|
Auteur |
Bericht |
darta
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 29 okt 2008 18:01 Onderwerp: En/of bankrekening en het Erfrecht |
|
|
Ik heb lange tijd een spaarrekening (met een positief saldotje) op mijn naam en ik wil deze week mijn broer als mederekeneninghouder laten inschrijven. Het wordt dus een 'en/of' rekening.
Niet te hopen, maar als mijn broer overlijdt zal er een deel van dit saldo door zijn kinderen worden geerfd? Zoja, hoe is dit te voorkomen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 29 okt 2008 18:47 Onderwerp: |
|
|
Als het geld op die rekening van jou is, dan is het niet van je broer en valt het dus ook niet in zijn nalatenschap mocht hij komen te overlijden.
Een en/of-rekening zorgt er alleen voor dat je broer bij het geld kan. Het openen van een en/of-rekening maakt niet dat het geld vervolgens ook deels "van hem" is.
Wel zou het verstandig kunnen zijn om te zorgen dat je kunt bewijzen dat het geld op die rekening van jou is zodat je in het geval dat je broer zou komen te overlijden geen problemen krijgt met zijn erfgenamen. Wat de handigste manier is om dat te doen weet ik niet direct. Waarschijnlijk kom je met bankafschriften al een heel eind.
Misschien heeft iemand nog een tip? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 29 okt 2008 21:20 Onderwerp: |
|
|
Kun je hem niet gewoon als gemachtigde opgeven? Dat blokkeert nl bij jouw of zijn dood. Het ligt er denk ik aan welke rol jij aan je broer wilt geven ivm deze rekening? |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 30 okt 2008 15:12 Onderwerp: |
|
|
Het tegoed op een en/of-rekening behoort in beginsel niet aan ieder voor de helft toe. Met 'en/of' wordt slechts aangeduid dat de partners zowel gezamenlijk als ieder afzonderlijk over het tegoed kunnen beschikken. Het tegoed komt toe aan degene die het op de rekening heeft gestort of heeft laten storten.
Je broer als gemachtigde opgeven kan een betere keus zijn. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
janvdvr
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: do 30 okt 2008 16:08 Onderwerp: |
|
|
hoi,
mijn spaar-rekening heeft iets meer als een ton. Omdat de nieuwe Depositogarantiestelsel tot een ton per persoon (!) dekking biedt, lijkt het me dan verstandig om met een goede kennis een en/of rekening van te maken. Klopt dat wel zo? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 30 okt 2008 16:18 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me verstandiger om bij een andere bank een rekening te openen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
janvdvr
|
Geplaatst: do 30 okt 2008 16:38 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het lijkt me verstandiger om bij een andere bank een rekening te openen. |
Ik mag niet aan het bedrag komen. Want het heeft een vaste looptijd van 2 jaar. Is zo een en-of rekening toch een oplossing? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 30 okt 2008 16:56 Onderwerp: |
|
|
Aha! Ja, in dat geval zou een en/of-rekening volgens mij wel verstandig zijn.
Die andere persoon moet dan niet zelf ook een (goed gevulde) rekening bij die bank hebben. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
janvdvr
|
Geplaatst: do 30 okt 2008 17:51 Onderwerp: |
|
|
mijn kennis heeft geen rekening daar. ik ga haar dan aanmelden voor de en-of rekening.
dank voor de tip |
|
|
|
 |
|