|
Auteur |
Bericht |
van the Hill
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 okt 2008 11:50 Onderwerp: insluiten van een verdachte |
|
|
casu:
eeen verdachte wordt aangehouden ivm een gepleegd misdrijf en wordt door de ops ambt. naar het bureau gebracht ter voorgeleiding.
Verdachte wordt direct bij aankomst in de cel ingesloten door Ops ambt. en gefouileerd.
Pas hierna wordt de verdachte door de HOVJ voorgeleid die de recht en wetmatigheid toets. Deze zegt dat de aanhouding onrechtmatig was en laat de verdachte weer vrij.
De ex verdachte heeft een half uur in de cel gezeten, voordat hij daadwerkelijk werd voorgeleid.
Mag deze werkwijze worden gehanteerd.
Mag een Ops Ambt. een verdachte zelf insluiten.
of is dit pas toegestaan op bevel van de HOVJ.
Zou een Ops. Ambt. een strafbaar feit kunnen plegen?
Gaarne een reactie |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: vr 17 okt 2008 16:15 Onderwerp: |
|
|
Huiswerk, of een echte casus? |
|
|
|
 |
van the Hill
|
Geplaatst: vr 17 okt 2008 17:20 Onderwerp: |
|
|
MarijnP schreef: | Huiswerk, of een echte casus? |
echte casus waar ik zelf niet helemaal uitkom ! |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 okt 2008 0:51 Onderwerp: |
|
|
De OA mag natuurlijk niet iemand ten onrechte aanhouden, maar ik neem aan dat je daar niet op doelt.
Dit voorgeleiden dient z.s.m. te gebeuren, maar een half uur wachten hoeft hiermee niet strijdig te zijn. Als de hulp-Ovj eerst een half uur koffie heeft gedronken wel, maar als er nog 5 andere verdachten afgehandeld moesten worden of hij/zij moest van elders komen dan weer niet. Een half uur lijkt mij in ieder geval niet dusdanig lang dat het per definitie te lang heeft geduurd.
Het is een normale gang van zaken dat een verdachte in afwachting van de Hovj even wordt "geparkeerd". Om te voorkomen dat hij/zij er weer vandoor gaat is dit in een afgesloten ruimte. De huisregels (dus geen strafvorderlijke bevoegdheid) vereisen dat een verdachte dan eerst wordt gefouilleerd. Je wilt niet meemaken dat iemand zich heeft opgeknoopt aan zijn broekriem. Dit "parkeren" zal normaliter nog niet zijn in een cel, maar in een daarvoor bestemde ophoudruimte. Het regime t.a.v. het fouilleren is in beide gevallen hetzelfde. Normaliter wordt een verdachte pas ingesloten na de voorgeleiding en in de praktijk zelfs pas na de IVS. Een insluitingsprocedure is strikter dan bij het "parkeren" in een ophoudruimte, maar maakt dus geen verschil t.a.v. het fouilleren.
Over wanneer en onder welke omstandigheden iemand in een politiebureau mag worden ingesloten is het een en ander intern afgesproken, maar dit is niet geregeld in strafvordering. Voor de vraag of de OA in dit geval mocht insluiten zal daarom gekeken moeten worden naar de huisregels. (en wat als deze huisregels zijn overteden??) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 18 okt 2008 2:33 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Het is een normale gang van zaken dat een verdachte in afwachting van de Hovj even wordt "geparkeerd". Om te voorkomen dat hij/zij er weer vandoor gaat is dit in een afgesloten ruimte. De huisregels (dus geen strafvorderlijke bevoegdheid) vereisen dat een verdachte dan eerst wordt gefouilleerd. |
Ik zou het geen huisregels noemen maar de Ambtsinstructie:
Quote: | Artikel 28
1. De ambtenaar onderzoekt de ingeslotene direct voorafgaand aan de insluiting op het politie- of brigadebureau, door het aftasten en doorzoeken van diens kleding op de aanwezigheid van voorwerpen die tijdens de insluiting een gevaar voor de veiligheid van de betrokkene of voor anderen kunnen vormen.
2. Bij het aantreffen van voorwerpen als bedoeld in het eerste lid, neemt de ambtenaar deze in bewaring.
3. Het onderzoek, bedoeld in het eerste lid, wordt zoveel mogelijk uitgevoerd door een ambtenaar van hetzelfde geslacht als degene die aan het onderzoek wordt onderworpen.
