Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 14:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

hoe vertel ik het de advocaat?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maria06

Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 11:10    Onderwerp: hoe vertel ik het de advocaat? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De advocaat van mijn ex zet mij onder druk om mijn gegevens voor de boedelverdeling bij hem in te leveren zodat hij een convenant voor de boedelverdeling kan opstellen. Nu hebben mijn ex en ik een convenant opgesteld dat inmiddels is vastgesteld (heet dat zo?) bij het uitspreken van de scheiding waarin we hebben geregeld dat we de boedelverdeling door een gezamelijk advocaat zouden laten regelen.
Nu is mijn vraag: Heb ik het goed begrepen dat als een advocaat voor een der partijen heeft opgetreden hij/zij niet meer voor beide partijen kan optreden?
Deze advocaat heeft mij al eens duidelijk te verstaan te geven dat hij is ingehuurd door mijn ex en mijn vragen dus niet hoeft te beantwoorden. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat hij/zij een boedelconvenant kan opstellen dat onze beider belangen behartigd. Hij kan mijn gegevens natuurlijk gebruiken voor een rechtzaak en daar zit ik helemaal niet op te wachten.
Mijn intentie is dus om het convenant na te leven en een gezamelijk advocaat de boedelverdeling te laten regelen. Hoe kan ik zowel mijn ex overtuigen dat we er sneller en goedkoper uit komen als we onze afspraken na komen en hoe vertel ik het de advocaat die er waarschijnlijk niet op zit te wachten om aan de kant gezet te worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij hoeft die advocaat niets te vertellen, dat zal je ex moeten doen. Het zou raar zijn als die advocaat van je ex zich door jou wat laat zeggen.

Hoe je het je ex vertelt... jij kent hem beter dan ik Wink

BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 17:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ken mijn ex zo goed dat ik weet dat hij niets van mij aanneemt en zeker niet naar mij luistert. Als het hem te heet onder de voeten wordt roept hij dat hij alleen via zijn advocaat met mij praat. Dus daarom heb ik nu kontakt met zijn advocaat.
Mijn ex wil wel dat de boedelverdeling snel geregeld wordt maar eist van mij dat ik mijn gegevens bij zijn advocaat inlever anders dreigt hij met een dagvaardiging....
Maar kan hij mij dagvaardigen als ik van goede wil ben maar gewoon het convenant wil volgen?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je weet dat je met je ex niet kunt communiceren, dan heeft het geen zin om voor te stellen dat jullie er samen (dus zonder advocaat) proberen uit te komen. Proberen die advocaat weg te krijgen kun je m.i. maar beter vergeten.

Je kunt de rest van je voorstel aan zijn advocaat meedelen. Dan kan de advocaat het bespreken met je ex. Jij praat dus gewoon met de advocaat van je ex in plaats van direct met je ex. Hierin schuilt geen belangenconflict voor de advocaat, zolang die advocaat maar duidelijk maakt dat hij opkomt voor de belangen van je ex.

Jij dient op te komen voor je eigen belangen, evt. met behulp van een eigen advocaat.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 20:51    Onderwerp: Re: hoe vertel ik het de advocaat? Reageer met quote Naar onder Naar boven

maria06 schreef:
(...) waarin we hebben geregeld dat we de boedelverdeling door een gezamelijk advocaat zouden laten regelen.
Nu is mijn vraag: Heb ik het goed begrepen dat als een advocaat voor een der partijen heeft opgetreden hij/zij niet meer voor beide partijen kan optreden?

Dat laatste weet ik niet, maar het is de vraag of dat in de huidige situatie slim is (voor jou). Als de relatie met je ex zo slecht is, dan vraag ik me af of het überhaupt slim is nog te streven naar het werken met een "gezamelijk" advocaat, maar het lijkt me in elk geval duidelijk dat de advocaat van je ex op dit moment niet voor/namens jou optreedt. Je ex kan dus m.i. geenszins verwachten dat jij ermee akkoord gaat dat zijn advocaat in zijn eentje de boedelverdeling gaat regelen.
maria06

BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides,
Mijn voorstel ligt ver van zijn voorstel. Hij neemt in zijn voorstel bijv alleen op wat ik aan hem schuldig ben en gist naar waarden. Als ik dus mijn visie geef weet ik dat hij daar nooit mee accoord zal gaan. Zelfs een compromis lijkt bijna onmogelijk, gezien zijn houding van de afgelopen maanden. Daarom lijkt mij nog steeds een gezamelijke advocaat die objectief onze gegevens naast elkaar zet en met een voorstel komt het meest redelijke. We hebben zelfs in het convenant opgenomen dat er ruimte is voor een second opinie. Zijn advocaat zal nooit mij tegemoet willen komen in een boedelverdelingsvoorstel. Of denk jij dat het niet zo werkt?
maria06

BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arizona,
Ik wil ook geenszins voor zijn advocaat kiezen. Dat lijkt me belangenverstrengeling. Mijn ex meent dus wel dat ik er mee accoord moet gaan om zijn advocaat het voorstel te laten uitwerken. Zijn advocaat is naar zijn mening nl heeeel goed.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maria06 schreef:
Of denk jij dat het niet zo werkt?

