van 24 maanden, na ingang van de huurtermijn kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beëindingen. Verhuurder zal gehuurde op de ingangsdatum van de huur aan huurder ter beschikking stellen, tenzij dit geen werkdag is, althans als huurder heeft voldaan aan alle op dat moment bestaande verplichtingen jegens verhuurder.

Wij lezen dit als volgt:
1. 1 maand na oplevering is eind december, dat klopt, we zouden er inderdaad (zo zeggen zij) eind december in kunnen, in welk geval;
2. De definitieve datum niet 2 maanden van tevoren bekend wordt gemaakt en men hier dus in gebreke blijft;
3. TIJDENS de periode van 24 maanden, na ingang van de huurtermijn kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beëindigen, wij begrijpen hieruit dat het dus vóór en na die periode wel kan? In dat geval kunnen we dus nu, voor aanvang van het contract nog wel opzeggen?

Punt 1 en 2 zijn hierbij ter verduidelijking en terzijde voor ons. Wij denken dat wij op grond van het derde argument het huurcontract kunnen opzeggen (dit moet middels aangetekende brief.) Hebben wij gelijk in onze gedachtengang?

Alvast hartelijk dank voor uw tijd en moeite om te antwoorden.

Vriendelijke groet,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaat het hier om een algemene voorwaarde? Zo ja dan zou er sprake kunnen zijn van een onduidelijke voorwaarde. In dat geval wordt de bepaling in positieve zin uitgelegd ten behoeve van degene voor wie ze is bestemd.

Is er geen sprake van een algemene voorwaarde dan volgt een ander verhaal.
Bekijk de homepage
Lanaly

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Abraxes,

Helaas is er geen sprake van een algemene voorwaarde maar van een deel uit het contract. Dit staat letterlijk in het contract dat wij met beide handtekeningen ondertekend hebben. Let wel, het definitieve contract moet nog komen omdat in dit voorlopige contract nog geen data genoemd konden worden.

In de algemene voorwaarden staan geen ontbindende voorwaarden en er is ook geen uitsluitingsclausule in opgenomen.

Bedankt voor de snelle reactie,

Vriendelijke groet,
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De uitleg van een schriftelijk contract vindt niet plaats op grond van alleen maar de taalkundige betekenis van de bewoordingen waarin het is gesteld. Van belang is wat de betrokken partijen over en weer redelijkerwijs als elkaars bedoeling mochten begrijpen, onverschillig wat daarvan voor derden kenbaar was.

In enge zin rekenschap geven aan de betreffende bepaling lijkt daarom (mede gelet op die bepaling) wat ongebruikelijk.

De precieze situatie is op basis van de gegeven informatie moeilijk bepaalbaar. Daarmee bedoel ik dat omdat de waarschijnlijkheid bestaat dat niet alle relevante gegevens worden genoemd die van belang zijn voor de rechtsverhouding en daarmee, voor de interpretatie van elkanders rechten en plichten, aan voorgenoemde norm, wellicht niet scherp kan worden getoetst.

Niettemin zijn er een paar aspecten die naar mijn idee in jouw voordeel pleiten. Een goed punt dat jijzelf trouwens al hebt gemaakt is dat het gaat om een voorlopig contract.

Een voorlopig contract behoeft niet teweeg te brengen dat 'een verandering van omstandigheden' of iets dergelijks, de mogelijkheid geeft om er van af te zien. Zijn daarover afspraken gemaakt?

Maar, omdat er sprake is van een voorlopig contract, zie ik wel een afstand tot wat heet, een huurcontract.

Dit terwijl jij je committeert aan het huurrechtelijk regime. Laughing
Ik vraag me af of dat wel van toepassing kan worden geacht.

Anders gezegd, de voorlopige overeenkomst is naar mijn idee geen huurovereenkomst en als zodanig niet aan dat regime onderworpen (althans voor zover het de opzegtermijn betreft).

Maar ik ben benieuwd of anderen daar anders over denken.
Bekijk de homepage
Lanaly

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
De uitleg van een schriftelijk contract vindt niet plaats op grond van alleen maar de taalkundige betekenis van de bewoordingen waarin het is gesteld. Van belang is wat de betrokken partijen over en weer redelijkerwijs als elkaars bedoeling mochten begrijpen, onverschillig wat daarvan voor derden kenbaar was.

