Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 0:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Moeilijk probleem en wat te doen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Drahtschneider

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 02 nov 2008 16:54    Onderwerp: Moeilijk probleem en wat te doen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte leden,

Ik heb een levensgroot probleem en hoop dat er hier iemand is die daaromtrent een advies wil geven.

Het gaat over een zgn. huisartsenpost.
Ik zou daar geweest zijn, maar ben daar nooit geweest.
Een poosje geleden kwamen er dreigbrieven van een deurwaarder.
Deze hebben die 2 vermeende vorderingen overgekocht van een factureercentrum.
Het was even betalen of anders dagvaarden.
Ik heb gebeld en gezegd dat ik er nooit geweest ben en NOOIT een originele rekening heb gekregen ! Ook geen herinnering, helemaal niks.
Tijdens onze lange vakantie kwam er een dagvaarding in een gesloten envelop, die lag in de brievenbus, maar er was niemand thuis.
Er stond in om dan en dan bij de kantonrechter te komen.
Wij hebben dat gemist, dus kwam er een verstekvonnis.
De kosten zijn nu opgelopen tot dik 1100 euro, 70% voor die deurwaarder.
Ik ben geensinds van plan dat de betalen. Ik ben er niet geweest en kon niets zeggen tegen die kantonrechter. Ze hebben geen enkel bewijs.

De vraag: wat kunnen we hiertegen doen? Kan ik die rechter nog een brief schrijven en vragen om dat terug te draaien?
Zo niet wat anders te doen om primair dit terug te draaien danwel secundair mijn geld terug te krijgen?
Advocaten zijn me te duur en heb daar geen geld voor.

Graag uw advies. Bij voorbaat dank ! Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MarijnP

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 02 nov 2008 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt binnen 4 weken na bekend te zijn geworden met het vonnis in verzet gaan tegen het verstekvonnis. De procedure begint dan als het ware gewoon overnieuw.

Je zult hoogstwaarschijnlijk wel worden veroordeeld in de proceskosten, ook al win je.
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 02 nov 2008 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen idee of dit er iets mee te maken heeft, maar ik heb ooit een keer een rekening van een huisarts gekregen die niet voor mij bestemd was, omdat de huisarts onder mijn polisnummer een andere persoon in zijn bestand had staan. Misschien is zoiets hier ook aan de hand?
Drahtschneider

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 02 nov 2008 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank u wel voor de snelle antwoorden !
Hier kan ik wat mee.

Er zou best eens sprake kunnen zijn van persoonsverwisselingen. Ik kom er niet want heb er niets te zoeken en ben gezond.

Is het dan niet zo of rechtvaardig als de fout blijkt en eventueel aangetoond is de opdrachtgever daarvan de kosten draagt? Het komt zo onwerkelijk over om dan maar een ander op te zadelen met de proceskosten. Kun je een kantonrechter verzoeken om die kosten te matigen of een kostenveroordeling af te wijzen?
MarijnP

BerichtGeplaatst: zo 02 nov 2008 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Normaal zou dat inderdaad het geval zijn. Echter, je bent blijkbaar op de juiste wijze gedagvaard maar niet op komen dagen. Dat er dan opnieuw een procedure moet worden gevoerd wordt dan over het algemeen gezien als schuld van de opposant (degene die in verzet gaat, jij dus in dit geval) en als gevolg daarvan zal hij dan ook vaak tot de proceskosten worden veroordeeld.

Dit is echter niet in steen gehouwen, hoor. Ik weet niet precies welke criteria worden gehanteerd, maar ik sluit niet uit dat als de vordering echt helemaal nergens op gebaseerd blijkt te zijn, toch de tegenpartij de proceskosten zal moeten dragen.
RPRN

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 0:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is de datum van betekening van het verstekvonnis?

Vanaf die datum kan je in verzet gaan, mits dit verzet binnen 4 weken na de betekening van het verstekvonnis wordt gedaan. Indien die 4 weken al zijn verstreken kan je gewoon echt niks meer doen, en zal ik maar gewoon betalen, anders lopen de kosten (er wordt vast en zeker beslag gelegd en geexecuteerd) zeer hoog op.

Meer kan je dan helaas niet doen, aangezien hoger beroep is uitgesloten.
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 9:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij hebben dit ook een keer ondervonden, meteen gebeld, en nog eens gebeld,en nog meer gebeld!!
Wat bleek, er waren 2 patienten, voorletter en achternamen hetzelfde, zodoende kregen wij de rekening van de andere patient.
Het is na veel onderzoek bij de arts in het patientendossier, (wat bij deze huisarts in de computer opgeslagen was)aan het licht gekomen waar de fout zat, Embarassed
Mijn man zijn naam is gebruikt voor een rekening, terwijl het zijn eigen betreffende huisarts geenzins was!!
En nooit een bezoek bij hem heeft gebracht!!
Hoe dit mogelijk was daar kon geen antwoord op gegeven worden, een fout via de adresgegevens in de computer.
gelukkig is na een herrinnering tot betalen, dit opgelost!!! Very Happy
Cavian

Leeftijd: 71
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 08 nov 2008 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is (gelukkig) nog een andere mogelijkheid; een intake gesprek met een advocaat is gratis. Vraag een toevoeging aan voor rechtsbijstand (kan de advocaat doen) en stel de deurwaarder aansprakelijk voor onrechtmatig gedrag. Deze deurwaarder heeft een zorgplicht en kan niet zomaar iedereen op z'n blauwe ogen dagvaarden. De verdere overlast kun je ook kenbaar maken in je klacht. Werk dit uit met je advocaat.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 08 nov 2008 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cavian schreef:
Er is (gelukkig) nog een andere mogelijkheid; een intake gesprek met een advocaat is gratis. Vraag een toevoeging aan voor rechtsbijstand (kan de advocaat doen) en stel de deurwaarder aansprakelijk voor onrechtmatig gedrag. Deze deurwaarder heeft een zorgplicht en kan niet zomaar iedereen op z'n blauwe ogen dagvaarden. De verdere overlast kun je ook kenbaar maken in je klacht. Werk dit uit met je advocaat.

Hoe zie je dit precies? Er is blijkbaar een eiser die aangeeft dat zij een factuur open hebben staan op een bepaald persoon. De deurwaarder maant aan en constateert dat er verweer is en gaat dagvaarden, immers de eiser en gedaagde hebben een andere visie op de werkelijkheid dus daar mag de rechter uitkomst bieden ...

Wat is daar onrechtmatig aan?

Ik denk dat het allereerst zinvol is iets aan dat vonnis te doen, want voorlopig ligt dat vonnis er ... of de deurwaarder eventueel klachtwaardig of onrechtmatig gehandeld heeft kan ik niet opmaken uit dit verhaal, zoals ik het lees zie ik daar nog geen overduidelijke tekenen van?
Verstuur e-mail
Cavian

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="MarijnP"]Normaal zou dat inderdaad het geval zijn. Echter, je bent blijkbaar op de juiste wijze gedagvaard maar niet op komen dagen."

Hier zittem de kneep. De deurwaarder dient zich te overtuigen van de juistheid van de geaddreseerde en dient bij afwezigheid van de (veronderstelde) schuldenaar een duidelijk bericht achter te laten met hoe te handelen. De bewijslast ligt in deze aan de zijde van de schuldeiser c.q. middels deurwaarder of niet. Je kunt niet zomaar overal niet onderbouwde dagvaardingen in de bus gooien en er dan vanuit gaan dat iemand dient te weten dat hij/zij zomar bij verstek kan worden veroordeeld. Dit verhaal rammelt aan alle kanten. Nogmaals, de andere partij zal met (schriftelijk) bewijsmateriaal moeten komen om dit hard te maken.

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 2:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cavian schreef:
Hier zittem de kneep. De deurwaarder dient zich te overtuigen van de juistheid van de geaddreseerde en dient bij afwezigheid van de (veronderstelde) schuldenaar een duidelijk bericht achter te laten met hoe te handelen. De bewijslast ligt in deze aan de zijde van de schuldeiser c.q. middels deurwaarder of niet.

De gedaagde is bij verstek veroordeeld. Dat impliceert dat de rechter van mening was dat er correct is gedagvaard.

Quote:
Je kunt niet zomaar overal niet onderbouwde dagvaardingen in de bus gooien en er dan vanuit gaan dat iemand dient te weten dat hij/zij zomar bij verstek kan worden veroordeeld. Dit verhaal rammelt aan alle kanten. Nogmaals, de andere partij zal met (schriftelijk) bewijsmateriaal moeten komen om dit hard te maken.

Er zal toch echt tijdig verzet moeten worden gedaan. Als iemand dat niet weet, dan had hij zich tijdig moeten laten voorlichten.

Ik vraag me af wat er hard moet worden gemaakt? Dat er bij verstek is veroordeeld blijkt uit het vonnis.
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 8:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Cavian"]
MarijnP schreef:
Normaal zou dat inderdaad het geval zijn. Echter, je bent blijkbaar op de juiste wijze gedagvaard maar niet op komen dagen."

Hier zittem de kneep. De deurwaarder dient zich te overtuigen van de juistheid van de geaddreseerde en dient bij afwezigheid van de (veronderstelde) schuldenaar een duidelijk bericht achter te laten met hoe te handelen. De bewijslast ligt in deze aan de zijde van de schuldeiser c.q. middels deurwaarder of niet.

Als de gedaagde niet verschijnt, dan wordt dit ambtshalve door de rechter onderzocht. Aangezien er vonnis is gewezen, moet je er vanuit gaan dat dit beoordeeld is en kun je met dit argument niets meer.
Bekijk de homepage
Cavian

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Drahtscheider schrijft:

Ik zou daar geweest zijn, maar ben daar nooit geweest.

Het wordt nu minder ingewikkeld. Stel aan de deurwaarder het feit dat je schriftelijk bewijs wilt zien van het desbetreffende (vooronderstelde) huisarts-bezoek waar duidelijk telezen valt dat Jijzélf aldaar geweest bent voor een behandeling, en door welke arts. (datum, tijd, én patiëntendossier). Je moet je namelijk legitimeren wanneer je zoiets ondergaat bij een huisartsenpost. Kan de deurwaarder deze verklaring van de behandelend arts niet tonen dan is het (voor de deurwaarder) al foute boel. De zaak terugdraaien is dan (nógmaals) middels een intake-gesprek met een advocaat en de aanvraag van een toevoeging voor rechtsbijstand aan te pakken. Niét aarzelen en afwachten, doén en opschieten daarmee, uitstel (géén verweer voeren) is schuld bekennen. Kóm op!!

GJudge

Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, je vergeet het element waar Bona Fides en StevenK op wezen: er ligt een gerechtelijk vonnis dat de deurwaarder heeft uit te voeren. De rechter heeft het bewijs gewaardeerd zoals hij het wilde waarderen: een deurwaarder komt daar niet meer tussen. Een deurwaarder mag nimmer zelf voor rechter gaan spelen door de afweging nog een keer over te doen, zoals jij in feite wilt. De enige mogelijkheid is verzet aantekenen.

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cavian, besef je wel dat er al een vonnis ligt? Je wilt toch niet zeggen dat zo'n vonnis genegeerd kan worden alleen omdat de onderliggende feiten niet juist zouden zijn? Dat vonnis heeft gewoon rechtskracht.

Ik heb sterk het idee dat je een heel andere situatie voor ogen hebt dan de situatie die hier wordt beschreven.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds