|
Auteur |
Bericht |
ikkes
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: vr 24 okt 2008 12:23 Onderwerp: Gelede normstelling/ samenloop van rechtsregels |
|
|
In het kader van mijn functie (bijstandsconsulent) volg ik een opleiding waarbij ik bezig ben met een module algemene rechtskennis. Hierbij wordt er gesproken over de begrippen 'gelede normstelling' en 'samenloop van rechtsregels'. De definities die hierbij gegeven zijn:
gelede normstelling: wettelijke grondslag van een recht op bijstand zijn niet alleen omschreven in de WWB maar ook in nadere uitvoeringsregelingen van de rijksoverheid en in gemeentelijke verordening en beleidsregels
samenloop van rechtsregels: wettelijke grondslag is ruimer dan alleen de WWB. Ook rechtsnormen uit privaatrecht, strafrecht, staatsrecht en bestuursrecht kunnen de inhoud bepalen van een recht op bijstand.
Wij kan voor mij het verschil verduidelijken??? Hoeft niet per se op de bijstand gericht te zijn, als het verschil tussen de begrippen maar duidelijk wordt. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: vr 24 okt 2008 14:21 Onderwerp: |
|
|
De twee begrippen zijn niet elkaars tegenovergestelde o.i.d. Ik vindt de verduidelijking die erbij staat ook niet echt vreselijk helder.
In algemene termen gesteld, is gelede normstelling volgens mij het fenomeen dat er een set regels bestaat die in zijn geheel genomen een bepaald onderwerp regelt, waarbij de hogere norm slechts kaderstellend is en lagere normen worden gebuikt om die kaders in te vullen. In het geval van de bijstand zou het dan bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat de WWB de algemene regels geeft (bv. hoe hoog de bijstandsnorm is en wie er in zijn algemeenheid in aanmerking kan komen voor bijstand), en het vaststellen van uitvoeringsregels overlaat aan gemeenten. De gemeenten mogen en moeten dan dus nadere regels uitvaardigen die binnen de kaders van de wet blijven en de wet als het ware toepasbaar maken (bv. hoe je precies bijstand moet aanvragen, dat je moet werken om bijstand te kunnen ontvangen etc.).
Samenloop van rechtsregels is volgens mij niets meer en niets minder dan dat verschillende rechtsregels op één feitencomplex van toepassing zijn. Als ik bijvoorbeeld een fiets steel, pleeg ik zowel diefstal als een onrechtmatige daad.
Is dit verhelderend voor je? Zo niet, dan hoor ik dat graag.  _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
ikkes
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: vr 24 okt 2008 14:28 Onderwerp: |
|
|
Ja, super. De verduidelijking is zoals hij in mijn reader staat, vandaar dus ook mijn vraag  |
|
|
|
 |
|