Dat had ik ook al wel verwacht maar ik dacht, wie weet bestaat er ergens een arrest of andere mooie bron van wet die pleit voor mijn zaak.

abraxes schreef:
De precieze situatie is op basis van de gegeven informatie moeilijk bepaalbaar. Daarmee bedoel ik dat omdat de waarschijnlijkheid bestaat dat niet alle relevante gegevens worden genoemd die van belang zijn voor de rechtsverhouding en daarmee, voor de interpretatie van elkanders rechten en plichten, aan voorgenoemde norm, wellicht niet scherp kan worden getoetst.

Ik begrijp wat je bedoelt en ik denk dat ik zelf ook niet alle informatie goed heb. Mijn vriend heeft het grootste deel van het contact gedaan en ik weet niet wat daarin besproken is, zodoende weet ik ook niet precies waar de verhoudingen liggen. Wel weet ik dat ik zelf denk dat het contract bindend is. Voor 2 jaar.

abraxes schreef:
Niettemin zijn er een paar aspecten die naar mijn idee in jouw voordeel pleiten. Een goed punt dat jijzelf trouwens al hebt gemaakt is dat het gaat om een voorlopig contract.

Een voorlopig contract behoeft niet teweeg te brengen dat 'een verandering van omstandigheden' of iets dergelijks, de mogelijkheid geeft om er van af te zien. Zijn daarover afspraken gemaakt?

De heer met wie wij spraken gaf alleen aan dat in geval van gezondheidsklachten van de 2 jaar of zelfs van het hele contract afgezien kan worden. Maar dit is niet het geval. De achtergrondinformatie:
Mijn vriend en ik zijn al drie jaar samen waarvan wij al 2,5 jaar een huishouden voeren. Nu gaat het de laatste tijd grillig tussen ons en ik ben zelf weer bij mijn ouders gaan wonen. Dit is gaan spelen nadat wij het contract tekenden. Zodoende wil ik niet meer bij hem wonen en hij kan in zijn eentje het huis niet betalen (dat kan wel maar dan kan hij niet meer eten.) We hebben samen getekend maar er is geen kans dat ik daar ga wonen met hem of voor zijn dak boven zijn hoofd ga betalen. Ik studeer nog en ben voornemens in voltijd verder te studeren wat zou betekenen dat ik weinig geld verdien en er dus ook zeker niet alleen kan wonen.

abraxes schreef:
Maar, omdat er sprake is van een voorlopig contract, zie ik wel een afstand tot wat heet, een huurcontract.

Waar zit die afstand dan? Is het niet gewoon een contract en klaar?

abraxes schreef:
Dit terwijl jij je committeert aan het huurrechtelijk regime. Laughing
Ik vraag me af of dat wel van toepassing kan worden geacht.

Anders gezegd, de voorlopige overeenkomst is naar mijn idee geen huurovereenkomst en als zodanig niet aan dat regime onderworpen.

Maar ik ben benieuwd of anderen daar anders over denken.

Ik denk dat we gewoon aan het contract vastzitten. Dat is erg vervelend want we zitten niet meer aan elkaar vast. Zou het een idee zijn om te gaan praten met de verhuurder en de situatie gewoon uit te leggen? Wellicht ziet hij ook in dat een student of een werkende jongeman dit niet in hun eentje kunnen betalen (appartement grachtenpand midden in hartje van de stad) en dat zij dan hun geld niet zullen krijgen uiteindelijk. Dat is erg vervelend.

Misschien dat ze het contract dan zelf ontbinden (kan dat?) en op zoek gaan naar een nieuwe huurder, kunnen ze in dat geval nog een ontbindingssom vragen of zo?

Bedankt voor de reactie!

"Steven Wright"
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Waar zit die afstand dan? Is het niet gewoon een contract en klaar?

Ik heb een interpretatie aan de ter discussie staande bepaling gegeven waarvan ik verwacht dat deze binnen het Haviltex-gebeuren valt (je bent bekend met Haviltex zo te merken). Duidelijk is dat er nog geen sprake is van huur. om die reden rijst de vraag waarom dan reeds de methode van opzegging, bestemd voor een (tijdelijke) huurovereenkomst, reeds van toepassing moeten worden geacht. Dit zou dan moeten blijken uit het contract.

Echter, het aspect van opzegging van het huurrecht is dwingend van aard. Nou kan zo'n stukje dwingend recht wel worden opgenomen in een overeenkomst, maar wordt dat niet anders wanneer daarmee het dwingendrechtelijke huurrecht wordt doorkruist?

Dit laatste lijkt me het geval, omdat thans een zeer sterke huurrelevantie wordt verschaft en de methode van opzegging als het ware de bindende termijn van de huur verlengt.

