|
Auteur |
Bericht |
sander_fl
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: do 09 okt 2008 19:08 Onderwerp: |
|
|
Over shockschade gesproken.. Hoe staat het eigenlijk met de civiele procedure van Beth Twitty en mr. Moszkowicz tegen Van der Sloot? |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 09 okt 2008 19:41 Onderwerp: |
|
|
Ik zeg ook niet dat het buiten beschouwing dient te blijven wat de gevolgen van een daad zijn voor slachtoffer / nabestaanden. Maar vind het gewoon verkeerd hoe dit in Nederland wordt ingevuld.
(Zwaar) off-topic: wat betreft Holloway / van der Sloot kan ik mij herinneren dat dhr. Moszkowicz eerst ging onderzoeken of er gronden waren om Joran te dagvaarden. Kennelijk heeft dat onderzoek niets opgeleverd, maar zoiets meld je natuurlijk niet want dat is slechte PR. Maar ach, toch weer handig meegelift op de Jorangolf!  |
|
|
|
 |
Man of law
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 6
|
Geplaatst: zo 26 okt 2008 21:23 Onderwerp: |
|
|
Wat denk ik ook even moet worden aangestipt is dat in ons hybride stelsel, de vergelding vaak vertroebelt wordt, om het zo te noemen. Met de verharding zie je steeds meer dat gevolgsaspecten een strafverzwarende rol spelen. De rechter heeft er al een zeer zware taak aan, de schuld aan het delict te vertalen naar een strafmaat. Met het spreekrecht voor slachtoffers bestaat de reele kans, dat de rechters de verkeerde factoren laten meewegen. Jan Willem de Keijser heeft een breed onderzoek gedaan naar de motivering van vonnissen in strafzaken, waaruit hij de conclusie trekt dat er al een morele versplintering is onder rechters.
Laatst aangepast door Man of law op ma 27 okt 2008 21:51, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: zo 26 okt 2008 22:15 Onderwerp: |
|
|
Een beetje off-topic, maar uit nieuwsgierigheid: Man of Law zou je mij kunnen vertellen waar dat onderzoek is gepubliceerd? Ik vind sowieso dergelijke onderzoeken wel interessant en van deze zou ik het wel leuk vinden om deze ook te lezen. Bij voorbaat dank. _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: zo 26 okt 2008 22:57 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Wat zou een "statement of opinion" inhouden? Een mening over de vraag of de verdachte schuldig is of niet?
|
Nee, een 'statement of opinion' vindt plaats (althans in de landen waar er gebruik van wordt gemaakt) na de schuldvraag en heeft uitsluitend te maken met de strafoplegging. Voor minder zware delicten zie ik bijvoorbeeld ook wel iets in herstelbemiddeling of voor mijn part een 'sentencing circle'. Uit onderzoeken blijkt dat strafoplegging op deze wijze voor zowel de dader als het slachtoffer beter te accepteren is, en dat daarnaast het recidivecijfer lager ligt. Het vergt natuurlijk wel aardig wat inspanning (en kosten) maar een pilot-project zou ik graag willen zien. |
|
|
|
 |
Man of law
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 6
|
Geplaatst: ma 27 okt 2008 21:50 Onderwerp: |
|
|
@Gjudge:
Het gaat om: ISBN 90-5170-515-8, Punishment and purpose : from moral theory to punishment in action / Jan Willem de Keijser.
Een zeer interessant onderzoek, met behoorlijk kritische kanttekeningen over de actuele rechtspleging. |
|
|
|
 |
|