Je kunt je ex via zijn advocaat voorstellen om door een gezamenlijke advocaat een voorstel uit te laten werken. Dan kan je ex in overleg met zijn advocaat bepalen of hij daaraan wil meewerken of niet. Hij is dit niet verplicht.

BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het convenant hebben we afgesproken dat we het voorstel als bindend zullen aanvaarden.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2008 0:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik mag toch aannemen dat zoiets ook in de echtscheidingsuitspraak is opgenomen? Dat een convenant is vastgesteld etc? Dus wat wil die advocaat dan nog?

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2008 11:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja het convenant is meegenomen in de echtscheidingsuitspraak. Mijn ex volgt het advies van zijn advocaat en daar is bijna niet door te komen.

Dus blijft mijn vraag 'hoe vertel ik zijn advocaat dat hij niet de aangewezen persoon is om een convenant voor de boedelverdeling op te stellen zodat hij zijn client, mijn ex, adviseert om het convenant te volgen', zonder dat ik weer een dreigement krijg dat als ik niet meewerk mijn ex mij gaat dagvaardigen. Ik wil dus wel meewerken maar op de manier zoals is afgesproken, zodat ik nog enigszins het idee kan krijgen dat er een boedelverdeling uit kan komen die eerlijk, redelijk etc is.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2008 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou een kort briefje / fax sturen aan de advocaat:

Quote:

Geachte <naam>,

Zoals ik u al eerder heb gemeld, wil ik graag dat de verdeling spoedig plaats vindt.

Aangezien het convenant bepaalt dat de verdeling plaats zal vinden met behulp van een gezamenlijk advocaat, verzoek ik u uw cliënt te adviseren hieraan mee te werken.

Voor de goede orde merk ik op dat aangezien u de advocaat van mijn ex bent, u niet de in het convenant bedoelde gezamenlijke advocaat kunt zijn.

In afwachting van uw reactie verblijf ik.
Bekijk de homepage
maria06

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2008 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Super, hier heb ik wat aan. Ik dreig altijd nogal uit te weiden (of is dat met lange ij?) en dit is kort en zakelijk zoals het hoort.
Dank!
maria06

BerichtGeplaatst: di 11 nov 2008 20:29    Onderwerp: het vervolg Reageer met quote Naar onder Naar boven

En nu ligt er dus een brief van zijn advocaat met een beschuldiging naar mijn kant dat ik er de oorzaak van ben dat de zaak zo traag verloopt. Ik zou doordat ik mij tot een advocaat heb gewend het traject voor een gezamelijke oplossing hebben verlaten. Terwijl mijn ex dus bijna meteen na de registratie van de scheiding is teruggegaan naar zijn advocaat met de opdracht een convenant te formuleren. Vervolgens heeft hij mij gemeld niet meer met mij meer te willen communiceren. En daarna is hij geen van zijn afspraken meer na gekomen....
Nu wordt er dus gezegd dat mijn advocate in opdracht van mij eenzijdig de boedelverdelingsdiscussie zou gaan voeren en dat ik daardoor dus het minnelijke overleg onmogelijk heb gemaakt. Maar wat bedoelt die man met eenzijdig de boedelverdelingsdiscussie voeren? Is dat waar hij in eerste instantie mee begonnen was toen hij weer door mijn ex werd ingehuurd en die vervolgens wilde dat ik met zijn advocaat zou communiceren?
En dan komt hij nu ook nog met een verhaal over art 3:162 BW wat ik uiteraard niet ken. Misschien kan iemand mij dat uitleggen?
En nu moet ik dus voor morgenavond mijn boedelverdelingsvoorstel aan hem opsturen anders zijn de gevolgen voor mij...
Moet ik nog bij vermelden dat ik inmiddels een verzoek tot boeldelverdeling heb lopen bij de rechtbank hier (niet in NL). Dat verzoek past mi in onze afspraken betreffende een gez advocaat die een bindend voorstel zal doen. Ik heb op het moment geen advocaat in NL meer.

Wie kan mij raad geven om dit gehakketak te stoppen en tot concrete oplossingen te komen. Het lijkt nu op een juridisch spelletje terwijl ik en ik mag toch aannemen mijn ex ook nu eindelijk weleens verder willen met ons leven.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds