|
Auteur |
Bericht |
Mitaaa
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 28 okt 2008 12:18 Onderwerp: vrijspraak en ontslag van alle rechtsvervolging. |
|
|
Hallo ,
ik heb een vraagje
Me oma van 63 koopt via tell sell met haar creditcard heel veel spullen en betaalt ze niet. De deurwaarder komt en haalt haar spullen weer op.
Ze gaat aangifte doen wegens diefstal.
Wat zal de rechter zeggen ?
Mijn antwoord is vrijspraak op grond van een rechtvaardigingsgrond.
maar waarom geen ontslag van alle rechtsvervolging?
En als een Officier van Justitie in zijn tenlaststelling het woord wederechtelijkheid vergeet wanneer er iets is gestolen volgt er dan vrijspraak of iets anders? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 28 okt 2008 12:45 Onderwerp: Re: vrijspraak en ontslag van alle rechtsvervolging. |
|
|
Mitaaa schreef: | Mijn antwoord is vrijspraak op grond van een rechtvaardigingsgrond. |
Vrijspraak wegens het ontbreken van wederrechtelijkheid, zodat het tenlastegelegde feit niet kan worden bewezen.
Quote: | maar waarom geen ontslag van alle rechtsvervolging? |
Omdat je eerst kijkt of het tenlastegelegde feit kan worden bewezen, art. 350 Sv.
Quote: | En als een Officier van Justitie in zijn tenlaststelling het woord wederechtelijkheid vergeet wanneer er iets is gestolen volgt er dan vrijspraak of iets anders? |
Als het tenlastegelegde feit wel kan worden bewezen, maar dat feit niet onder een strafbepaling valt, dan volgt ovar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lennartdeauto
|
Geplaatst: ma 03 nov 2008 23:44 Onderwerp: Re: vrijspraak en ontslag van alle rechtsvervolging. |
|
|
Dat is toch vraag 7 van het oefententamen van 16 november 2007?
Het antwoordmodel geeft inderdaad aan vrijspraak op grond van een rechtvaardigingsgrond, maar mij lijkt ontslag van alle rechtsvervolging op grond van een rechtvaardigingsgrond logischer.
Omdat de deurwaarder toch wel gedaan heeft, het levert alleen geen strafbaar feit op. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 04 nov 2008 0:42 Onderwerp: Re: vrijspraak en ontslag van alle rechtsvervolging. |
|
|
Lennartdeauto schreef: | Dat is toch vraag 7 van het oefententamen van 16 november 2007?
Het antwoordmodel geeft inderdaad aan vrijspraak op grond van een rechtvaardigingsgrond, maar mij lijkt ontslag van alle rechtsvervolging op grond van een rechtvaardigingsgrond logischer.
Omdat de deurwaarder toch wel gedaan heeft, het levert alleen geen strafbaar feit op. |
Dan heb je nog niet goed in de gaten wat de rol van de tenlastelegging is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mitaaa
|
Geplaatst: di 04 nov 2008 15:29 Onderwerp: |
|
|
Ja dat is inderdaad het oefententamen lennardt ,
Ze klaagt hem aan voor diefstal en in de delictsomschrijving staat wederrechtelijkheid dus is dit nu een bestandsdeel. En als er een rechtvaardigings grond ( hij heeft een wettelijke bevoegdheid om de spullen weg te nemen) dan is er geen sprake meer van wederrechtelijkheid dus kan het niet bewezen worden en dat is de 1e materiele vraag dus vrijspraak. art 350 SV |
|
|
|
 |
|