Zit ik fout en zou je (in beginsel) gebonden zijn aan het huurcontract, dan lijkt enkel een beroep op onvoorziene omstandigheden (of meer algemeen R&B) een belang te kennen. Ik zal eens kijken of ik passende jurisprudentie kan vinden.
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ikke schreef:
Quote:
Ik zal eens kijken of ik passende jurisprudentie kan vinden.

Helaas heb ik alleen algemene jurisprudentie kunnen vinden (waaruit volgt dat terughoudendheid voor wat betreft toetsing aan onvoorziene omstandigheden is geboden, maar dat wist je denk ik al).
Bekijk de homepage
Lanaly

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Ik heb een interpretatie aan de ter discussie staande bepaling gegeven waarvan ik verwacht dat deze binnen het Haviltex-gebeuren valt (je bent bekend met Haviltex zo te merken). Duidelijk is dat er nog geen sprake is van huur. om die reden rijst de vraag waarom dan reeds de methode van opzegging, bestemd voor een (tijdelijke) huurovereenkomst, reeds van toepassing moeten worden geacht. Dit zou dan moeten blijken uit het contract.

Kijk Haviltex, dat is nou precies zo'n arrest. Maar omdat er dus nog niet feitelijk gehuurd wordt zeg je, valt dit ook nog niet onder de overeenkomst en dus behoudens wat er in het contract staat hoeft er in principe niet opgezegd te worden middels een aangetekende brief (nou maakt de methode me niet veel uit, als ik maar kan opzeggen.)

abraxes schreef:
Echter, het aspect van opzegging van het huurrecht is dwingend van aard. Nou kan zo'n stukje dwingend recht wel worden opgenomen in een overeenkomst, maar wordt dat niet anders wanneer daarmee het dwingendrechtelijke huurrecht wordt doorkruist?

Dit laatste lijkt me het geval, omdat thans een zeer sterke huurrelevantie wordt verschaft en de methode van opzegging als het ware de bindende termijn van de huur verlengt.

Daar ben je me kwijt, het hoeft niet in Jip en Janneke taal voor mij maar deze gaat te hard. Begrijp ik het goed dat de dwingende aard van het contract mbt de opzegging in strijd is met het huurrecht? Dat tweede deel kan ik er maar moeilijk aan plakken.

abraxes schreef:
Zit ik fout en zou je (in beginsel) gebonden zijn aan het huurcontract, dan lijkt enkel een beroep op onvoorziene omstandigheden (of meer algemeen R&B) een belang te kennen. Ik zal eens kijken of ik passende jurisprudentie kan vinden.

Het zou fijn zijn als er een wettelijke bron is die mijn zaak aan kan vullen. Het is een vervelende situatie wanneer je gedwongen moet samenwonen met iemand waar je liever mee wilt leven, ookal zijn we nu 'on a break' de kans dat het weer goed komt is nihil.

Hoe komen we erachter of ik 'in beginsel' gebonden ben aan het contract en dus de rechten en plichten die daarbij horen? Heb je meer informatie nodig of?

"Steven Wright"
Lanaly

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*dubbel post*

"Steven Wright"

Laatst aangepast door Lanaly op ma 10 nov 2008 15:42, in totaal 1 keer bewerkt
Lanaly

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:

Helaas heb ik alleen algemene jurisprudentie kunnen vinden (waaruit volgt dat terughoudendheid voor wat betreft toetsing aan onvoorziene omstandigheden is geboden, maar dat wist je denk ik al).

Ik was er al bang voor... Het zal dus moeten neerkomen op blauwe ogen en begrip?

Wat nu, wij kunnen het beide niet betalen en willen niet langer samen in 1 huis wonen maar zitten toch aan een peperduur appartement vast wat we samen maar net kunnen betalen maar alleen helemaal al niet. Wat nu?

(wijziging 10/11 14:43: Quote iets ingekort.)

"Steven Wright"
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Daar ben je me kwijt

Ik bedoel dat er ten behoeve van de huurder dwingend recht heeft te gelden, waarvan niet ten nadele van de huurder mag worden afgeweken. Indien de wet nu dwingend recht ten behoeve van de huurder verschaft en daarvan ten nadele van de huurder wordt afgeweken, dan wordt gehandeld in strijd met dwingend recht.