Artikel 29
1. De ambtenaar kan slechts van de ingeslotene verlangen dat deze zich ontkleedt indien:
a. de kleding tijdens de insluiting een gevaar voor de veiligheid van betrokkene of van anderen kan vormen en een hulpofficier van justitie daarvoor toestemming heeft gegeven;
b. de kleding tijdens de insluiting naar het oordeel van de arts een gevaar voor de gezondheid van betrokkene of van anderen kan vormen.
2. De ambtenaar neemt de kleding, bedoeld in het eerste lid, in bewaring en draagt zorg voor vervangende kleding. |
Om vast te kunnen stellen of de aanhouding rechtmatig was, lijkt het me van belang om te weten of de aanhouding heeft plaatsgevonden na ontdekking op heterdaad, en zo nee, van welk strafbaar feit de verdachte werd verdacht.
Het half uur wachten lijkt me ook niet per se een probleem. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 okt 2008 12:31 Onderwerp: |
|
|
De ambtsinstructie regelt de insluitingsfouillering, maar ik noemde de huisregels i.v.m. de fouillering die plaatsvindt op moment dat iemand in een ophoudkamer wordt geplaatst. De verdachte is dan nog niet ingesloten, maar in afwachting van de Hovj. Voor zover mij bekend vindt deze fouillering niet plaats op grond van de ambtsinstructie maar op grond van huisregels. Ik zou in ieder geval zo geen wettelijke bepaling kennen die deze (veiligheids)fouillering regelt. Of zou dit "parkeren" ook gezien worden als een insluiting? Als dit het geval is dan is het niet logisch er vanuit te gaan dat pas mag worden ingesloten als de Hovj hiervoor toestemming heeft gegeven, omdat de verdachte juist nog in afwachting is van de komst van de Hovj. Los van de juridische kant weet ik dat de praktijk zo is dat een verdachte bij aankomst op het politiebureau in een speciaal daarvoor bestemde ophoudkamer wordt geplaatst (nadat hij is gefouilleerd). Pas als een Hovj het bevel heeft gegeven dat de verdachte mag worden opgehouden voor onderzoek kan worden ingesloten in een cel. Meestal wordt echter pas overgegaan tot insluiting als blijkt dat de verdachte moet overnachten. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 18 okt 2008 12:52 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | De ambtsinstructie regelt de insluitingsfouillering, maar ik noemde de huisregels i.v.m. de fouillering die plaatsvindt op moment dat iemand in een ophoudkamer wordt geplaatst. De verdachte is dan nog niet ingesloten, maar in afwachting van de Hovj. |
Insluiting is insluiting.
Quote: | Voor zover mij bekend vindt deze fouillering niet plaats op grond van de ambtsinstructie maar op grond van huisregels. Ik zou in ieder geval zo geen wettelijke bepaling kennen die deze (veiligheids)fouillering regelt. |
Er zal toch echt een wettelijke basis moeten zijn voor de toepassing van zo'n dwangmiddel. Huisregels zijn dat niet.
Quote: | Of zou dit "parkeren" ook gezien worden als een insluiting? Als dit het geval is dan is het niet logisch er vanuit te gaan dat pas mag worden ingesloten als de Hovj hiervoor toestemming heeft gegeven, omdat de verdachte juist nog in afwachting is van de komst van de Hovj. |
Het lijkt me dat insluiting niet refereert aan een specifieke in het Wetboek van Strafvordering genoemde vorm van vrijheidsbeneming. Dat wetboek spreekt ook nergens over "insluiting".
De ambtsinstructie geeft ook geen bevoegdheid voor insluiting. Die bevoegdheid moet in dit geval gevonden worden in het Wetboek van Strafvordering. De bevoegdheid voor insluiting in afwachting van de HOvJ lijkt mij voort te vloeien uit de bevoegdheid tot aanhouding. De opsporingsambtenaar kan de verdachte ook tegen de grond werken en op hem gaan zitten totdat de HOvJ/OvJ arriveert, maar insluiting is dan toch minder ingrijpend. Een winkelier die op heterdaad een winkeldief betrapt en aanhoudt mag de dief ook insluiten in afwachting van de politie.
edit: de ambtsinstructie geeft geen bevoegdheid _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op zo 19 okt 2008 3:00, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 18 okt 2008 15:51 Onderwerp: |
|
|
over insluiting en fouillering _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
van the Hill
|
Geplaatst: ma 20 okt 2008 18:19 Onderwerp: |
|
|
alle bedankt voor de reactie. |