|
Auteur |
Bericht |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: do 06 nov 2008 9:30 Onderwerp: aanpassen prijs na boeking? |
|
|
Ik heb een aanbieding geboekt op een internetpagina van een reisbureau. Er was op die dag een korting van 10 pp op autovakanties en 20 per boeking op bungalowvakanties. Ik heb een weekend weg in een chalet geboekt voor 5 personen. Bij de bevestiging was 50 korting doorberekend, dus 10 pp. Ik moest meteen een aanbetaling via ideal doen en heb dat ook gedaan. Twee dagen later krijg ik een papieren rekening thuis waarop de korting is veranderd in 20 als zijnde de korting per boeking op bungalowvakantie. En er staat bij; deze nota vervangt de voorgaande nota.
Kan dit op deze manier? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 06 nov 2008 14:36 Onderwerp: |
|
|
Bij die eerste nota was dus een fout gemaakt ten opzichte van de aanbieding? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: do 06 nov 2008 15:45 Onderwerp: |
|
|
Dat is dus de vraag. Het weekend weg valt zowel onder autovakanties als bungalows. Ze hadden dus in eerste instantie de hogere korting berekend, het ook zo bevestigd en de papieren nota die ik thuis kreeg is de lagere korting doorberekend, zonder enige andere toelichting dan 'deze nota vervangt de voorgaande nota'.
Ik vind dat eigenlijk best vreemd. Ik heb bij het via internet boeken de lagere prijs in beeld gekregen en daarbij voor akkoord aangevinkt en aanbetaald.
Kun je hier tegen protesteren en heeft dat enige kans van slagen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 06 nov 2008 18:42 Onderwerp: |
|
|
Dan is er dus 50 euro korting overeengekomen, en kan daar normaal gesproken niet zomaar op terug worden gekomen. Ik weet niet of de AV nog een mogelijkheid biedt om de prijs aan te passen (waarbij dan de mogelijkheid moet worden geboden om te ontbinden).
Misschien gaat het om een vergissing die eenvoudig is op te lossen door even contact op te nemen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
Berichten: 598
|
Geplaatst: vr 07 nov 2008 3:47 Onderwerp: |
|
|
Dit soort zaken is dus de reden dat ik tegenwoordig in dit soort gevallen een screenprint maak.
(ctrl+prt scr, en dan copy-paste in word) _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: vr 07 nov 2008 17:40 Onderwerp: |
|
|
ik heb ook een bevestiging per mail dus dat is het probleem niet. ik heb alleen daarna een andere rekening per post gekregen. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 12 nov 2008 14:46 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ze een fax gestuurd en hierop kwam het volgende antwoord:
Op zondag 2 november hadden wij een koopzondag waarbij een aantal kortingen gelden zo ook voor een vakantie naar een bungalowpark bij elke boeking naar een bungalowpark ging er 20,-. per boeking vanaf.
Helaas is er bij uw boeking iets misgegaan want er was 50,-. korting verrekend maar dit moet zijn 20,- korting.
Wij vinden het ook erg vervelend dat dit zo is gegaan, onze excuses daar ook voor.
Maar het totale bedrag is (door hen berekende hogere bedrag) voor uw boeking.
Toen heb ik weer een mail gestuurd:
De boekingsbevestiging (die ik per mail heb ontvangen en aan u heb gefaxt) is het bewijs van de door mij gesloten reisovereenkomst voor de prijs van (lagere bedrag)
In de algemene voorwaarden wordt door (naam bedrijf) het recht tot prijswijziging voorbehouden waarbij wordt verwezen naar art 4 lid 3 ANVR. In dat artikel worden de redenen genoemd van prijswijziging (wijziging vervoerskosten, belasting, heffingen en wisselkoersen), die omstandigheden gaan in dit geval niet op.
Ik blijf dus van mening dat u de gesloten overeenkomst (en meer in het bijzonder de daarin vermelde totaalprijs) niet eenzijdig kunt wijzigen. Dat er kennelijk een fout is gemaakt, komt m.i. voor uw rekening en risico.
En nu verwijzen ze in de reactie naar wat er die dag op de website vermeld stond over de koopzondagactie. Ik had daar dus kennelijk uit op moeten maken dat de lagere prijs van toepassing was. Ik blijf het achterlijk vinden. Maar kan ik er verder wat mee? |
|
|
|
 |
Steff
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
Berichten: 3
|
Geplaatst: do 13 nov 2008 0:56 Onderwerp: |
|
|
De eerste hogere korting is door de computer berekend, daarna is uw boeking gecontroleerd door een medewerker die merkte waarschijnlijk op dat de lagere korting in uw geval ook van toepassing kan zijn.
Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat door een formule/software fout u meer moet betalen dan waar u op gerekend heeft.
Maar hoever wil je gaan voor die 3 tientjes? Ik begrijp ook dat dit om het principe gaat. In dat geval zou ik gewoon de boeking annuleren. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 13 nov 2008 1:26 Onderwerp: |
|
|
Heb je de overeenkomst gesloten op basis van de prijs zonder korting en de kortingsinformatie op de website, of op basis van de prijs met 50,- korting?
sietske1980 schreef: | Bij de bevestiging was 50 korting doorberekend |
Dat lijkt te impliceren dat je de overeenkomst al gesloten had op het moment dat er verteld werd dat je 50 euro korting zou krijgen. In dat geval heb je weliswaar verkeerde informatie gekregen, maar maakt die informatie geen deel uit van de overeenkomst, en is die verkeerde informatie ook niet de reden geweest dat je de overeenkomst hebt gesloten. Mogelijk zou je schade kunnen vorderen die het gevolg is van de verkeerde informatie, maar waarschijnlijk is die er niet (en bovendien is het mij niet helemaal duidelijk of het geven van deze verkeerde informatie een onrechtmatige daad of wanprestatie inhoudt).
Ik neem hierbij aan dat de aanbieding op de website inderdaad zo moet worden uitgelegd (art. 3:33/35 BW) dat er op de vakantie die je boekte slechts 20,- korting zat. Dus de situatie waar ik in mijn eerste bericht van uitging, en die het reisbureau lijkt te bevestigen (al kan ik natuurlijk niet controleren of het reisbureau het bij het rechte eind heeft). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: do 13 nov 2008 22:00 Onderwerp: |
|
|
Steff schreef: | De eerste hogere korting is door de computer berekend, daarna is uw boeking gecontroleerd door een medewerker die merkte waarschijnlijk op dat de lagere korting in uw geval ook van toepassing kan zijn.
Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat door een formule/software fout u meer moet betalen dan waar u op gerekend heeft.
Maar hoever wil je gaan voor die 3 tientjes? Ik begrijp ook dat dit om het principe gaat. In dat geval zou ik gewoon de boeking annuleren. |
Het gaat me inderdaad om het principe, die 30 kan me verder gestolen worden. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: do 13 nov 2008 22:11 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Heb je de overeenkomst gesloten op basis van de prijs zonder korting en de kortingsinformatie op de website, of op basis van de prijs met 50,- korting?
ik heb die dag een boeking gedaan omdat ik dat reisje al wilde hebben en wist dat het koopzondag was en ik een korting zou krijgen. Toen kwam de normale prijs in beeld en daaronder werd de koopzondagkorting van 50 eraf getrokken. Ik heb daarbij voor akkoord geklikt, een boekingsbevestiging per mail gekregen en vervolgens meteen de verplichte aanbetaling per ideal gedaan.
sietske1980 schreef: | Bij de bevestiging was 50 korting doorberekend |
Dat lijkt te impliceren dat je de overeenkomst al gesloten had op het moment dat er verteld werd dat je 50 euro korting zou krijgen. In dat geval heb je weliswaar verkeerde informatie gekregen, maar maakt die informatie geen deel uit van de overeenkomst, en is die verkeerde informatie ook niet de reden geweest dat je de overeenkomst hebt gesloten. Mogelijk zou je schade kunnen vorderen die het gevolg is van de verkeerde informatie, maar waarschijnlijk is die er niet (en bovendien is het mij niet helemaal duidelijk of het geven van deze verkeerde informatie een onrechtmatige daad of wanprestatie inhoudt).
Ik neem hierbij aan dat de aanbieding op de website inderdaad zo moet worden uitgelegd (art. 3:33/35 BW) dat er op de vakantie die je boekte slechts 20,- korting zat. Dus de situatie waar ik in mijn eerste bericht van uitging, en die het reisbureau lijkt te bevestigen (al kan ik natuurlijk niet controleren of het reisbureau het bij het rechte eind heeft). |
Okee, mijn kennis was een beetje weggezakt maar ik snap je punt. Thanks! |
|
|
|
 |
|