In jouw geval lijkt een toekomstige huurovereenkomst te worden beoogd. Er is dus nog geen sprake van huur. Wel wordt er (althans dat staat ter discussie) voor wat betreft het opzeggen van de 'overeenkomst' gebruik gemaakt van de opzegformaliteiten die gelden voor een (tijdelijke) huurovereenkomst.

Als nu in strijd wordt gehandeld met het dwingendrechtelijke karakter van (bepaalde facetten van) de opzegformaliteiten, dan zal dat een reden zijn tot nietigheid van datgene van de overeenkomst, dat daarmee in afdoende verband staat.

Ik zie in de wet geen bepaling waaruit volgt dat de opzegformaliteiten reeds van kracht kunnen worden geacht, indien er nog geen sprake is van (de mogelijkheid tot) huur. Door de opzegformaliteiten desalniettemin toe te passen wordt het dwingende recht doorkruist omdat de huurder in zijn mogelijkheden tot opzegging wordt beperkt.

Quote:
Ik was er al bang voor... Het zal dus moeten neerkomen op blauwe ogen en begrip?

Nee, een (mogelijk alternatieve) optie is om met inachtneming van de algemene leer omtrent onvoorziene omstandigheden de situatie proberen te corrigeren. Ben je bekend met art. 6:258 BW?
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel nog niet alle details zijn ingevuld, lijkt het mij hier te gaan om een rechtsgeldig huurcontract. Het is mogelijk om een huurcontract af te sluiten voor 24 maanden, waarbij gedurende die 24 maanden opzegging niet mogelijk is.

Opzegging of ontbinding vóór aanvang van de huurperiode lijkt me in beginsel niet mogelijk. De reden waarom jullie van gedachten zijn veranderd zou echter wel van belang kunnen zijn, bijv. voor de vraag of jullie je op iets als onvoorziene omstandigheden of dwaling kunnen beroepen.

Het lijkt me verstandig om contact op te nemen met de verhuurder en de situatie uit te leggen. Misschien gaat de verhuurder akkoord met ontbinding van de overeenkomst, eventueel tegen een redelijke vergoeding.

Je zou je ook op het standpunt kunnen stellen dat het voorlopige huurcontract slechts een niet bindende intentieovereenkomst is. Daar lijkt het op het eerste gezicht echter niet op.

Ook zou je kunnen proberen op grond van jouw punt 2 de overeenkomst te ontbinden (art. 6:265 BW), maar of de tekortkoming zo'n ontbinding rechtvaardigt lijkt mij de vraag (en waarschijnlijk zou de verhuurder er wel mee akkoord gaan als je de woning een week of wat later wilt betrekken, om zo aan die 2 maanden te komen).

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Opzegging of ontbinding vóór aanvang van de huurperiode lijkt me in beginsel niet mogelijk. De reden waarom jullie van gedachten zijn veranderd zou echter wel van belang kunnen zijn, bijv. voor de vraag of jullie je op iets als onvoorziene omstandigheden of dwaling kunnen beroepen.

Het lijkt me verstandig om contact op te nemen met de verhuurder en de situatie uit te leggen. Misschien gaat de verhuurder akkoord met ontbinding van de overeenkomst, eventueel tegen een redelijke vergoeding.

Dit hebben we nu geprobeerd, gelukkig leken ze de situatie te begrijpen en leken ze in te zien dat zij ook geen geld zouden krijgen als ze het contract aan zouden houden. In het kort zeiden ze dat als ze een nieuwe huurder vinden, ze het contract zullen ontbinden, dat horen we later deze week waarschijnlijk.

Ik hoop dat dit gaat lukken. Zo niet dan moeten we andere stappen ondernemen en inderdaad wellicht artikel 6:265 BW, ik hoop echter dat we er onderling uit kunnen komen, dat scheelt een hoop.

Bedankt voor alle hulp, als jullie het op prijs stellen wil ik jullie wel laten weten wat de uitkomst is.

"Steven Wright"
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar is punt 2 niet fictief?
Bekijk de homepage
W. de Haan

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2008 18:28    Onderwerp: huurrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het opzeggen van een huurovereenkomst voor woonruimte is dwingendrechtelijk in de wet geregeld. Art. 7:271 BW als ik het goed heb. Daar staat ook alle minimale termijnen in. Zie lid 5.

De huurder kan dus (als de huur per maand betaald moet worden) met een termijn van 1 maand opzeggen.

Men kan natuurlijk wel een contract voor bepaalde tijd afsluiten (wat niet ongebruikelijk is), maar dat zet deze regel niet opzij.

Succes!
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds